Chińska Dolina Krzemowa będzie zamknięta z powodu ograniczeń Covid-19

Chińska Dolina Krzemowa będzie zamknięta z powodu ograniczeń Covid-19

Czy wiesz o tym, że chińskie miasto Shenzhen, liczące 17 milionów mieszkańców, przeżyło swój pierwszy pełny dzień w zamknięciu od poniedziałku do 20 marca, po wybuchach epidemii wysoce zakaźnego wariantu Omikron, który rozprzestrzenił się po całym kraju. Nawet jeśli za bardzo nie interesujesz się epidemią, grając dla rozrywki w automaty online i oglądając Netfliksa, to jednak jest to informacja istotna dla być może nawet całego świata.

W pierwszym kwartale 2022 r. nastąpiła bowiem kolejna fala nawrotów choroby Covid w Chinach. Jak wcześniej informowano, pomimo zapobiegawczych wysiłków Chin, zakaźny wariant Omicron rozprzestrzeniał się w niektórych dużych miastach, co jest postrzegane jako najtrudniejszy wybuch Covid od początku pandemii w 2020 r., z czterocyfrowymi nowymi infekcjami codziennie podstawa. Do końca marca Szanghaj i Jilin, północno-wschodnia prowincja Chin, zgłosiły zdecydowaną większość nowych przypadków.

Zamknięcie fabryk i ograniczenia dostaw

Łańcuch dostaw półprzewodników stoi w obliczu nowych zagrożeń po tym, jak władze lokalne w Zhangjiang, znane jako Dolina Krzemowa w Szanghaju, rozszerzyły ścisłą blokadę obszarów mieszkalnych, aby powstrzymać epidemię wirusa Omicron, po podobnych zakłóceniach w centrach przemysłowych, takich jak Xi’an, Suzhou i Shenzhen. Władze miasta Zhangjiang przedłużyły w piątek ścisłą blokadę na nieokreślony czas po trzech rundach masowych testów przeprowadzonych w zamkniętych społecznościach w ciągu ostatniego tygodnia, zgodnie z wcześniejszym zawiadomieniem.

Chociaż blokada nie obejmuje sąsiedniego parku zaawansowanych technologii, w którym znajdują się fabryki i biura wiodących chińskich firm produkujących półprzewodniki, dzielnica mieszkaniowa podlegająca ograniczeniom jest niezwykle popularnym miejscem zamieszkania wielu pracowników parku. Chiny odnotowały więcej przypadków COVID-19 w 2022 r. niż w całym 2021 r., jak pokazują oficjalne dane. Sama tylko kontynentalna część kraju ogłosiła w niedzielę 1337 nowych przypadków COVID-19 przenoszonych w kraju z potwierdzonymi objawami, poinformowała w poniedziałek chińska Narodowa Komisja Zdrowia (NHC).

To daje sumę w tym roku do ponad 9000, w porównaniu z 8378 w 2021, według obliczeń agencji informacyjnej Reuters. Shenzhen, znana jako chińska Dolina Krzemowa, tymczasowo zawiesiła transport publiczny i wezwała ludzi do pozostania w domu, ponieważ władze przeprowadzają w tym tygodniu masowe testy w całym mieście po gwałtownym wzroście liczby lokalnych przypadków COVID-19.

Zagraniczne korporacje ograniczają produkcję

Kluczowi dostawcy Apple, Foxconn i Unimicron Technology Corp, tymczasowo wstrzymali swoją działalność w chińskim mieście technologicznym do odwołania. Foxconn dodał, że zorganizuje zakłady zapasowe, aby zminimalizować zakłócenia w produkcji. Nawet Volkswagen tymczasowo zawiesił produkcję w trzech fabrykach w Chinach. Fabryki, które są obsługiwane wspólnie z chińskim partnerem FAW, pozostaną zamknięte przynajmniej do środy, powiedział rzecznik VW w Pekinie.

