Nigerii i Kenii, gdzie więcej katolików uczestniczy we Mszy św

Nigerii i Kenii, gdzie więcej katolików uczestniczy we Mszy św

Nigeria, Kenia i Liban przodują na świecie pod względem liczby katolików, którzy uczęszczają na niedzielną Mszę św. lub najczęściej. Według World Values ​​​​Survey (WVS) analizowanego przez Centre for Applied Research in the Apostolat (CARA) na Uniwersytecie Georgetown (USA), na kolejnych miejscach plasują się Filipiny, Kolumbia, Polska i Ekwador.

Nigeria jest najbardziej zaludnionym krajem na kontynencie afrykańskim, z populacją 210 milionów, z czego około 16 procent, czyli 33 miliony, to katolicy. W Kenii, liczącej 42,9 mln mieszkańców, katolicy stanowią 32,3% (około 16 mln). Liban, który zajmuje trzecie miejsce, liczy 6,67 mln mieszkańców, z czego 2,1 mln to katolicy.

Kraje przodujące w rankingach katolików, którzy uczęszczają na niedzielne Msze św. lub często (Nigeria, 94%, Kenia, 73% i Liban, 69%) Badanie światowych wartości (WVS) w swojej siódmej fali (począwszy od lat 80.), był rozpowszechniany i analizowany Dziewiętnaście sześćdziesiąt czteryBlog badawczy Centrum Badawcze CARA GeorgetownZ danymi z 36 krajów o dużej populacji katolików.

Badanie nie obejmuje takich krajów jak Demokratyczna Republika Konga, zamieszkana przez 90 milionów ludzi, z czego ponad połowa to chrześcijanie, oraz Uganda, gdzie niedawno odwiedził papież Franciszek, gdzie katolicy stanowią 47 proc. Ponad 17 milionów, 47 procent z 36,4 milionów w kraju.

Grupa 2: Filipiny, Kolumbia, Polska, Ekwador…

Następną grupą krajów, w których co tydzień co najmniej połowa katolików (50% lub więcej) uczestniczy w Eucharystii, są Filipiny (56%), Kolumbia (54%), Polska (52%) i Ekwador (50%). .)

Na przykład we Włoszech jest teraz blok, w którym co tydzień mniej niż połowa, ale co najmniej jedna trzecia uczestniczy we Mszy św. Są to Bośnia i Hercegowina (48%), Meksyk (47%), Nikaragua (45%), Boliwia (42%), Słowacja (40%), Włochy (34%) i Peru (33%).

Od trzech dziesiątych do jednej czwartej katolików co tydzień uczestniczy we Mszy św. w Wenezueli (30%), Albanii (29%), Hiszpanii (27%), Chorwacji (27%), Nowej Zelandii (25%) i Wielkiej Brytanii. (25%).

Według badania CARA i WVS około 24% katolików w Stanach Zjednoczonych uczestniczyło we Mszy św. co tydzień lub częściej przed pandemią Covid-19 w 2019 roku.

W nowszej ankiecie przeprowadzonej przez te same organizacje 17% dorosłych katolików w Ameryce zgłosiło tak częste uczestnictwo we Mszy św., podczas gdy 5% oglądało Mszę w Internecie lub w domu w telewizji.

Inne kraje, w których katolicy uczęszczają na msze, to Węgry (24%), Słowenia (24%), Urugwaj (23%), Australia (21%), Argentyna (21%), Portugalia (20%), Czechy. Republika (20%) i Austria (17%).

Najniższe poziomy tygodniowej frekwencji odnotowano na Litwie (16%), Niemczech (14%), Kanadzie (14%), Łotwie (11%), Szwajcarii (11%) i Brazylii (8%). , Francji (8%) i Holandii (7%).

Ci, którzy uważają się za religijnych

W raporcie zauważono, że im więcej katolików w danym kraju, tym częściej uczestniczą oni we Mszy św. Jednak nie ma silnej korelacji między liczbą osób, które identyfikują się jako „religijni” katolicy, a częstym uczęszczaniem na msze. Konkretnie, w ankiecie WVS pytano respondentów: „Niezależnie od tego, czy chodzisz do kościoła, czy nie, czy powiedziałbyś, że jesteś osobą religijną…: osobą religijną, niereligijną, ateistą lub nie wiem”.

