Podobnie jak w czasie pandemii, kadra kierownicza przedsiębiorstw staje w obliczu innej ponurej rzeczywistości, tej spowodowanej niezrozumiałą wojną – jak wszystkie wojny. Nowe, przerażające scenariusze wymuszają dostosowanie polityki inwestycyjnej, a Ferrovial nie jest wyjątkiem. Ma też mnóstwo oszczędności, aby uchronić się przed nowym światowym kryzysem, ponieważ jego działalność, z obrotami wynoszącymi 6,778 milionów rocznie…
Zapisz się, aby kontynuować czytanie
Czytaj bez ograniczeń
Podobnie jak w czasie pandemii, kadra kierownicza przedsiębiorstw staje w obliczu innej ponurej rzeczywistości, tej spowodowanej niezrozumiałą wojną – jak wszystkie wojny. Nowe, przerażające scenariusze wymuszają dostosowanie polityki inwestycyjnej, a Ferrovial nie jest wyjątkiem. Duża część jej majątku jest zabezpieczona przed nowym światowym kryzysem, ponieważ jej działalność, która w zeszłym roku osiągnęła sprzedaż na poziomie 6,778 mln dolarów i ma największe perspektywy na przyszłość, jest zlokalizowana w Stanach Zjednoczonych, bezpieczna przed sankcjami nałożonymi na Rosję i najmniej dotknięta falą uderzeniową 2018. Europa czyli polityka niestabilności w Ameryce Łacińskiej.
Jednak jako firma globalna Ferrovial jest obecny na wielu rynkach i ma otwarte fronty. Z Polski, kraju, który w niecałe trzy tygodnie przyjął ponad milion uchodźców, ubiegłoroczna sprzedaż hiszpańskiego koncernu wyniosła 1,735 mln. Firma zatrudnia 5154 osoby, z czego wielu to pracownicy ukraińscy. „Może to na nas wpłynąć, ale pośrednio, zwłaszcza ze względu na konsekwencje wzrostu cen. Z drugiej strony mamy niewielką ekspozycję na Ukrainę, choć bierzemy pod uwagę scenariusz niskiego wzrostu i wysokiej inflacji. 24 lutego, w dniu wybuchu wojny, spółka kierowana przez Rafaela del Pino podczas prezentacji wyników stwierdziła, że perspektywy w Polsce są korzystne, opierając się na krajowych planach inwestycyjnych w zakresie dróg i kolei do 2026 roku oraz przetargach na odpady. Projekty dotyczące energii odnawialnej i uzdatniania wody. Jego spółka zależna w kraju, Budimex, sprzedała w zeszłym roku swoje ramię nieruchomościowe, realizując zysk kapitałowy w wysokości 131 mln euro. Ta sama spółka zależna ogłosiła dzisiaj, że pomoże ukraińskim pracownikom, którzy chcą schronić swoich bliskich w Polsce, a tym, którzy chcą iść walczyć, zapewni pracę. Oferty składane podwykonawcom, które zwiększają pomoc ekonomiczną i psychologiczną, jaką zapewniają uchodźcom w kraju.
Krzyż angażuje się także w branżę turystyczną, na którą wpływa niestabilność w Europie. Jednym z największych aktywów Ferrovialu pozostaje 25% udziałów w lotnisku Heathrow w Londynie (drugie to 43% autostrady ETR 407 w Toronto w Kanadzie), do którego dodano stacje w Aberdeen, Glasgow i Southampton. 60% lotniska Dalaman w Turcji. Natężenie ruchu Londynu – 19,4 mln pasażerów – uniemożliwia mu odzyskanie zysków, jakie zapewniały przed Covidem, i nie oczekuje się, że stanie się to również w tym roku. „Trzeba uważać” – mówią w firmie, ale wierzą, że uda im się w tym roku obsłużyć 45,4 mln pasażerów (rekord to ponad 80 mln). Ich zaangażowanie w podróżowanie pozostaje nienaruszone pomimo załamania ruchu Wybieramy kęs z 254 milionów kontS. Szukają więc innych możliwości, zwłaszcza nad brzegiem Morza Śródziemnego.
