Ceny sportu na Półwyspie Iberyjskim spadają. Największy wśród krajów Unii Europejskiej spadek cen sprzętu sportowego pod koniec trzeciego kwartału roku odnotowały Hiszpania i Portugalia. Dystansuje się od średniej europejskiej, która według danych publikowanych przez Eurostat odnotowuje inflację na poziomie 3%.
Kraj portugalski był liderem spadków cen w tym okresie, odnotowując spadek o 5,9% w przypadku produktów sportowych i kempingowych. chwila, Hiszpania odnotowuje łagodniejszy spadek: 1,2%. Dwa inne kraje z 27 odnotowały jak dotąd w tym roku spadki cen: Dania i Albania, gdzie ceny spadły odpowiednio o 1,1% i 0,4%.
Wskaźnik inflacji tych czterech krajów nie tylko znajduje się poniżej wskaźnika inflacji wśród 27 krajów, ale jest także znacznie niższy od inflacji zasadniczej w strefie euro, która we wrześniu spadła do 4,3%. Jednak w krajach takich jak W Słowenii, Rumunii czy Polsce inflacja artykułów sportowych była znacznie wyższa Roku.
W kraju środkowoeuropejskim w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku zanotowano wzrost cen sprzętu sportowego o 11,6%, w Rumunii wzrost wyniósł 11,2%, a w Polsce 9,4%.
W największej gospodarce strefy euro ceny artykułów sportowych nie wzrosły tak bardzo, jak u ich wschodnich sąsiadów i odnotowały wzrost zaledwie o 1%. Dla tej części We Francji wzrost sięgnął 3,2%.powyżej średniej, ale wciąż poniżej ogólnej inflacji, która we Włoszech wynosi 2%.
Jeśli obecna tendencja się utrzyma, inflacja artykułów sportowych w UE w 2023 r. będzie umiarkowana w porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy to osiągnęła 3,8%, czyli jest również znacznie niższa od inflacji zasadniczej, która wśród 27 krajów wzrosła do 9,2%. O kolejny punkt procentowy wzrosły ceny usług rozrywkowych i sportowych, które w 2022 roku osiągnęły poziom 4,7%.
W Hiszpanii ceny usług sportowych również utrzymały się poniżej średniej europejskiej, która we wrześniu wyniosła 6,3%, odnotowując inflację na koniec III kwartału 2022 r. na poziomie 4,9%. Dolne limity w tych pozycjach odnotowała także Portugalia, której ceny w w tym kraju nieznacznie wzrosła i wyniosła 3,7%, ustępując jedynie Łotwie i Chorwacji.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”