Polska Południowa, Miguel Angel Benedicto

Polska Południowa, Miguel Angel Benedicto

Wszystko wskazuje na to, że staniemy się Polską Europy Południowej. Od 2015 roku na wschodzie kraju rządzi Prawo i Sprawiedliwość (PiS) i toczy on spór z Unią Europejską w sprawie naruszeń prawa, dopóki tydzień temu ta nie odeszła z rządu. Menedżer Sancheza podąża tą samą drogą.

Od czasu dojścia do władzy Prawo i Sprawiedliwość zatwierdziło różne rozwiązania dotyczące ukonstytuowania Trybunału Konstytucyjnego i jego funkcji. Wzbudziło to obawy przed naruszeniem podstawowych wartości UE. Rząd PiS, który nie miał wystarczającej większości do przeredagowania konstytucji, dokonał konkretnych i odosobnionych zmian, które same w sobie nie stanowiły poważnych naruszeń; Ale razem mieli potencjał obalenia praworządności.

Reformy konstytucji i systemu sądownictwa zaatakowały zasadę podziału władzy. Odwoływanie powołanych już sędziów, obniżenie wieku emerytalnego oraz procedury dyscyplinarne umożliwiające badanie treści ich orzeczeń w sposób oczywisty naruszały niezależność sądownictwa.

W 2016 r. Komisja Europejska po raz pierwszy wykorzystała mechanizm prawny, aby zaradzić zagrożeniu dla polskiej praworządności. Najpierw w drodze dialogu z rządem Warszawy, ale ze względu na brak współpracy z Brukselą, Komisja przyjęła dwie rekomendacje, w których nalegała na wyeliminowanie środków zagrażających integralności prawa. Polska nie zastosowała się i Do końca 2017 r. Unia Europejska musiała to wdrożyć Przycisk atomowy Artykuł 7 Traktatu o Unii Europejskiej ma zastosowanie wyłącznie w przypadku poważnego naruszenia zasad demokracji w państwach członkowskich. Problem w tym, że do jego stosowania potrzebny jest konsensus 27 osób.

„Komisja zdecydowała w 2021 r., że rząd, który nie szanuje niezależności sądownictwa, nie otrzyma środków europejskich”

W październiku 2021 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej Skazał polski rząd na karę grzywny w wysokości miliona euro dziennie O ile nie zamrozi funkcjonowania Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego, co zdaniem Komisji Europejskiej podważa niezawisłość sędziów i nie zapewnia niezbędnych gwarancji chroniących ich przed kontrolą polityczną.

Napięcia między Warszawą a Brukselą osiągnęły punkt kulminacyjny Polski Trybunał Konstytucyjny uznał kilka artykułów Traktatu UE za niezgodne z konstytucją. Wbrew podstawowej zasadzie prawa socjalnego przedstawiała niezgodność, która implikowała odejście W praktyce Polska ze społecznych ram prawnych.

Minęło sześć lat, odkąd Komisja wszczęła dochodzenie w sprawie Polski, co doprowadziło do osłabienia praworządności. Dlatego w styczniu 2021 r. uruchomiono nowy warunkowy mechanizm mający na celu powiązanie środków z budżetu socjalnego z poszanowaniem praworządności. Oznacza to, że rząd, który nie będzie respektował niezależności sądownictwa, nie otrzyma środków europejskich. Pieniądze z zatwierdzonego po pandemii Europejskiego Funduszu Odbudowy nie dotrą do Polski dopiero po reformie sądownictwa.

Oprócz problemów w sądownictwie, W Polsce wolność prasy została również zaatakowana przez ustawę medialną przyjętą przez konserwatywny rząd lub wolność zgromadzeń i zrzeszania się z powodu prześladowań policji podczas pokojowych protestów.

Wojna na Ukrainie zmieniła wszystko. Polska przyjęła dużą liczbę uchodźców, a Komisja złagodziła i zniosła zakaz Następne pokolenie do Warszawy. Duży błąd, bo reformy nie gwarantowały niezawisłości sędziów i nieingerencji w media. Praworządność nie może stać ponad bieżącymi interesami politycznymi.

„Komisja Europejska żąda, aby 50% członków CGPJ było mianowanych przez sędziów”

Widzimy analogię do tego, co wydarzyło się w Polsce w Hiszpanii. Po pierwsze, brak pięcioletniego odnowienia składu Generalnej Rady Sądownictwa (CGPJ) uniemożliwia obsadzanie wakatów, które pojawiają się na stanowiskach sędziowskich, ponieważ dwie większościowe partie nie zgadzają się co do kwot dystrybucyjnych. Występuje wyraźne upolitycznienie mianowania członków, a Komisja Europejska ostrzegała już przed problemem Co to oznacza i wymaga, aby 50% składu CGPJ było powoływanych przez sędziów?

Z Brukseli Ostrzega także przed problemem, jaki stwarza dla praworządności Prokurator Generalny Stanu będzie mianowany do władzy ustawodawczej i Należy mianować osoby powiązane z rządem. Przypomnijmy, jak w niecałe dwa tygodnie Dolores Delgado przeszła od Ministra Sprawiedliwości do Prokuratora Generalnego stanu. Niezależność sędziów Sądu Najwyższego Hiszpanii stoi pod znakiem zapytania także ze względu na nominację osób bliskich rządowi Sáncheza.

Porozumienie pomiędzy PSOE a Juntami przewiduje utworzenie komisji śledczych mających dokonać przeglądu działań sądów oraz odsunięcie sędziów od rozwiązywania konfliktu w Katalonii. Wszystko to stanowi atak na wartości określone w art. 2 Traktatu UE, w tym na poszanowanie praworządności..

Podobnie jak w Polsce, w Hiszpanii Wzrasta kontrola polityczna nad mediami W przypadku RTVE, czy z byłym sekretarzem ds. komunikacji, szefem agencji EFE, czy też z powodu nieprzejrzystości w przekazywaniu środków publicznych do mediów prywatnych, w oświadczeniu przesłanym do Brukseli potępiło wiele organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Opisuje rozkład praworządności w naszym kraju.

Polska jest odzwierciedleniem tego, jak będzie wyglądać Hiszpania Sancheza. Pomimo nacisków Brukseli UE nie jest w stanie powstrzymać ciągłych ataków liberalnego rządu PiS na prawo. Ostatecznie jedynym rozwiązaniem jest urna wyborcza.

You May Also Like

About the Author: Eugene Barker

"Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Guru sieci. Organizator. Geek kulinarny. Amator telewizyjny. Pionier kawy. Alkoholowy narkoman."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *