Teraz klasyczny duet tanich linii lotniczych Ryanair i EasyJet wyrósł na trzecią nogę z Węgier. Był to Wis Air, który został założony 15 lat temu i pozwolił mu uruchomić aukcję, która została odrzucona przez EasyJet. Jej twórcą jest József Váradi (Debrecen, Węgry, 1965), od 2003 roku CEO.
EasyJet powiedział, że 9 dnia odpowiednio odrzucił pełną ofertę, chociaż nie powiedział od kogo; Jak podaje Reuters, to Wis Air z siedzibą w Londynie i największa tania linia lotnicza w Europie Środkowo-Wschodniej. Zarówno Ryanair, jak i Ryanair handlują powyżej poziomu sprzed infekcji, a EasyJet zmniejszył się o połowę. Wise Air jest wyceniany na giełdzie na 5 miliardów ில்லியன் (6 miliardów ில்லியன்), przenosząc 3,5 miliona pasażerów w sierpniu 19, 19 miliardów w porównaniu do 0,1, 11,1 miliona dla Ryanair.
Varadi ma mieszkanie w Genewie: lubi jeździć na nartach, grać w golfa i biegać. Jest ojcem trójki dzieci w wieku od 20 do 30 lat. Najstarszy to rodzinny wehikuł inwestycyjny Fabryki Wina Julia Wiktora, również dedykowany właścicielowi. Obecnie jest jedenastoletnią mistrzynią świata, srebrną medalistką olimpijską w kajakarstwie i wyszła za mąż za Kingę Pattę (1977), sekretarz generalną Budapesztańskiego Ruchu Olimpijskiego Węgierskiej Fundacji Sportu. Poznali się na Igrzyskach w Rio 2016.
Prezes Wis Air jest uważany za twardego szefa i nie obchodzi go, czy tak jest: mówi, że jego praca powinna być szanowana, a nie pożądana. Dorastał w trudnych warunkach i każdego dnia jego rodzina walczyła o przetrwanie. Jego ojciec brał udział w rewolucji węgierskiej 1956 r., za co został uwięziony, a później utrzymywał rodzinę dorywczą pracą.
Zainteresowanie Josephina przedsiębiorczością sięga jego dzieciństwa, powiedział kilka lat temu węgierskiemu tygodnikowi HVG. Chciał grać w piłkę, ale nie miał pieniędzy na zakup piłki, więc zaczął sprzedawać swoją pracę domową z matematyki. W wieku 18 lat przeniósł się do Budapesztu, gdzie ukończył ekonomię.
Karierę rozpoczął w firmie petrochemicznej Tissai Vegi Combinat i holenderskiej firmie farbiarskiej Axo-Noble, gdzie w 1991 roku dołączył do amerykańskiej międzynarodowej firmy produkującej dobra konsumpcyjne Procter & Gamble. Zaczynał jako przedstawiciel handlowy, a następnie jako dyrektor sprzedaży odpowiedzialny za Centralna i Wschodnia Europa. Tam czuł się jak najprostszy element maszyny i był bardzo ambitny.
Wejść na samolot
Pod koniec dekady wiodąca firma myśliwska mianowała go zastępcą dyrektora biznesowego węgierskiej państwowej linii lotniczej Mal ஹ. Pięć miesięcy później awansował na dyrektora generalnego. Kiedy go zaprosili – powiedział w wywiadzie podczas Światowej Wystawy Turystyki w Londynie – imprezował i był pijany, ale tego wieczoru poszedł na spotkanie. Jego ówczesna żona odradzała mu prowadzenie firmy o tak politycznych wpływach. Przyjął o 8 następnego ranka.
Rząd zwolnił go w 2003 roku, w tym samym roku, w którym wraz z pięcioma biznesmenami założył Wis Air. Mieli na myśli planowane wejście Węgier i dziewięciu krajów do UE rok później. To idealny czas na obstawianie zakładów na wczesnych rynkach: po 11 września byłaby większa konkurencja. Startupy nie były łatwe, ponieważ musiał powiedzieć swojemu zespołowi zarządzającemu, aby pracował za darmo.
Linia lotnicza starannie się rozwijała. Skupił się na swoich mocnych stronach, łącząc rynki Europy Wschodniej z rynkami Europy Zachodniej, które znał. Katowice Airport w Polsce jest jednym z pierwszych wyjazdów zagranicznych i ważnym kierunkiem biznesowym. Kupując samoloty Boeing Wis wysyłał powietrze „do piekła”, ale Airbus zaryzykował. Dopiero w 2010 roku susza wyszła na jaw.
Mulev zbankrutował w 2012 roku po tym, jak Wis Air zgłosiło to Unii Europejskiej w celu uzyskania nielegalnej pomocy rządowej. Jego rywal Sky Europe z siedzibą w Bratysławie (Słowacja) upadł w 2009 roku. Wśród problemów, z jakimi Wis Air borykało się przez lata, wojna na Ukrainie jest osobna. Po nieudanej próbie firma weszła na giełdę w 2015 roku.
Przyszłość rozwoju
W lipcu firma ogłosiła premię w wysokości 100 mln மில்லியன் (120 120 mln) za suszę, która w ciągu pięciu lat prawie potroiła cenę akcji. To ponad trzykrotnie więcej niż oferta Ryanera dla jego właściciela, Michaela O’Leary’ego. Ed Crowley, badacz Reuters, uważa, że jest to bardzo trudne do osiągnięcia, ponieważ oznacza to 33% łączny roczny wzrost. Ryanair urósł do maksymalnie 21% w 2011 r., przy mniejszej konkurencji i niższych wymaganiach dotyczących podatków ekologicznych.
Susza mogłaby zostać sprzedana firmie lub kupiona od konkurenta, jak wypróbowano w EasyJet, ale zadłużenie Wis Air jest dużym przełomem, a oba modele biznesowe nie są do końca identyczne, ponieważ samoloty węgierskiej firmy są zbyt tanie i mogą stracić wydajność w wyniku połączenia . Inną niemożliwą alternatywą dla dużych linii lotniczych, takich jak Air France czy Lufthansa, jest ograniczenie swoich tras krótkodystansowych.
Susza twierdzi, że Wis Air jest bardziej ekologiczną linią lotniczą w porównaniu do klasy biznes i przestarzałych technologii tradycyjnych linii lotniczych. Do końca dekady rozszerzy się ze 137 statków do 500. Został mu tylko pieniądz na bale.
Życzliwość
W 2014 roku Joseph Varady otrzymał tytuł magistra prawa na Uniwersytecie Londyńskim. Teraz przekazał மில்லியன் 1 milion, aby ponad 100 mieszkańców Europy Środkowej i Wschodniej mogło uczyć się zdalnie lub w sposób hybrydowy.
Ponadto sponsoruje różne fundacje sportowe i zawodników olimpijskich, aby mogli kontynuować naukę.
„Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Guru sieci. Organizator. Geek kulinarny. Amator telewizyjny. Pionier kawy. Alkoholowy narkoman.”