Drogi
Najlepsze wiatry firmy pochodzą z Ameryki Północnej, gdzie jest to opłacalne Zarządzane pasyAutostrady z dynamicznymi stawkami, które można regulować co kilka minut w zależności od poziomu natężenia ruchu, zapewniając kierowcom określoną prędkość, i charakteryzują się bardzo długimi okresami obowiązywania koncesji. Na początek, Wynik netto za 2021 rok – 1,197 mln zysku z 424 strat w pierwszym roku epidemii – jego geneza wynika z księgowych zysków kapitałowych związanych z autostradą I-66 w Wirginii w USA, którą grupa nabyła 5 grudnia 7% za 159 mln (posiada 55,7% udziałów). Korekta księgowa wynikająca z tej aktualizacji spowodowała również wzrost skonsolidowanego długu netto z 4 532 do 6 633 mln.
Ruch na autostradach działających w USA i Kanadzie, gdzie znajduje się klejnot koronny (wspomniana ETR 407, równoległa do 1. obwodnicy Toronto), poprawił się, choć nierównomiernie, i wygenerował zyski na poziomie 469 mln. Budują także nowe trasy, takie jak poszerzenie I-66 w rejonie Waszyngtonu czy przedłużenie połączenia 3C w Teksasie. „Jesteśmy bardzo optymistyczni. Obszar Dallas-Fort Worth z lotniskiem towarowym i obszarem logistycznym bardzo się rozwija”. W dalszym ciągu starają się o kontrakty w Atlancie (gdzie rząd zatwierdził trzy kolejne płatne autostrady), Pensylwanii w Luizjanie i na lotnisku JFK w Nowym Jorku. Tam Ferrovial zawarł umowę zakupu 96% swoich udziałów od Carlyle w nowym Terminalu 1, który łączy w sobie stare Terminale 1, 2 i 3. Jest to projekt, który jest wciąż w fazie badań.
W sektorze budowlanym sytuacja układa się dobrze, a firma ma rekordowy portfel wynoszący ponad 12 000 milionów dolarów i marżę operacyjną (ebit) w wysokości 132 milionów dolarów. Chcą skorzystać z nowego amerykańskiego federalnego planu infrastruktury oraz rosnącej inicjatywy inwestycyjnej stanów w zakresie dróg, przesyłu wody i energii elektrycznej, a także podjąć działania przeciwko projektom dotyczącym zmian klimatycznych. W zeszłym roku nabyli także 11-kilometrowy odcinek metra w Sydney i dwa tunele, w których znajdzie się 1000 miejsc pracy.
W operacjach likwidacyjnych pozyskali 1600 mln, a najnowsze operacje: sprzedaż działalności środowiskowej w Hiszpanii i Portugalii, olej i gaz (poprzez Timec w USA), działalność recyklingową, portugalskie autostrady i inne udziały, takie jak 100% Prisiones Figueras czy 22% Miasta Sprawiedliwości w Barcelonie. Niewiele pozostało do zrobienia: postanowiono kontynuować część prac infrastrukturalnych, np. utrzymanie dróg. Z drugiej strony pozostają bardzo otwarci w swoich przejęciach, czego dowodem jest niedawne przejęcie w Indiach 24% udziałów w spółce autostradowej IRB. Fundusze netto w wysokości 2,2 miliarda dolarów mogą pomóc im w realizacji nowych projektów.
Grupa, która zatrudnia 63 tys. osób, będzie musiała zmierzyć się z niebotycznie wysoką inflacją, ale to też jej nie martwi, biorąc pod uwagę możliwość przeliczenia jej na ceny i fakt, że jej aktywa są automatycznie przeszacowywane w ujęciu księgowym.
Program pięciodniowy
Najważniejsze cytaty ekonomiczne dnia, wraz z kluczami i kontekstem pozwalającym zrozumieć ich zakres.
Pobierz go na swój e-mail
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”