Ferrovial stoi w obliczu dwóch dochodzeń karnych w związku z domniemanymi przestępstwami przeciwko środowisku w ramach projektu o wartości 1 000 milionów dolarów.

Ferrovial stoi w obliczu dwóch dochodzeń karnych w związku z domniemanymi przestępstwami przeciwko środowisku w ramach projektu o wartości 1 000 milionów dolarów.

Nowe śledztwo w sprawie spółki Ferrovial w Europie Wschodniej, a w tym przypadku na Słowacji, za rzekome przestępstwa przeciwko środowisku przy budowie autostrady o wartości ponad miliarda euro, będącej jednym z największych projektów w historii tego kraju.

W spółce budowlanej rodziny Pino toczą się dwa postępowania karne mające na celu ustalenie faktów, które zdaniem koncesjonariusza projektu mogłyby, jeśli zostaną potwierdzone, zagrozić finansowaniu infrastruktury, co skłoniło Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOiR) ) do zbadania.. ) przyczyniło się do ponad połowy planowanych inwestycji w 2016 r., czyli 576 mln dolarów.

2 czerwca, zaledwie kilka tygodni po tym, jak większością akcjonariuszy firmy budowlanej zatwierdzili kontrowersyjną przeprowadzkę siedziby grupy do Holandii, nadeszła ostatnia skarga. Bratysławska policja postawiła nowe zarzuty w związku z rzekomym przestępstwem wyrządzenia szkody środowisku przeciwko D4R7 Construction SRO, słowackiej spółce zależnej Ferrovial (65%) odpowiedzialnej za budowę autostrady wspólnie z austriacką spółką PORR (35%).

Pod koniec 2015 roku konsorcjum pod przewodnictwem Ferrovialu otrzymało zlecenie na budowę i eksploatację obwodnicy stolicy Słowacji przez 30 lat za 1,010 mln dolarów. Był to jego pierwszy projekt w tym kraju i „jedno z największych dzieł podjętych w Europie w ramach współpracy publiczno-prywatnej”. Jak to ustaliłeś w 2021 rokuKorzystała z formuły zwanej parytetem siły nabywczej, która dotychczas była na Słowacji w niewielkim stopniu wykorzystywana.

Był to już trzeci tego typu projekt w tym kraju, po dwóch nieudanych eksperymentach. Obecnie udziałowcami koncesjonariusza są Cintra, spółka zależna Ferrovialu, australijska spółka Macquarie po 35% udziałów, szkocki fundusz Abrdn (20%) i PORR (10%).

Ferrovial przedstawił pewne informacje na temat ostatniej skargi złożonej w czerwcu w dokumentach przesłanych do irlandzkiej giełdy papierów wartościowych, gdzie zarejestrował emisję obligacji, oraz do hiszpańskiej Krajowej Komisji ds. Rynku Papierów Wartościowych (CNMV).

Według Ferrovialu „Zarzuca się, że w okresie od maja do grudnia 2018 r. na niektórych obszarach chronionych zlokalizowanych w Platnej na Ostrovie”, na południowy wschód od stolicy Słowacji, D4R7 spowodował szkody dla środowiska szacowane na 6 594 188,76 EUR w wyniku wydobycia ponad 200 tys. ton ziemi . bez pozwolenia.”

„Biorąc pod uwagę, że zarzuty postawiono niedawno, nie są dostępne żadne dodatkowe informacje. D4R7 odrzuca te oskarżenia. „Nie przewidziano żadnych zapisów dotyczących tej koncepcji.” Według źródeł grupy Ferrovial przedstawił już odpowiedź na nowe oskarżenia.

Niniejsza skarga stanowi uzupełnienie innej skargi złożonej w czerwcu 2019 r. przez Komendę Wojewódzką Policji w Bratysławie na spółkę joint venture odpowiedzialną za budowę autostrady, za rzekome przestępstwa wysokiego ryzyka i szkody dla środowiska.

W tej sprawie, jak Veruvial wyjaśnił CNMV, został oskarżony o nielegalne prowadzenie wykopalisk na dwóch działkach Janošíkovej, również na południowy wschód od Bratysławy. Rzekome szkody szacuje się na 8,7 miliona dolarów. Ferrovial uważa, że ​​„jest mało prawdopodobne, aby śledztwo spowodowało jakiekolwiek zagrożenie, dlatego nie zgłoszono żadnych zastrzeżeń do niniejszego pozwu”.

Mniej optymistyczny jest właściciel koncesji, brytyjska firma Zero Bypass Limited. Zarówno ta firma, jak i jej audytor, Mazars, ostrzegają w swoich sprawozdaniach finansowych za 2022 rok, sporządzonych w lipcu i niedawno przesłanych do brytyjskiego rejestru handlowego, że te dochodzenia i brak ostatecznej licencji na projekt stanowią „istotną niepewność, która może rzucić cień nad „Wątpliwością”. „Istnieją poważne wątpliwości co do zdolności spółki do kontynuowania działalności.”

