Al-Washabi za trzecią rundę finansowania. Startup zajmujący się ekologią jest na dobrej drodze do zastrzyku kapitałowego w wysokości do 500 000 euro, który planują rozpocząć w kwietniu. Po zebraniu 200 000 euro w poprzednich dwóch rundach finansowania, firma stworzona przez barcelońskiego przedsiębiorcę Ferrana Aznara w 2023 r. wkracza na koło akceleratora. Dzięki zebranym środkom firma założona w 2019 r. chce dalej rozwijać sprzedaż i grunty w innych krajach oraz tworzyć nowe linie produktów. Obecnie firma składa się z pięciu osób i mają nadzieję na zwiększenie liczby pracowników w ciągu tego roku.
W tym sensie firma już testuje nowe produkty i rozszerzy asortyment o organiczne pasty do zębów, odświeżacze powietrza do domów, produkty higieny osobistej, takie jak mydła, czy środki czystości do użytku domowego. „Oczekiwania są wysokie, jesteśmy zaangażowani w rozwój, ale nie zaniedbując zrównoważonego rozwoju i wszystkiego, co związane z ochroną środowiska; coś się szykuje w laboratoriach i mam nadzieję, że będzie dobrze” – powiedział Aznar w wywiadzie dla ON ECONOMIA. W tym sensie przedsiębiorca potwierdza, że studiuje również wszystko, co dotyczy kremów i kosmetyków, aby wprowadzić je na rynek, ale wyjaśnia, że jest to „bardziej skomplikowana” kwestia i że na razie skupi się na reszta jego produktów.
W 100% organiczne kapsułki z etykietą Ecolabel
Różnica między Washaby a resztą tradycyjnych marek polega na tym, że startup sprzedaje Skoncentrowane kapsułki z detergentem są w 100% przyjazne dla środowiska i sprzedawane wyłącznie online. Marka nie testuje na zwierzętach i nie zawiera plastiku. Celem firmy jest integracja ekologii, szacunku i wydajności bez zaniedbywania klienta, dzięki czemu kapsułki są indywidualne i łatwe w użyciu. Dodatkowo firma posiada znak Ecolabel, który poświadcza, że wasabi jest ekologicznym i przyjaznym dla środowiska środkiem czyszczącym.
Aznar twierdzi, że jest przedsiębiorcą od ponad dwóch dekad, a projekt Washabi powstał po tym, jak nie znalazł nic organicznego w supermarkecie. „Było dla mnie jasne, że chcę zrobić coś, co koncentruje się na zrównoważonym rozwoju”, mówi. „Zbadałem i zobaczyłem, że wiele projektów związanych z detergentami radzi sobie bardzo dobrze w Stanach Zjednoczonych i zainspirowałem się tam”. W rzeczywistości inne kraje europejskie już weszły w ten segment i również obstawiają abonamenty online. „Ogólnie rzecz biorąc, postanowiłem stworzyć kapsułki w formie jednodawkowej, odkładając na bok słoiczki i puszki, które można znaleźć w supermarketach i stawiając na opakowania w 100% ekologiczne” – wyjaśnia.
Biznesmen spędził kilka miesięcy na testowaniu produktu, sprawdzaniu wydajności produktu, który zamierzał wprowadzić na rynek oraz wyszukiwaniu firm i fabryk do rozpoczęcia produkcji. „Znalazłem firmę, która pomogła mi opracować kapsułki, zaledwie 80 kilometrów od domu i mając wszystko, czego szukałem, idealnie do siebie pasowaliśmy i zabraliśmy się do pracy” — mówi. Wskazuje to również Mniej niż 1% sprzedawanych środków czyszczących to produkty ekologiczne i że był to jeden z innych „motywów” rozpoczęcia projektu. W ich przypadku oferują dwie opcje: opakowanie 36 kapsułek i opakowanie 72 kapsułek, chociaż mają też mniejsze formaty, takie jak opakowanie próbne, które zawiera dziewięć kapsułek.
50 000 klientów na rok 2023
Na początku chcieli po prostu klientów, aby marka była znana i wierzyli ustnie. Sprzymierzyli się z francuskim partnerem i podczas pandemii w 2020 roku udało im się zgromadzić ponad tysiąc klientów z 80% retencją. „Właśnie wtedy szukaliśmy pierwszej rundy i dodaliśmy gazu w Hiszpanii” – mówi. Aznar krytykuje, że Francja jest „bardziej dojrzałym” rynkiem z przewagą 6 lub 7 lat, a konsument jest „bardziej świadomy ekologicznie i bardziej zrównoważony niż obywatel Hiszpanii”. Uważa jednak, że jesteśmy na dobrej drodze i że ludzie coraz częściej wybierają produkty ekologiczne.
Z początkową inwestycją w wysokości 50 000 euro między dwoma partnerami, obecnie Startup ma ponad 3000 klientów i ma nadzieję osiągnąć 50 000 do połowy roku. Firma Washaby osiągnęła porozumienie z dużymi zrównoważonymi markami, siłowniami, ośrodkami jogi lub pilatesu, społecznościami wegańskimi i nie tylko, i ma nadzieję na zbudowanie większej synergii, aby dotrzeć do większej liczby osób. Jednocześnie chcą tworzyć sojusze z innymi krajami i tym samym mieć dostęp do innych krajów, takich jak między innymi Włochy i Polska. W Hiszpanii sprzedają swoje artykuły za pośrednictwem startupu Paack w Barcelonie, a użytkownik wysyła średnio 4-5 próśb rocznie. CoTie break? „Dzięki tegorocznej rundzie, nowym produktom i wzrostowi liczby klientów spodziewamy się wyjść na zero w tym roku”.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”