Chińskie grupy fast fashion zmieniają sposób, w jaki ludzie robią zakupy w Europie, dzięki tanim towarom i wykorzystaniu do ich promocji mediów społecznościowych, takich jak Instagram i TikTok.
Jeśli masz nastoletnie córki, już wiesz, co to jest. to jest w. Resztę wystarczy wpisać nazwę na Instagramie lub TikToku, aby zrozumieć, dlaczego stała się ona najnowszym zjawiskiem e-commerce. Proste wyszukiwanie w sieciach społecznościowych generuje Dziesiątki filmów przedstawiających młode dziewczyny rozpakowujące się i pozujące do zdjęć z ubraniami i dodatkami kupionymi w Internecie. Wszystkie produkty łączy jedno: pochodzą z Chin, a ich cena jest generalnie okazyjna. Bluzki po 7 euro, spodnie po 12 euro i kolczyki po 1,25 euro to tylko niektóre z propozycji, jakie można znaleźć w tym raju wyprzedaży.
Apetyt Shena został wykorzystany Pokolenie Z Aby tania odzież stała się największym internetowym sprzedawcą mody na świecie. W ostatniej rundzie finansowania w 2022 rJego wartość oszacowano na 100 miliardów dolarów (93 miliardy euro), stając się trzecią najcenniejszą prywatną firmą na świecie, po SpaceX Elona Muska i ByteDance, będącym właścicielem aplikacji TikTok. Jego sukces i sukces jego konkurenta TimoPinduoduo, spółka zależna chińskiej grupy e-commerce Pinduoduo, przekształciła handel internetowy, czyniąc go szybszym, tańszym i zintegrowanym z sieciami społecznościowymi.
Popularność tych dwóch platform przekroczyła granice Chin i dotarła na Zachód. W maju zeszłego roku, Shin Najpopularniejsza aplikacja zakupowa w Ameryce – Strona główna giganta Amazon, największej firmy e-commerce na świecie – zarówno na Androidzie, jak i iOS, i w tym samym miesiącu znalazła się na czołowych miejscach rankingów tego ostatniego w ponad pięćdziesięciu krajach. Firma kontroluje już połowę udziału w rynku fast fashion w Stanach Zjednoczonych.
Temu, założone w 2022 r., pojawiło się później, ale jego wpływ był równie ogromny. Atrakcyjna reklama podczas Super Bowl w lutym ubiegłego roku wystarczyła, aby miliony Amerykanów pospieszyły z pobraniem aplikacji, z której szacuje się, że w tym północnoamerykańskim kraju korzysta ponad trzydzieści milionów użytkowników. Obecnie Temu jest objęty planem internacjonalizacji, którego celem jest rozwój w Europie. Od kwietnia stoi na podium Najpopularniejsze aplikacje w sześciu krajach europejskich, w których działają (w tym Hiszpania), wynika z danych firmy analitycznej Sensor Tower.
Sekret sukcesu Shane’a i Timo leży w doskonaleniu Algorytmy Którego używają, aby odkryć, co jest trendy. Ich aplikacje zbierają w czasie rzeczywistym informacje o najpopularniejszych zakupach, co pozwala im efektywniej zarządzać zapasami, dostosowywać zlecenia produkcyjne u producentów na podstawie recenzji na ich stronie internetowej i utrzymywać wyjątkowo niskie ceny.
Kolejnym filarem jej działalności jest ciągłe odnawianie katalogu. Szacuje się, że co miesiąc Shein oferuje średnio ponad siedem tysięcy nowości. To około dwudziestokrotnie więcej niż innowacji oferowanych przez inne marki modowe, takie jak Zara czy H&M.
Firma zaczyna od zamówienia małej partii każdej odzieży, często kilkudziesięciu sztuk, a następnie czeka na reakcję kupujących. Jeśli na przykład torebka okaże się hitem, Shein składa kolejne zamówienia. Aby to osiągnąć, posiada ogromną sieć fabryk, składającą się z około 6000 ośrodków w Chinach, połączonych ze sobą wewnętrznym oprogramowaniem do zarządzania.
Z drugiej strony szybki rozwój tych firm doprowadził do szeregu kontrowersji. Wielu projektantów oskarża Sheena o kradzież ich pracy, a marki to lubią Levi Strauss i dr Martens Zostali nawet pozwani za naruszenie znaku towarowego. Eksperci ds. ochrony środowiska ostrzegają, że przedmioty zakupione na tych stronach są często używane tylko raz, zanim zostaną wyrzucone do kosza. Co więcej, to właśnie grupa azjatycka spotkała się za nią z ostrą krytyką Niestabilność i wynagrodzenia podwykonawców.
Odniesienie do Azji
Shane i Timo to najwięksi kaznodzieje Nowa fala firm e-commerce z Azji Co zmienia sposób, w jaki dokonujemy zakupów online. Ale nie są to jedyni ludzie.
Jeśli tykontrolowany przez właściciela sieci społecznościowej TikTok, ByteDanceta platforma szybkiej mody dla kobiet została uruchomiona w ramach pilotażu na początku ubiegłego roku w odpowiedzi na sukces, jaki jej konkurenci odnieśli, wykorzystując influencerów TikTok do promowania swoich produktów i zwiększania sprzedaży.
Wśród nowych form handlu elektronicznego, które zyskują zwolenników, znajdują się m.in Zakupy bezpośrednie, gdzie influencerzy prowadzą transmisje na żywo w Internecie, aby promować produkty. Forma ta, która zaczęła docierać do Europy, jest bardzo popularna w Azji. Jednym z winowajców jest singapurski gigant handlu elektronicznego Zakupy. Grupa znana jako Amazonia, Azja Południowo-Wschodnia, Był pionierem w promowaniu formatu sprzedaży przypominającego telezakupy, w którym popularne osobowości internetowe rywalizują o to, kto sprzeda najwięcej produktów. Odniósł ogromny sukces w Azji i niektórych częściach Ameryki Łacińskiej, dzięki czemu Shopee osiągnął w ubiegłym roku sprzedaż o wartości ponad 70 miliardów dolarów.
Spółka zależna indyjskiej grupy Bahar Do Hiszpanii wylądowałem niespodziewanie w październiku 2021 roku Ale w kraju trwało to tylko osiem miesięcy. Grupa wycofała się z Europy, zamykając także działalność we Francji i dziś jest obecna wyłącznie w Polsce.
Kolejną firmą, która zdecydowała się wykorzystać influencerów do sprzedaży w Internecie, jest chiński gigant Ali Baba. Największa azjatycka firma e-commerce, właściciel AliExpress, Miravia wystartowała pod koniec ubiegłego roku w Hiszpanii. Platforma obejmuje klasyczną ekspozycję marki, ale także dostęp do zakupu produktów poprzez ekskluzywne treści tworzone przez internetowe gwiazdy lub narzędzia cyfrowe, takie jak wirtualne przymierzanie makijażu. W przeciwieństwie do AliExpress, Miravia odchodzi od koncepcji niskich kosztów i oferuje produkty między innymi luksusowych marek odzieżowych, kosmetycznych czy elektronicznych.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”