Projekt, Które według zapowiedzi Ferrovial zostanie otwarte w 2021 roku, „Narastają znaczne opóźnienia, ponieważ instytucja zamawiająca nie przedstawiła ważnych pozwoleń na budowę”. Uniemożliwiło to uzyskanie „ostatecznego pozwolenia na użytkowanie w terminie akceptowalnym przez kredytodawców”, jak wynika z tych rachunków.

Wśród tych pożyczkodawców wyróżniają się dwie duże europejskie wielostronne organizacje kredytowe. Najważniejszy jest Europejski Bank Inwestycyjny, ponadnarodowa jednostka, którą od stycznia chce kierować obecna wiceprzewodnicząca ds. gospodarczych Nadia Calviño. W 2016 roku organizacja ta Jesteśmy zobowiązani do finansowania infrastruktury kwotą 426 milionów. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju Przekaż kolejne 150 milionów.

Koncesjonariusz w swoich księgach podaje, że „ostateczne pozwolenie na użytkowanie inwestycji musi zostać uzyskane najpóźniej w listopadzie 2023 roku”. Zapytany o to Ferrovial przyznał, że nie ma jeszcze takiego pozwolenia, ale ma tymczasowe zezwolenie. Pamiętajcie, że między 19 lipca 2020 r. a 12 listopada 2021 r. „wszystkie odcinki autostrady zostały otwarte dla ruchu”. Infrastruktura jest użytkowana i „należy zakończyć jedynie drobne prace, które nie uniemożliwiają jej użytkowania”.

Zdaniem Ferrovialu „uzyskanie końcowego certyfikatu to w zasadzie zbiór biurokratycznych procedur, z których większość zależy od różnych działów”.

Główną przeszkodą „jest to, że administracja przyznająca grant nie chce przeprowadzić niektórych prac, od których zależy, ani wdrożyć niektórych środków środowiskowych wymaganych przez Europejski Bank Inwestycyjny i z tego powodu zdecydowała się działać tak, jakby uzyskano ostateczny certyfikat na wszystkie prace i płaci koncesjonariuszowi pełną kwotę w zamian za dostępność.” Infrastruktura.”

Koncesjonariusz w swoich księgach wyjaśnia, że ​​w kwietniu 2019 r. wykonawca robót, spółka joint venture Ferrovialu i PORR, usłyszała „zarzuty o rzekome nielegalne wydobycie wody ze studni”, a w czerwcu 2021 r. „zarzuty o rzekome nielegalne wydobycie wody .” Koniugacje. Przyznaje, że gdyby te zbrodnie się potwierdziły, oznaczałoby to „naruszenie umów finansowych” z tymi dwiema organizacjami europejskimi.

To samo dzieje się z nowym postępowaniem wszczętym w czerwcu 2023 r., które – jak przyznaje w swoim sprawozdaniu – „może stanowić przestępstwo, a tym samym naruszenie umów finansowych”.

W świetle tych opóźnień i zarzutów kierowanych pod adresem wykonawcy robót koncesjonariusz ostrzega przed „ryzykiem, że banki przestaną finansować inwestycję po 29 listopada 2023 r.”, co jest scenariuszem „mało prawdopodobnym”.

Z tym dniem zrzeczenie się wygasa [dispensa] Zwróciła się do banków, aby nie korzystały z prawa do ogłoszenia wcześniejszej spłaty zadłużenia w związku z nieuzyskaniem ostatecznego zaświadczenia.

Ferrovial wyjaśnia za pośrednictwem poczty elektronicznej, że „dług został już w całości spłacony” i biorąc pod uwagę, że termin ten upływa 23 dnia bieżącego miesiąca, franczyzodawca będzie negocjował kolejne zrzeczenie się prawa. Banki przekazały „ustnie”, że nie zamierzają żądać tej zaliczki, ale „chcą wywrzeć presję na darczyńcę, aby wywiązał się ze swoich obowiązków środowiskowych”.

Ponieważ nie ma „pisemnych” dowodów na gotowość banków do takiego działania, audytor tej brytyjskiej spółki zdecydował się zamieścić to ostrzeżenie, zdaniem Ferrovialu, który potwierdza, że ​​„nie ma realnego ryzyka, że ​​banki ogłoszą niewypłacalność. ”

Relacje pomiędzy partnerami tego PPP również nie są pokojowe. Firmy budowlane zażądały od koncesjonariusza odszkodowania w wysokości 6,4 mln dolarów z tytułu odsetek za zwłokę, a obie strony zgodziły się na powołanie niezależnego eksperta w celu rozstrzygnięcia sporu.

Według źródeł Ferrovialu podstawą roszczenia są opóźnienia w płatnościach za świadectwa. „Tego rodzaju nieporozumienia można uznać za normalne w tego typu umowach”.

W swoich sprawozdaniach Zero Bypass zarzuca wykonawcy budowy (Ferrovial i austriackiemu PORR) „wielokrotne” niedopełnienie swoich obowiązków w terminie oraz naruszenie słowackich przepisów ochrony środowiska i sektorowych, co „doprowadziło do tymczasowego zamrożenia uwolnienia środków” pożyczkodawcy. W latach 2017-2022.

Nagroda wynosi 41 milionów

W relacjach ze słowacką administracją publiczną również występują napięcia, co koncesjonariusz potępił przed Międzynarodowym Trybunałem Arbitrażowym przy Międzynarodowej Izbie Handlowej w Wiedniu (Austria), który 25 listopada 2021 r. wydał orzeczenie na korzyść Zero Bypass. Wartość uznanej nagrody dla koncesjonariusza wyniosła 41,44 mln dolarów i została zaakceptowana przez polskie władze w grudniu 2021 roku.

Spór, zdaniem Ferrovialu, opierał się na „roszczeniu terminu i ceny do Ministerstwa Transportu w związku z niedotrzymaniem przez nie terminów dostarczenia wykonawcy pozwoleń na budowę niezbędnych do realizacji inwestycji”.

Sąd arbitrażowy orzekł na korzyść koncesjonariusza i firmy budowlanej, uznając ich prawo do dłuższego terminu i odszkodowania za przekroczenie kosztów.

Nowym śledztwem przeciwko firmie Ferrovial zajmuje się Prezydium słowackiej policji Krajowego Centrum ds. Przestępstw Szczególnych, Wydziału Dochodzeń w sprawie Substancji Niebezpiecznych i Przestępstw przeciwko Środowisku w Bratysławie.

W 2019 r., kiedy rozpoczęły się dochodzenia, lokalne media Glob.sk potwierdziły, że badają, czy rzeczywiście tak było Zanieczyszczone odpady ze składowiskco wiąże się z ryzykiem skażenia tymi toksycznymi substancjami największego w kraju zbiornika wody pitnej, zbiornika Czetnyj Ostrow.

W marcu 2019 r. bratysławska policja przeprowadziła 11 rewizji i aresztowała cztery osoby. Wśród nich jest Hiszpan Javier H., dyrektor jednego z działów projektowych i „Dyrektor D4R7”. wspomniany Różne media lokalne. Według Ferroviala prokurator prowadzący sprawę wydał w czerwcu 2020 r. postanowienie, zgodnie z którym wycofał postawione mu zarzuty, „ponieważ uznano, że nie ponosi on odpowiedzialności za zdarzenia”.

„W czerwcu 2021 r. spółce D4R7 postawiono zarzuty nieuprawnionego obchodzenia się z materiałami wiertniczymi, a nie nielegalnego odprowadzania wody” – wyjaśnia Ferrovial. Po przeprowadzeniu śledztwa właściwy prokurator w marcu 2022 r. uznał zarzut za bezprawny i nakazał zachowanie postępowania, uznając, że brak jest elementów pozwalających uznać czyn za przestępstwo. „Autostrada ma pozwolenia i obecnie nie prowadzi się żadnego dochodzenia w sprawie wykorzystania materiałów zanieczyszczających”.

Projekt obejmował zaprojektowanie, budowę i eksploatację do 2050 r. wschodniej obwodnicy Bratysławy wraz z nową autostradą o długości 27 km (D4) wokół stolicy, łączącą istniejące główne drogi, oraz nową drogą promieniową o długości 32 km (R7) pomiędzy Bratysławą ( Privoz) i Holice.

Infrastruktura obejmuje duży most na Dunaju łączący najczęściej używane punkty wejścia do powiatu bratysławskiego, z ryzykiem przekroczenia obszarów chronionych siecią Natura 2000 i lasem łęgowym.

To nie jedyne śledztwo w sprawie Ferrovialu w Europie Wschodniej. Polska prowadzi dochodzenie od tego roku Rzekome łapówki w celu uzyskania 128 milionów dolarów w ramach umów na wywóz śmieci Od Urzędu m.st. Warszawy za swój oddział usługowy w tym kraju, w sprawie, którą polska agencja antykorupcyjna określiła jako „aferę śmieciową”.

Spółka zwolniła trzech dyrektorów swojej spółki zależnej, którzy zostali aresztowani, w tym szefa tej spółki Artura Bilića, któremu w 2022 roku, zanim wybuchł skandal, zapłaciła prawie 384 tys. euro. Po jego zwolnieniu Ferrovial mianował na jego miejsce Hiszpana Alvaro Garcię Martineza. W związku z tymi wydarzeniami aresztowano także byłego polskiego ministra Partii Ludowej.

You May Also Like

About the Author: Ellen Doyle

"Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *