Obejmuje prawie tysiąclecie. Zaczęło się od długiej tolerancji religijnej i dobrobytu społeczności żydowskiej w kraju.
Zakończyło się to dramatycznie wraz z nazistowską okupacją Polski w XX wieku i zagładą niemal całej społeczności podczas Holokaustu.
Od powstania Królestwa Polskiego w 1025 r. do unii polsko-litewskiej w 1569 r. Polska była jednym z najbardziej tolerancyjnych krajów w Europie, stając się jedną z największych i najprężniejszych społeczności żydowskich na świecie. Dla ówczesnych historyków Polska stała się czymś w rodzaju „żydowskiego raju”.
Ze względu na obce najazdy i zmiany kulturowe, takie jak reformacja protestancka i późniejszy Sobór Trydencki , powstanie Unii Polsko-Litewskiej , tolerancja religijna tradycyjnie obecna w Polsce zaczęła spadać od XVII wieku. .
Po rozbiorze i zniknięciu Polski jako suwerennego państwa w 1795 r. Żydzi stali się ofiarami praw antysemickich, przede wszystkim z powodu narastającego antysemityzmu Imperium Rosyjskiego, ale także Habsburgów i Prus. Kiedy Polska odzyskała niepodległość, tuż przed II wojną światową, w kraju żyło nieco ponad trzy miliony Żydów, jedna z największych społeczności na świecie.
Około 90% polskich Żydów zostało zabitych przez nazistów podczas Holokaustu. Postawa nieżydowskich Polaków obejmowała szeroki wachlarz stanowisk: chociaż pogromy (podobnie jak pogromy w Jetwabnem) były w zasadzie inicjowane przez Niemców, byli kolaboranci z nazistami. Nie brakowało też heroicznych przypadków, w których chrześcijańscy Polacy pomagali ukrywać się swoim żydowskim sąsiadom. Po wojnie ludzie ci zostali uznani przez Izrael za „sprawiedliwych wśród narodów”. W każdym razie większość Polaków postrzegała Żydów jedynie jako konkurentów o zasoby gospodarcze kraju i nienawidziła ich, chyba że byli katolikami.
W okresie powojennym około 180 000 do 240 000 ocalałych wyemigrowało z komunistycznej Polski do nowo powstałego Izraela, Stanów Zjednoczonych i Ameryki Południowej. Przed wyjazdem z powodu wrogości partii komunistycznej do religii i własności prywatnej. Wielu Żydów, którzy pozostali w Polsce, wyemigrowało pod koniec lat 60. w wyniku różnych sowieckich kampanii antysemickich. Od upadku reżimu komunistycznego w Polsce w 1989 roku sytuacja społeczności żydowskiej w kraju poprawia się, a Żydzi, którzy byli obywatelami polskimi przed II wojną światową, mogą odzyskać obywatelstwo wraz z ich potomkami.
Obecną społeczność żydowską w Polsce szacuje się na 8–12 tys., głównie w Warszawie, chociaż rzeczywista liczba Żydów niezwiązanych z judaizmem lub kulturą żydowską może być wielokrotnie wyższa. jeszcze
Od wczesnej historii do złotego wieku: 966–1572
Wczesna historia: 966–1385
Pierwsi Żydzi przybyli na tereny dzisiejszej Polski w X wieku, podróżując wschodnimi szlakami handlowymi. Przez Śląsk przejeżdżali także ówcześni kupcy żydowscy (zwani Rathanitami). Jeden z nich, kupiec i dyplomata z hiszpańskiego miasta Tortosa, znany pod arabskim imieniem „Ibrahim Ibn Yaqub”, jako pierwszy historyk wspomniał o państwie polskim za panowania księcia Miesisława I. Pierwsze wzmianki o Żydach pochodzą z XI wieku przez polskich historyków. W kronice czytamy, że Żydzi mieszkali w Gnieźnie, stolicy Królestwa Polskiego, za panowania dynastii Piastów. O pierwszej stałej gminie wspomina żydowski uczony „Jehuda ha-Kohen” w 1085 r.; Według niego gmina ta znajdowała się w mieście Przemyśl (choć miasto to znajdowało się na Rusi, nie należało wówczas do Polski).
Zdjęcie: Wikipedia – domena publiczna
Żydzi stali się trzonem polskiej gospodarki. Nawet monety bite za panowania Międzysława III Wielkiego były inskrypowane literami hebrajskimi. Na większości zaborów Żydzi cieszyli się wielkim pokojem i dobrobytem. Żydzi stanowili klasę średnią w kraju, w którym mniejszość ludności składała się z wielkich właścicieli ziemskich, pojedynczej polskiej szlachty zwanej „slakta” i chłopów. Dzięki temu Żydzi stali się nieodzowni dla gospodarczego i handlowego rozwoju kraju.
Tę sytuację wczesnej tolerancji stopniowo zastępował z jednej strony Kościół katolicki, az drugiej sąsiednie państwa niemieckie. Jednak niektórzy z książąt polskich chronili ludność żydowską, uznając jej obecność za niezbędną dla rozwoju gospodarczego kraju. Wśród tych władców wyróżniał się książę wielkopolski „Bolsław Cest”, który przy poparciu przedstawicieli warstw społecznych i wysokich oficerów wojska polskiego ogłosił „Prawo Chalis” gwarantujące wszystkim Żydom. Wolność wyboru pracy, handlu i przemieszczania się. W ten sposób następne stulecie miało być poświęcone propagowaniu prześladowań Żydów przez Kościół katolicki, podczas gdy polscy królowie na ogół ich chronili.
W 1334 r. Kazimierz III Polski, czyli Kazimierz Wielki, rozszerzył prawa wszystkich Polaków i Żydów w szczególności poprzez „Prawo Wiślickiego”. Kazimierz był szczególnie tolerancyjnym władcą polskiego żydostwa, a jego panowanie jest pamiętane jako epoka wielkiego dobrobytu dla polskiego żydostwa. W rzeczywistości był nazywany przez współczesnych „królem sług i Żydów”. Jednak polscy Żydzi cieszyli się wielkim pokojem w większości królestwa Kazimierza, aw niektórych miejscach w pobliżu granicy niemieckiej cierpieli prześladowania z powodu czarnej śmierci, za którą zostali obwiniani. W Kaliszu, Krakowie, Głockowie i innych przygranicznych miejscowościach miały miejsce pogromy, w których zginęło około 10 000 Żydów. Mimo to te zabójstwa bledną w porównaniu z bezwzględną rzezią Żydów w Europie Zachodniej. Żydzi polscy, proporcjonalnie do ich liczby, nie ucierpieli wiele, a duża liczba Żydów niemieckich wyemigrowała na bardziej gościnne ziemie Polski.
Wczesna epoka jagiellońska: 1385-1505
Litwa została przyłączona do Królestwa Polskiego w wyniku jego małżeństwa z Edouardem I Polskim, córką Władysława II Polski i Ludwika I Węgier. Chociaż prawa Żydów polskich zostały rozszerzone na Żydów z Litwy za panowania Władysława II w 1338 r., to właśnie za jego panowania (a później jego następców) rozpoczęły się pierwsze prześladowania Żydów w Polsce, a król nic nie zrobił. zapobiec. Doszło do licznych oszczerczych i gwałtownych zamieszek przeciwko Żydom, a prześladowania „oficjalne” stopniowo się nasiliły, głównie z powodu nietolerancji duchowieństwa katolickiego.
Zdjęcie: Wikipedia – domena publiczna.
Prawo to służyło między innymi do zniesienia starożytnych przywilejów Żydów, ponieważ były one „sprzeczne z prawem boskim i prawami kraju”.
Polityka królestwa wobec Żydów była mniej tolerancyjna za panowania następców Kazimierza: Jana I Olbrachta, który panował w latach 1492-1501, oraz Aleksandra I Jagiellończyka, który rządził w latach 1501-1506 i wypędzał Żydów. Wielkie Księstwo Litewskie (dawniej Wielki Książę Litewski) w 1495 roku
Centrum świata żydowskiego: 1505–1572
Aleksander I zmienił swoje poglądy w 1503 r., wkrótce po wypędzeniu Żydów z Hiszpanii, Austrii, Czech i Niemiec w 1492 r. W ten sposób Polska stała się bezpieczną przystanią dla wygnańców z Europy Zachodniej, a wynikający z tego wzrost społeczności żydowskiej w kraju uczynił z Polski kulturalne i duchowe centrum narodu żydowskiego.
Bardziej pomyślny okres dla polskich Żydów rozpoczął się po nowym osadnictwie Żydów za panowania Zygmunta I (1506-1548), który chronił Żydów w swoich posiadłościach. Syn Polski Zygmunt II, panujący w latach 1548-1572, prowadził politykę tolerancji religijnej prowadzonej przez ojca, gwarantował swobodne rozporządzanie żydowskim majątkiem komunalnym i pozwalał na utworzenie autonomicznego ładu społecznego. Kahał. Z tego okresu powstało przysłowie, które obiecywało Polsce „raj Żydów”.
Zdjęcie: Wikipedia
„Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Guru sieci. Organizator. Geek kulinarny. Amator telewizyjny. Pionier kawy. Alkoholowy narkoman.”