Opowieść o miłości i ciemności, która przypomina Jerozolimę w czasach Jerozolimy

Opowieść o miłości i ciemności, która przypomina Jerozolimę w czasach Jerozolimy

The Jewish Connection – wiele z tego, kim jesteśmy, składa się z obrazów; Ze wspomnień, które posiadamy, czego pragniemy i opowieści, którymi wyjaśniamy otaczający nas świat. Miejsca, w których żyjemy, są ważne właśnie dlatego, że zawierają wspomnienia i kulturę, które zbudowaliśmy, gdy w nich byliśmy; Jest testamentem i symbolem tego, co czuliśmy, spacerując po jego ulicach, przyjaciół, których poznaliśmy, pragnień i sposobu, w jaki działamy. Są nawet miejsca, które świadczą o całych kulturach, które są nam ukazane w ich budynkach, w ich ogrodach, w zwięzłych detalach sklepu i znaku, w charakterze ludzi, którzy je zbudowali. Miasta, które stały się ikonami, zawsze stara się wrócić lub przywrócić życie; Która stała się najbardziej aktualnym obrazem naszych marzeń i naszej osobistej historii, która stanowi tożsamość narodu i stanowi historyczne świadectwo jego wędrówki przez świat, jak w przypadku narodu żydowskiego i Jerozolimy.

To miasto jest świętym obrazem w judaizmie, jedności narodu żydowskiego i miejscem, w którym kultura żydowska kwitła od tysięcy lat; Niesie ze sobą bardzo ważne momenty z naszej żydowskiej historii i naszej obecności w Ziemi Izraela, zarówno w czasie tworzenia się państwa żydowskiego, jak i wieki i tysiące lat przed obecnością Żydów w tym mieście od jego powstania. Dlatego dla Żydów z diaspory i żyjących w Ziemi Izraela Jerozolima stała się pełna znaczenia i stała się wieczną tęsknotą, symbolem żydowskiej duchowości i kultury, znakiem wolności, pokoju i harmonii. Dzień Jerozolimy to szczególny dzień, w którym dostrzega się znaczenie tego miasta w naszej historii jako Żydów. Pamiętacie moment, kiedy żołnierze izraelscy odebrali miasto Jordańczykom podczas Wojna sześciodniowaW Izraelu obchodzone jest zwykle poprzez podróż do miasta, modlitwę w kotelu, słuchanie znaczących pieśni w radiu lub wygłaszanie wykładów na ich temat. Normą stało się również oglądanie tego dnia filmów, a są tacy, którzy wolą zmienić go w dzień kontemplacji i spotkania niż zwykłe świętowanie; Rzeczywiście, jest to idealny dzień, aby o nas pomyśleć, ponieważ reprezentuje Jerozolimę, Izrael i judaizm dla każdego z nas.

W szczególności jednym z filmów, które lubię najbardziej, jest Opowieść o miłości i ciemności Natalie Portman; Opowiada o dzieciństwie Amosa Oza i jego relacji z matką w czasach przed powstaniem państwa żydowskiego. To piękna refleksja na temat miłości dzieci, macierzyństwa, małżonków, tęsknoty, przeszłości, tożsamości i samego Izraela. Będąc w Jerozolimie, film pozwala nam zobaczyć życie przed wojną o niepodległość i wiele twarzy, które sen o tym czarującym mieście przyniósł jego mieszkańcom, każdą z historii miłosnych: piękno miasta, jego bogatą kulturę, jego nadzieję i jego witalność. Radość tej ziemi jest jak opowieści o ciemności: wojna, śmierć i wysoka cena obrony własnej kultury. Dla mnie na ten dzień widzę idealny film, dlatego zamierzam o nim porozmawiać io sposobie, w jaki przedstawia Jerozolimę.

Jerozolima na zdjęciu Opowieść o miłości i ciemności

Jedną z rzeczy, które kocham w tym filmie, jest kinowe piękno, które buduje i jak wykorzystuje go do ukazania bogactwa kulturowego tych, którzy mieszkali w Jerozolimie przed wojną o niepodległość. Poznaliśmy także interakcje między różnymi grupami, które go tworzą. Widzimy żółte uliczki miasta przemieszane z pięknymi kolorami sukien bohatera. Gazety, księgarnia odwiedzana przez ojca Amosa, kupowane przez nich słodycze i potrawy typowe dla polskich Żydów, które matka przygotowuje również w domu. Widzimy dyskryminację, jakiej doświadcza jego matka, ponieważ nie należy do węgierskiej lub niemieckiej społeczności żydowskiej, i jesteśmy świadkami interakcji między Żydami a muzułmańskimi Arabami; Przez przyjaciela rodziny Amos. Wraz z wiadomościami w radiu i relacjami z tą rodziną czujemy rosnące okrucieństwo między grupami żydowską i arabską, a przez te dwa elementy zacznie się pojawiać temat wojny.

Z Jerozolimą jako miejscem, w którym spotykają się wszystkie postacie, miasto staje się ekranem w miejscu, które reprezentuje marzenia i pragnienia trójki bohaterów. Jerozolima jest dla Amosa miastem jego dzieciństwa, czasu spędzonego z matką. Do pewnego stopnia reprezentuje zarówno pismo, jak i samo pragnienie, ponieważ Amos pisze, aby je zapamiętać; Tęskni za latami, w których z nią mieszkał, a cały film jest próbą odnalezienia jej z powrotem w swojej przeszłości. Aby przywrócić jej osobę, aby ją zrozumieć.

Dla ojca miasto przyszłości jest obrazem Izraela, miejscem, w którym kupuje i wydaje swoje książki, ogrodem, którego sadzenia próbuje nauczyć swojego syna, „bo to jest nasza ziemia” i „nauczyliśmy się bronić sami” „już nie musimy uciekać”. To miasto, w którym wsłuchuje się w głosy Organizacji Narodów Zjednoczonych, ponieważ mówi mu się, że ma państwo. Matka to zrujnowany sen, życie, które wkrótce się kończy, kraina mleka i miodu, która nie była wieczna; Miłość, która się skończyła i ból przeszłości, która nigdy nie odeszła. Jest jednocześnie azylem, miejscem, w którym opiekuje się synem, ucieka przed rodziną i okropnościami Polski.

Amos żegluje przez ciemność, ponieważ Jerozolima jest także miastem wojny. Tam, gdzie panuje złość i nagłe zabijanie, widzi dorosłych, bez większego przygotowania, nagle ubranych w ubrania żołnierzy i dzieci bawiące się, by podnieść amunicję wśród kul. To mroczne miasto, w którym próbuje zrozumieć ból i tajemnicę swojej matki, gdy uczy się opowiadać historie, aby zmienić teraźniejszość lub przyszłość, która nawet nie istnieje. I w pewnym sensie jest to miasto nawiedzane przez duchy przeszłości, jej dzieciństwo było tak mroczne jak jej matki; Polska znów jest w Jerozolimie przez ból, który przeżywa, kiedy o niej myśli, kiedy jej szuka i nie może jej znaleźć, kiedy próbuje ją uratować i nie może.

A będąc miastem przyszłości, staje się również miastem przeszłości, kiedy muszą wyjechać. Na zewnątrz Amos Oz staje się mężczyzną, o jakim marzył jego ojciec: młodym mężczyzną z kibucu; Silny, kto uprawia plony, kto umie się bronić, nie zostanie wysiedlony. A Jerozolima będzie miastem, do którego zawsze będzie wracał w swojej pamięci.

Chociaż film nie pokazuje tego jako takiego, rozbieżność między nim a ojcem pokazuje wiele rozbieżności, która miała miejsce między wojną o niepodległość a wojną sześciodniową. między tworzącym się państwem żydowskim a ideałem tych, którzy oddali życie i walczyli o państwo, które nie było wiadomo, czy przetrwa ono dłużej niż jeden dzień; Państwo żydowskie było już uformowane. Zarówno Jeruszalaim, jak i film są zaproszeniem do spojrzenia w przeszłość i do poszukiwania pamięci historycznej i osobistej.

You May Also Like

About the Author: Vania Walton

"Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *