Malaga, 8 grudnia (.).- Nowe lotnisko w Warszawie i 2000 km linii kolejowych w Polsce, największa planowana obecnie inwestycja infrastrukturalna w Europie, będzie szansą dla hiszpańskich firm – zapewnił w rozmowie z EFE Mikołaj. Wilde jest prezesem CPK, spółki publicznej, która nią zarządza.
W latach 2023-2024 rozpoczną się prace nad makroprojektem Centralny Port Kommunikaszyn (CBK), który obejmie budowę lotniska położonego 37 kilometrów od stolicy Polski oraz nowej sieci linii dużych prędkości, która ma zostać ukończona w 2034 roku. i połączy Warszawę i nowe lotnisko z największymi miastami kraju w niecałe dwie i pół godziny.
Jest to największy projekt infrastrukturalny w historii Polski, który do 2040 roku stworzy ponad 300 000 miejsc pracy przy planowanej inwestycji o wartości ponad 30 000 milionów euro.
Na tę inwestycję CPK oczekuje znacznego wkładu środków europejskich, projekt kolejowy jest zgodny ze strategicznymi celami transportowymi UE, ale w przypadku lotniska ze środków publicznych i inwestycji prywatnych.
W rozmowie z EFE Mikołaj Wild, szef zarządzającej projektem spółki giełdowej CPK, uważa go za strategiczny nie tylko dla Polski, ale także dla Europy Środkowo-Wschodniej, ponieważ unowocześni i poprawi łączność kraju, przekształcając go. Centrum nerwowe zarówno dla pasażerów, jak i dla towarów.
– Naszym pierwszym celem jest stworzenie pierwszego kompletnego węzła multimodalnego w centrum Polski oraz pełna integracja transportu lotniczego z transportem kolejowym – komentuje były minister infrastruktury państwa, który przypomina, że w lotniskowym mieście powstaną również centra kongresowo-kongresowe. Zaplecze badawczo-rozwojowe i biura.
Inne cele projektu to wdrożenie w Polsce systemu kolei dużych prędkości, z torami przystosowanymi do maksymalnej prędkości 350 kilometrów na godzinę oraz ułatwienie rozwoju obszaru wokół CPK.
„Chcemy połączyć Polskę, Czechy, Słowację i Węgry koleją dużych prędkości, zapewniając nowy poziom integracji Europy Środkowo-Wschodniej poprzez łączność kolejową” – mówi Wild. Ich sąsiedzi łączą Warszawę ze stolicami Estonii, Łotwy i Litwy.
Polska, która od 2004 roku jest członkiem Unii Europejskiej, po przejściu pierwszego etapu studiów, znajduje się obecnie w fazie planowania i realizacji projektu, który obejmuje duży przetarg publiczny oraz poszukiwanie potencjalnych inwestorów dla lotniska. .
Prezes CPK zapewnia, że projekt ruchu będzie doskonałą okazją dla hiszpańskich firm, z których część, Ferrovial (BME:), już wykazała zainteresowanie udziałem zarówno w budowie nowego lotniska, jak iw stolicy.
– Jest wiele firm budowlanych z różnych krajów, w tym z Hiszpanii, które są zainteresowane nie tylko zapewnieniem nam transportu, ale też udziałem w naszych spółkach, bo wierzą, że ten projekt przyniesie im korzyści – zaznacza. poza.
Hiszpański Talco, CAF (BME:), Acciona (BME:), Cellnex (BME:), ACS (BME:), Elecnor (BME:), Aldesa lub Copasa firmy z różnych krajów i z dużym doświadczeniem – speed lub z siedzibą w Polsce , Mogą być składane do przyszłych przetargów, podaj z CPK.
„Uważamy współpracę z hiszpańskimi firmami za bardzo przydatną i oczekujemy, że będą one konkurować o udział w naszym projekcie”, podkreśla Wilde, podkreślając bogate doświadczenie Hiszpanii w rozwoju kolei dużych prędkości. Na przykład baskijska firma inżynieryjna Idom przeprowadziła studium wykonalności między stolicą a miastem Lads.
W rzeczywistości hiszpańskie zaangażowanie w CPK występuje również na poziomie instytucjonalnym. W maju 2021 r. były minister transportu Jose Luis Abalos spotkał się ze swoim polskim odpowiednikiem Andrzejem Adamczykiem oraz wiceministrem infrastruktury i pełnomocnikiem wspomnianego CPK Marcinem Horalą, obecnym wiceministrem finansów rozwoju i polityki regionalnej. Rząd Centralnego Portu Komunikacyjnego podpisał ponadto Memorandum o współpracy przy realizacji tego ważnego projektu.
Rząd zaoferował usługi hiszpańskich spółek kolejowych, które mogłyby wnieść swoje doświadczenie i wiedzę do rozwoju tej współpracy technicznej.
Inżynieria ogólna Firma Ineco, w której udział biorą Enaire, Renfe i Adif, podpisała niedawno umowę z CPK na weryfikację jej standardów technicznych w zakresie szybkich prędkości.
Z kolei polska spółka giełdowa jest zainteresowana modelem liberalizacji rynku kolejowego realizowanym w Hiszpanii w ostatnich latach.
Oprócz rozwoju polskiego AVE, hiszpański rząd wyraził zainteresowanie współpracą z tym krajem w celu przekształcenia nowego lotniska w Warszawie w międzynarodowe centrum operacyjne, ponieważ Hiszpania ma doświadczenie z Aena (BME:), pierwszym na świecie . Kierownik lotniska
„Współpraca między obydwoma krajami układa się bardzo dobrze i mamy nadzieję, że będzie kontynuowana w przyszłości” – podkreślają z CPK.
1012086
GP-
„Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Guru sieci. Organizator. Geek kulinarny. Amator telewizyjny. Pionier kawy. Alkoholowy narkoman.”