Klucze do utrzymania zdrowego mózgu

Neuroscience News logo for mobile.

Streszczenie: Zidentyfikowano trzy czynniki, które pomagają utrzymać mózg w najlepszej formie.

źródło: NTNU

Twój umysł jest taki cudowny. Około 100 miliardów neuronów współpracuje ze sobą, aby zapewnić Ci sprawność i szybkość myślenia.

Ale podobnie jak reszta twojego ciała, twój mózg może nie być tak silny, gdy jesteś trochę starszy. Być może będziesz musiał coś zapisywać, zapominać o spotkaniach lub nie możesz bez stresu śledzić rozmowy lub wydarzenia w telewizji.

Na szczęście możliwe jest również ćwiczenie umysłu.

„Kluczami do naszego układu nerwowego są istota szara i biała” – mówi Hermundur Sigmundsson, profesor na Wydziale Psychologii NTNU.

Z grubsza rzecz biorąc, istota szara składa się z neuronów – lub neuronów – i dendrytów, podczas gdy istota biała zapewnia połączenia między komórkami (aksony mielinujące) i przyczynia się do szybkości transmisji i dystrybucji sygnałów.

Trzy czynniki przyczyniają się do dobrego zdrowia mózgu

Ostatni artykuł w magazynie nauka o mózgu Łączy w sobie wiele z tego, co wiemy z poprzednich badań dotyczących zdrowia mózgu. Naukowcy dołożyli wszelkich starań, aby przedstawić wyczerpujący artykuł z perspektywy teoretycznej i dostarczyli 101 odniesień do artykułów o tym, jak zachować kształt naszej istoty szarej i białej.

„Trzy czynniki wyróżniają się, jeśli chcesz utrzymać swój mózg w najlepszym wydaniu” – mówi Sigmundsson.

Te czynniki to:

  1. Ćwiczenia fizyczne.
  2. być towarzyskim.
  3. Posiadanie silnych zainteresowań. Ucz się nowych rzeczy i nigdy nie powstrzymuj się przed nowymi wyzwaniami.

1. ruch

To chyba największe wyzwanie dla wielu z nas. Twoje ciało staje się leniwe, jeśli zbyt dużo siedzisz na plecach. Niestety, to samo dotyczy również mózgu.

„Aktywny tryb życia pomaga rozwijać centralny układ nerwowy i przeciwdziałać starzeniu się mózgu” – mówią Sigmundsson i współpracownicy.

Dlatego ważne jest, aby nie utknąć na krześle. Wymaga to wysiłku i nie da się tego obejść. Jeśli masz stabilną pracę, idziesz do szkoły lub kiedy skończyłeś pracę, musisz się naładować, w tym fizycznie.

2. Relacje

Niektórzy z nas są szczęśliwsi samotnie lub z kilkoma osobami i wiemy, że „piekło to inni ludzie” – jeśli trochę luźno powielimy zdanie pisarza i filozofa Jean-Paula Sartre’a. (Chociaż jego relacja była nieco bardziej złożona). Ale pod tym względem musisz się wzmocnić.

Na szczęście możliwe jest również ćwiczenie umysłu. Obraz jest w domenie publicznej

„Relacje z innymi i interakcje z innymi przyczyniają się do wielu złożonych czynników biologicznych, które mogą zapobiegać spowolnieniu mózgu” – mówi Sigmundsson.

Przebywanie z innymi ludźmi, na przykład poprzez rozmowę lub kontakt fizyczny, wspiera dobre funkcjonowanie mózgu.

3. Pasja

Ten ostatni punkt może mieć coś wspólnego z twoją osobowością, ale jeśli teraz to przeczytałeś, prawdopodobnie masz już niezbędne podstawy i prawdopodobnie chcesz się uczyć.

„Pasja lub silne zainteresowanie czymś może być kluczowym czynnikiem, który prowadzi nas do uczenia się nowych rzeczy. Z czasem wpływa to na rozwój i utrzymanie naszych sieci neuronowych” – mówi Sigmundsson.

Pozostań ciekawy. Nie poddawaj się i niech wszystko toczy się cały czas w ten sam sposób. Nigdy nie będziesz za stary, aby zrobić coś, czego nigdy wcześniej nie robiłeś. Być może nadszedł czas, aby nauczyć się grać na nowym instrumencie.

Albo go użyjesz, albo go stracisz

Sigmundsson współpracował ze studentem magisterskim Benjaminem H. Dybendalem i profesorem nadzwyczajnym Simone Grassini z Uniwersytetu w Stavanger nad obszernym artykułem.

Zobacz też

To pokazuje rozgorączkowanego mężczyznę na plaży

Ich badania przedstawiają więc podobny obraz mózgu i ciała. Musisz ćwiczyć swój mózg, aby się nie degradował. „Użyj lub strać”, jak to się mówi.

„Rozwój mózgu jest ściśle związany ze stylem życia. Ćwiczenia fizyczne, relacje i emocje pomagają rozwijać i utrzymywać podstawowe struktury naszego mózgu wraz z wiekiem” – mówi Sigmundsson.

Te trzy czynniki stanowią zatem klucz do utrzymania dobrej jakości życia i – miejmy nadzieję – dobrego starzenia się.

Informacje o aktualnościach dotyczących badań nad zdrowiem mózgu

autor: Steinar Brandslt
źródło: NTNU
Kontakt: Steinar Brandslt – NTNU
obrazek: Obraz jest w domenie publicznej

oryginalne wyszukiwanie: otwarty dostęp.
Ruch, związek i emocje w fizjologicznym i poznawczym starzeniu się mózguNapisane przez Hermundura Sigmundssona i in. nauka o mózgu


Streszczenie

Ruch, związek i emocje w fizjologicznym i poznawczym starzeniu się mózgu

Celem niniejszej pracy było przedstawienie istotnych czynników warunkujących utrzymanie w stanie nienaruszonym podstawowych struktur funkcjonowania mózgu człowieka, tj. istoty szarej i białej.

Liczne dowody wykazały, że ruch, relacje i emocje są głównymi czynnikami utrzymania układu nerwowego w istocie szarej i białej podczas starzenia.

Wykazano, że aktywny tryb życia przyczynia się do rozwoju ośrodkowego układu nerwowego i przeciwdziała starzeniu się mózgu.

Wykazano, że relacje i interakcje międzyludzkie przyczyniają się do powstawania złożonych czynników biologicznych, które sprzyjają pogarszaniu się elastyczności poznawczej.

Co więcej, aktualna literatura naukowa sugeruje, że pasja i silne zainteresowanie mogą być czynnikiem motywującym jednostki do uczenia się nowych rzeczy, wpływając w ten sposób na rozwój i utrzymanie funkcjonalnej sieci neuronowej w czasie.

Niniejszy artykuł z perspektywy teoretycznej ma na celu przekazanie kilku kluczowych przesłań: (1) na rozwój mózgu duży wpływ ma styl życia; (2) Trening fizyczny pozwala jednostce rozwijać i utrzymywać struktury mózgu podczas starzenia się i może być jednym z kluczy do dobrej jakości życia osób starszych; (3) Różnorodne bodźce są kluczowym czynnikiem w utrzymaniu struktur mózgu. (4) Ruch, relacje i emocje są podstawowymi elementami porównania utraty istoty szarej i białej w mózgu.

You May Also Like

About the Author: Ellen Doyle

"Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.