Krótka przerwa w działalności nie doprowadzi bezpośrednio do zmniejszenia liczby produkowanych pojazdów, ponieważ według firmy produkcja może zostać odrobiona w późniejszym czasie. Japoński producent samochodów Toyota również wykonał podobne ruchy, tworząc z FAW wspólny zakład produkcyjny w tym 9-milionowym mieście.

Chiny od początku pandemii stosują ścisłą strategię „zero COVID”, która nakazuje szybkie identyfikowanie i ograniczanie infekcji. Reakcja Chin obejmowała ścisłe godziny policyjne, masowe testy, ograniczanie transportu publicznego i przeprowadzanie kwarantanny na obszarach z lokalnymi epidemiami.

Podobnie postępują inne kraje azjatyckie. Ale nie wszystkie, bo na przykład Hongkong na razie wyklucza środki mające na celu zaostrzenie ograniczeń COVID-19 pomimo gwałtownie rosnącej liczby zgonów. Organy służby zdrowia zgłosiły w poniedziałek 26 908 nowych infekcji z 249 zgonami w porównaniu do 29 381 infekcji i 196 zgonów w piątek.

Premier stwierdził, że​Hongkong musi być bardzo ostrożny, ponieważ ograniczenia są już najbardziej rygorystyczne od początku pandemii. Spotkania więcej niż dwóch osób są zakazane, większość miejsc, w tym szkoły, jest zamknięta, a maski są obowiązkowe wszędzie, nawet podczas ćwiczeń na świeżym powietrzu. Rząd musi być bardzo ostrożny, zanim jeszcze bardziej zaostrzy środki dotyczące dystansu społecznego, wraz z koniecznością rozważenia zdrowia psychicznego obywateli.

Jak Chiny radzą sobie z tą sytuacją

W obliczu fali pozytywnych przypadków Chiny nadal stosują dynamiczną politykę zero Covid i kładą nacisk na życie i dobrobyt ludzi ponad wszystko inne w walce z pandemią. W przypadku transportu lotniczego operacje bramek w Szanghaju są normalne. Jednak ponieważ coraz więcej linii lotniczych odwołuje loty w nadchodzących dniach, większa liczba pasażerów zostanie przeniesionych na inne lotniska w Chinach, w tym na Zhengzhou i Pekin.

W ramach stałego wsparcia dla przedsiębiorstw w tym trudnym okresie rząd ujawnił szereg środków pomocy dla przedsiębiorstw, mających na celu złagodzenie w odpowiednim czasie wpływu na rozwój gospodarczy i społeczny. Z drugiej strony władze chińskie wyraziły swoją determinację w utrzymaniu ruchu łańcuchów dostaw, co pokazuje podejście do utrzymania sprawności portów i terminali.

Jak to wpłynie na handel międzynarodowy?

Sytuacja w Chinach rzuci wyzwanie także odbudowie globalnego łańcucha dostaw. Pandemia ujawniła, jak szczupły stał się łańcuch dostaw, a wszelkie drobne zakłócenia w kraju prawdopodobnie doprowadzą do efektu domina na całym świecie.

Lokalne blokady i inne środki kwarantanny, zwłaszcza te otaczające Szanghaj, powodują wąskie gardła w łańcuchu dostaw wynikające głównie z niedoboru mocy przewozowych. Ogólnie rzecz biorąc, wszystkie terminale działają normalnie, z niewielkimi przeciążeniami spowodowanymi złą pogodą. Główny wpływ nadal ma na obsługę klientów w terenie (fabryka, magazyn i transport), gdzie zidentyfikowano pozytywne przypadki. Wdrożono pilne środki wsparcia, aby pomóc kierowcom ciężarówek wrócić do biznesu. Usługi transportowe wróciły do​normy w innych portach w Chinach.

You May Also Like

About the Author: Randolph Feron

"Amatorski praktykujący muzykę. Wieloletni przedsiębiorca. Odkrywca. Miłośnik podróży. Nieskrępowany badacz telewizji."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *