SpaceX. Firma lotnicza utworzona przez zawsze kontrowersyjnego Elona Muska przygotowuje się do podjęcia w przyszłym tygodniu drugiej próby i ponownego wystrzelenia największej i najpotężniejszej rakiety na świecie, Starship, do czasu uzyskania zgody amerykańskiego organu regulacyjnego ds. lotnictwa.
„Statek kosmiczny przygotowuje się do startu 17 listopada, pod warunkiem uzyskania odpowiedniego zezwolenia organów regulacyjnych” – ogłosiła SpaceX w swoich sieciach społecznościowych.
Plan, jak zapowiedziała firma, polega na powtórzeniu misji z pierwszej próby: wynurzanie się do około trzeciej minuty, po czym jego etap się rozdziela, tak aby statek napędzał własne silniki i wyruszał na orbitę okrążającą Ziemię o pół obrotu . Wylądowanie na Pacyfiku w pobliżu hawajskiej wyspy Kauai (test ten nie uwzględnia miękkich lądowań zaplanowanych na inne kolejne loty).
Rakieta Super Heavy bezpiecznie wyląduje w Zatoce Meksykańskiej po wykonaniu manewru skrętu w celu uzyskania pozycji pionowej, chociaż będzie to test na możliwość samodzielnego powrotu na platformę startową w przyszłości.
20 kwietnia Starship po raz pierwszy w pełnej formie wystartował z bazy Boca Chica w Teksasie (na południu). Jednak problem z rozdzieleniem stopni w połączeniu z awarią kilku silników zmusił firmę do wykonania sekwencji samozniszczenia, w wyniku której rakieta eksplodowała już po trzech minutach lotu.
Podczas październikowej konferencji prasowej Musk wskazał, że najbardziej skomplikowaną częścią drugiej próby będzie konkretnie oddzielenie dwóch sekcji.
Amerykańska agencja kosmiczna NASA uważnie śledzi rozwój statku kosmicznego i wykorzystuje ten statek do programu Artemis, którego celem jest powrót astronautów na Księżyc. Tak naprawdę zmodyfikowana wersja tego pojazdu zabierze ich na powierzchnię Księżyca.
Problemy środowiskowe
Po starcie podniosło się tak wiele głosów, że Federalna Administracja Lotnicza wszczęła dochodzenie w sprawie bezpieczeństwa, które zakończyło się pod koniec października. Nie ukończono jeszcze badania środowiskowego, które prowadzono we współpracy z władzami federalnymi, ponieważ podczas pierwszego startu kilka kilometrów na północny zachód od wyrzutni wytworzyła się chmura pyłu, która z kolei została poważnie uszkodzona (kilka kawałków betonu zostało wyrzuconych kilometrów)..
Następnie SpaceX ogłosiło 63 poprawki w ramach drugiej próby, które obejmują „przeprojektowanie sprzętu pojazdu, aby zapobiec wyciekom i pożarom”, a także „przeprojektowanie platformy startowej w celu zwiększenia jej wytrzymałości”. Ponadto zainstalowano system „zalewu” wody, który przetestowano przy ulewnych opadach deszczu podczas uruchamiania silników, aby wytłumić fale dźwiękowe i zmniejszyć wibracje podczas startu.
Największa rakieta, jaką kiedykolwiek stworzono
Statek kosmiczny ma 120 metrów wysokości i składa się z dwóch części: superciężkiego stopnia napędowego, który zawiera 33 silniki; I Starship, sam statek kosmiczny, który nosi także nazwę całej rakiety. Obie sekcje są w pełni wielokrotnego użytku i przeznaczone są do powrotu i lądowania na platformie startowej, co znacząco obniżyłoby koszty programu kosmicznego.
Statek kosmiczny jest nie tylko największym statkiem kosmicznym, jaki kiedykolwiek zbudowano, ale ma także dwukrotnie większą moc niż Space Launch System (SLS), rakieta NASA używana obecnie w programie Artemis, która obecnie jest rekordzistką pod względem wielkości. Jednak według Muska zamiarem SpaceX jest jego poszerzenie o kolejne dziesięć metrów w przyszłości.
„Amatorski praktykujący muzykę. Wieloletni przedsiębiorca. Odkrywca. Miłośnik podróży. Nieskrępowany badacz telewizji.”