Bukareszt, 22 października (EFE). Od wybuchu wojny w 2014 roku na wschodniej Ukrainie artyści Sonya Atlantova i Alexander Klimenko namalowali setki ikon – prawosławnych dzieł sztuki – na sosnowym drewnie skrzynek z amunicją używanych przez Ukraińców. Armia służy do walki z najeźdźcami rosyjskimi.
„Na symbolu śmierci, podobnie jak skrzynie z amunicją, rysujemy ikony, które są symbolami życia i to nie tylko z symbolicznego punktu widzenia, ponieważ pieniądze, które otrzymujemy ze sprzedaży, trafiają do mobilnego szpitala, który pozwala naszym żołnierzom na regenerację, na żywo” – powiedział Atlantova EFE.
Projekt rozpoczął się w 2014 roku, kiedy jej mąż Ołeksandr, również malarz, natknął się na górę pustych skrzynek po amunicji w ośrodku szkolenia wojskowego pod Kijowem, o czym artystka wspominała we wtorek w Bukareszcie podczas otwarcia wystawy ze swoimi ikonami.
podobna struktura
Osłony skrzynki amunicyjnej wykonano z kilku desek, mocowanych śrubami z tyłu za pomocą pionowych listew drewnianych.
W ten sposób wykonuje się również konwencjonalne podpory do ikon, aby zmniejszyć deformacje spowodowane zmianami wilgotności i temperatury w kawałkach drewna o większej powierzchni.
„To zaskakujący zbieg okoliczności” – mówi Atlanova o szczegółach, które skłoniły jej męża i współautorkę projektu do rozpoczęcia malowania ikon na wyrzuconych puszkach po amunicji.
szpital na froncie
Ikony małżeństwa, które można oglądać do 13 listopada w Muzeum Chłopa Rumuńskiego w Bukareszcie, można kupić online już od 1500 euro.
Zebrane pieniądze trafiają na cele humanitarne na Ukrainie, takie jak finansowanie Szpitala Pirogov, pierwszej mobilnej jednostki prowadzonej przez wolontariuszy.
Według informacji Instytutu Polskiego w Bukareszcie, który zorganizował wystawę, w tym szpitalu, który służy w strefach walk, leczono już ponad 60 tys. pacjentów.
Zanim osiem miesięcy temu rozpoczęła się rosyjska inwazja, darowizny podwoiły się, ikony Atlantowa i Klimenko pokryły 97% kosztów operacyjnych szpitala.
Unikalne dzieła sztuki
Ze względu na rok ich produkcji i sposób, w jaki upływ czasu wpłynął na ich wygląd i styl, każda podpora tych ikon ma inny wygląd i cechy.
Artyści uważają, że te różnice, które sprawiają, że są „wyjątkowi”, są również wyzwaniem, gdy są rysowani.
„Najstarsze pudełko, którego używaliśmy, zostało wyprodukowane w 1937 roku i przechowywane przez dziesięciolecia, dopóki nie zostało użyte podczas wojny” – mówi Atlantova.
Z drugiej strony, kontynuuje artysta, nowe skrzynie są szczególnie trudne do narysowania, ponieważ drewno w niektórych z nich jest jeszcze mokre.
Innym charakterystycznym elementem niektórych mediów są graffiti czy napisy narysowane przez żołnierzy na przestrzeni lat.
Aby wszystkie te znaki były widoczne, Atlantowa i Klimenko opuścili tło, na którym pojawia się wizerunek Chrystusa lub świętych i dziewic, którym poświęcona jest każda ikona.
Dla Atlantovej te symbole mają moc przybliżenia tych, którzy je podziwiają lub posiadają, do tragicznej rzeczywistości, której doświadcza Ukraina: „Pomagają urzeczywistnić wojnę tym, którzy są od niej daleko” – podsumowuje.
autorstwa Marcela Gascona
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”