Kraje o ścisłych korelacjach między odpowiedziami na oba pytania to Holandia, Argentyna, Ekwador, Filipiny, Kenia i Nigeria.

Ale w wielu krajach tak nie jest. Na przykład frekwencja na mszach jest stosunkowo wysoka w Libanie, ale odsetek katolików, którzy uważają się za religijnych, jest znacznie niższy niż w innych krajach. Dziewięćdziesiąt siedem procent katolików w Urugwaju uważa się za religijnych, ale tylko 23% katolików uczestniczy we Mszy raz w tygodniu lub często.

Oprócz Urugwaju, gdzie katolicy „najczęściej uważają się za religijnych”, odnotowano w badaniu Nigerię (95%), Albanię (94%), Słowację (93%), Czechy (92%) i Włochy (92%). i Litwa (92%), Kenia (92%), Kolumbia (92%), Boliwia (91%) i Polska (90%).
Ponad trzy czwarte, ale mniej niż dziewięciu na dziesięciu katolików uważa się za religijnych w następujących krajach: Chorwacja (88%), Bośnia i Hercegowina (88%), Słowenia (87%), Węgry (86%), Portugalia (85%) %), Łotwa (85%), Peru (84%), Filipiny (83%), Ekwador (82%), Brazylia (82%), Argentyna (79%), Holandia (78%), Meksyk (77%) %) i Nikaragua (76%).).
Za tą grupą stoją katolicy w USA, a 74% identyfikuje się jako religijni. Za Stanami Zjednoczonymi plasują się Francja (72%), Austria (69%), Australia (67%), Hiszpania (67%), Niemcy (65%), Szwajcaria (63%), Liban (62%), Wielka Brytania ( 59%).), Wenezueli (57%), Kanady (55%) i Nowej Zelandii (55%).
Według raportu katolicy w Stanach Zjednoczonych i Francji są bardzo podobni (odpowiednio 74% i 72%) w identyfikowaniu się jako osoby religijne. Tylko 8% katolików we Francji uczestniczy we Mszy raz w tygodniu, w porównaniu do 17% w USA (i 24% co tydzień przed pandemią).

Czynnik ekonomiczny

Jest jeszcze trzeci czynnik, o którym wspomina raport, a mianowicie PKB per capita (produkt krajowy brutto, bogactwo narodowe). Frekwencja masowa gwałtownie spada, gdy PKB na mieszkańca wzrasta powyżej 10 000 USD, a spadek ten spowalnia, gdy PKB na mieszkańca nadal rośnie.

Religia ma bardzo liniowy, choć słaby, związek z PKB na mieszkańca. Istnieje duża grupa krajów o PKB na mieszkańca poniżej 25 000 USD, w których odsetek katolików, którzy identyfikują się jako religijni, jest najwyższy.

„W krajach o wysokich dochodach religijność spada” – mówią CARA i WVS. Szwajcaria ma najniższą tygodniową frekwencję na mszach i najmniejszą liczbę samookreślających się katolików pod względem PKB na mieszkańca spośród badanych krajów.
W tej próbie mniejszych krajów „możemy założyć, że katolicyzm jest silniejszy w tak zwanych krajach rozwijających się, gdzie PKB na mieszkańca jest niski, podczas gdy wydaje się, że spada w bogatych krajach rozwiniętych” – czytamy w raporcie. Dokładne mechanizmy związane ze wzrostem gospodarczym i bogactwem, które wpływają na udział katolików w wierze i identyfikację religijną, pozostają niejasne. Czymkolwiek są, są ważne” – konkluduje praca.

Ranking frekwencji masowej
Autor książkiFranciszka Otamendiego

You May Also Like

About the Author: Eugene Barker

"Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Guru sieci. Organizator. Geek kulinarny. Amator telewizyjny. Pionier kawy. Alkoholowy narkoman."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *