Zespół C கோrdoba widzi Polskę

Zespół C கோrdoba widzi Polskę
Cordoba Band podczas koncertu.

Cordoba Band podczas koncertu.
Manuel Murillo

Zespół Domínguez-Nieto i Córdoba prezentuje ciekawy koncert w najbliższy czwartek Kraj bałtycki W Teatrze Wielkim. Uważne ucho śledzi charakterystyczną osobowość ścieżki dźwiękowej Drakuli nakręconej przez Coppolę w latach dziewięćdziesiątych od samego początku filmu. Niezapomniany film w swojej wizualnej prezentacji, strój muzyczny jest mniej luksusowy. Za tymi mylącymi kręgami stał polski kompozytor Wojciech Killer (1932-2013), jeden z geniuszy artystycznych swojego kraju drugiej połowy XX wieku, który był kiedyś z wybitnymi postaciami, takimi jak Kieślowski, Janussi czy Bendereki. Intelektualne pęknięcia komunizmu, ich dzieła, tworzenie duchowego oporu wobec antysztuki, czy antysowieckiego ucisku. W tej haniebnej sytuacji pozbawienia wolności nie ma powodu, by eksperymentować i awangarda istniała samotnie: sztuka jako indywidualna i zbiorowa linia życia nie może zostać zwrócona społeczeństwu, czyli publiczności. W tych „zrozumiałych” kompozycjach, bez kompromisów w zakresie jakości, mieszanka jak Orava (1986), kontynuacja szalonej orkiestry, motyw lokomotywy.

Od starszego pokolenia Widold Ludoslavsky (1913-1994) dowiedział się o niepodległej i republikańskiej Polsce jako młody człowiek, zanim naziści, a potem Rosjanie położyli kres marzeniom o niepodległości. Ludoslavsky, muzyk wykształcony w nurtach europejskiej awangardy muzycznej, stał się ostatecznie po Sopinie największą polską sławą muzyczną. Świetny muzyk. Jego Mała suita to wydany w 1951 roku zbiór czterech tańców, jednak dzieło przystępne i sytuacyjne, oderwanie się od trudnych momentów antystalinowskiego konserwatyzmu.

Wolność wyraża trzecią symfonię Czajkowskiego, mniej melodyjną niż jej trzy siostry, ale znaczną poprawę w korpusie symfonicznym jej autora, zwłaszcza w kwestiach sprzeczności i orkiestracji. Można powiedzieć, że to droga, która kieruje nas na bezpośrednią drogę do tych wielkich dzieł. Jej granica, scena eksperymentalna, przypomina, poza przypadkami w liczbie części, inne arcydzieła ekscentryczności i niedoskonałości VII Symfonii Mahlera. Jej „polski” wniosek, pochodzący od rosyjskiego twórcy, mówi nam o mostach możliwego zrozumienia, jakie sztuka może tworzyć, gdy zawodzą przyczyny ludzkiego rozumu.

You May Also Like

About the Author: Eugene Barker

"Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Guru sieci. Organizator. Geek kulinarny. Amator telewizyjny. Pionier kawy. Alkoholowy narkoman."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *