Kontrowersyjne odejście Ferrovialu z Hiszpanii zostało ogłoszone, podczas gdy długa historia międzynarodowych sporów sądowych z hiszpańskim Skarbem trwa nadal, co wynika z pomocy podatkowej, którą otrzymał za czasów José María Aznara, która została uznana przez Unię Europejską za nielegalną. Wiedział, że uciekł do Holandii równolegle z wybuchem afery korupcyjnej w Polsce, która dotknęła go całkowicie.
Ferrovial Chief: obraża cały kraj po dziesięcioleciach życia z koncesji na roboty publiczne
dodatkowy
Oto, co Centralna Agencja Antykorupcyjna nazwała „aferą śmieciową”: spisek rzekomego przekupstwa, prania pieniędzy i wystawienia fałszywych faktur w celu ukrycia rzekomej łapówki przy udzielaniu zamówień o wartości 128 mln euro na odbiór odpadów z gminy Warszawa.
Według lokalnych mediów wyborcza.plPołowę kontraktów zdobył FBSerwis, spółka zależna Budimeksu, największej firmy budowlanej w kraju, spółki zależnej notowanej na giełdzie Ferrovial. Do tej pory aresztowano 14 osób, w tym trzech dyrektorów Ferrovialu i dwóch byłych wysokich urzędników polskiego rządu. Postępowanie toczy się pod nadzorem Śląskiego Oddziału Wydziału do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Polskiej w Katowicach.
Ostatnio aresztowano byłego ministra finansów i dotychczasowego sekretarza Rady Miasta Warszawy Włodzimierza Karpińskiego. Były szef Warszawskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Dezynfekcji (MPO), Karpiński był ministrem w polskim rządzie byłego przewodniczącego Rady Europejskiej i byłego lidera Europejskiej Partii Ludowej Donalda Tuska.
Karpiński został „tymczasowo aresztowany na 3 miesiące”, oskarżony o przyjęcie łapówki w wysokości ok. 5 mln zł (nieco ponad 1 mln euro) „w związku z postępowaniem wyłaniania firm zajmujących się wywozem odpadów w Warszawie”. ogłosić to CBA W środę, dzień po tym, jak Ferrovial ogłosił, że chce przenieść się do Holandii, decyzją, która rozgniewała hiszpański rząd, którą przypisuje „Zainteresowania osobisteJej prezes Rafael del Pino ma płacić niższe podatki.
Lokalne media donoszą, że Karpiński, konserwatywny polski polityk przebywający obecnie w tymczasowym więzieniu, Od każdego sędziego wymagana jest prowizja w wysokości 2,5%. Już w lutym w tej sprawie został zatrzymany Rafał Baniak, były wiceminister skarbu RP i do niedawna szef pracodawców Pracodawców RP. Podmiot ten określa się jako „największa organizacja pracodawców w Polsce”. Twierdzi, że reprezentuje ponad 19 000 firm zatrudniających 5 milionów pracowników.
Jak zapowiada CBA 9 lutego brTrwa dochodzenie w sprawie „zaangażowania zorganizowanej grupy przestępczej złożonej z korporacji i urzędników szczebla ministerialnego, którzy byli w rządzie w latach 2011-2015, w działalność przestępczą”. „Grupa wystawiała faktury VAT za fikcyjne usługi dla firm zajmujących się odbiorem i przetwarzaniem odpadów na terenie m.st. Warszawy, które służyły pozyskiwaniu środków na przekupywanie byłych menedżerów.
A „pieniądze posłużyły do manipulowania wyborem firm świadczących usługi wywozu, zagospodarowania i przetwarzania śmieci. Sprawa dotyczy również prania brudnych pieniędzy” – twierdzi zawsze CBA.
„Afera śmieciowa” została wymieniona w rocznych sprawozdaniach finansowych Ferrovial przesłanych we wtorek do Krajowej Komisji Rynku Papierów Wartościowych (CNMV). Jeśli jednak jesteś czytelnikiem, poszukaj słów takich jak „przetrzymywany” lub „powód”. PDF które grupa udostępniła swoim akcjonariuszom na swojej stronie internetowej w czwartek, nie znajdziecie w tej sprawie ani śladu.
Ferrovial na stronach 274 i 275 tego raportu rocznego przyznaje, że „w styczniu 2023 r. pracownik FBSerwis SA (dalej FBS) został zatrzymany przez Centralną Agencję Antykorupcyjną (CBA). W dniu 1 lutego zatrzymano dwóch innych kierowników z tej samej firmy”. Do tej pory „łącznie zatrzymano 3 pracowników Grupy FBS, w tym Prezesa, członka Zarządu Budimeksu SA oraz Wiceprezesa. Od 2 miesięcy wystawiono areszt na 2 miesiące” i odpowiednio 3 miesiące. Drugi zatrzymany „pracował jako kierownik handlowy FBSerwis”.
„W związku z powyższym Zarząd FBS podjął decyzję o zawieszeniu Prezesa i Wiceprezesa na podobne okresy. Taką samą decyzję podjął Zarząd Budimeksu SA w stosunku do Prezesa FBS”.
„dalekie” niebezpieczeństwo
Zdaniem radcy prawnego zatrudnionego przez Ferrovial „ryzyko pociągnięcia spółki do odpowiedzialności za badane fakty jest znikome”, ponieważ „odpowiedzialność osoby prawnej podlega, zgodnie z polskim prawem, uprzedniemu skazaniu jednostki działając w imieniu społeczeństwa”.
Ferrovial nie ocenia obecnie ryzyka związanego z zawetowaniem przetargu swojej spółki zależnej w Polsce. „Spółki z grupy Budimex nie mogą być wykluczone z postępowań o udzielenie zamówienia publicznego bez prawomocnego skazania honorowych członków kadry zarządzającej, organów rządowych lub przedstawicieli handlowych za określone przestępstwa prawa karnego. W związku z tym, zgodnie z dostępnymi informacjami, na dzień zamknięcia tych ksiąg, przesłanki do których zobowiązanie powstało, nie zostały zrealizowane”.
Radcy prawni grupy szacują, że proces ten może potrwać kilka lat. I „poinformowali, że faktyczne stosowanie prawa w obecnym stanie jest niezwykle rzadkie, a kary nakładane na podmioty nie są wysokie (do 5 mln zł)”. Z tego powodu Grupa nie utworzyła rezerwy ani zobowiązania z tego tytułu.
Ferrovial zaznacza, że ”zarządy Budimeksu SA i FBS SA zleciły wewnętrzne śledztwo w celu wyjaśnienia faktów i wykazania pełnej współpracy z władzami”. Potwierdza on, że aktywa trwałe FBS „stanowią 0,36% wszystkich aktywów Ferrovialu”.
W odpowiedzi na pytanie w tej sprawie Ferrovial podkreślił, że „zgodnie ze swoim Kodeksem Etyki Biznesu nie toleruje popełniania czynów przestępczych w swojej działalności i prowadzi politykę zerowej tolerancji dla korupcji”.
Źródła z międzynarodowej firmy poinformowały elDiario.es, że firma została poinformowana o śledztwie prowadzonym przez „Polską Policję” i jej spółka zależna będzie w pełni współpracować w śledztwie w celu wyjaśnienia faktów aż do uzyskania ostatecznych wyników.
Budimex został przejęty przez grupę w 2000 roku, kiedy obecny prezes Rafael del Pino Calvo-Sotelo zastąpił na stanowisku swojego ojca, założyciela grupy. Wśród ostatnich kontraktów w Polsce wyróżnia się przyznanie w lipcu kontraktu na budowę terminala w głębokowodnym porcie Gdańsk za 245 mln euro.
Pozwy podatkowe 332 mln
Ferrovial wspomina o tym pozwie wraz z wyrokami w wysokości 1 miliona dolarów, które przyznał w pozwach z hiszpańskim Skarbem Państwa: ponad 200 milionów dolarów, co znacznie przekracza wszystko, co zarobił w 2022 r., 185,7 miliona dolarów, o 84% mniej, z powodu nadzwyczajnych nieletnich. „Odpowiada to zasadniczo toczącemu się postępowaniu sądowemu w związku z kontrolami podatkowymi w Hiszpanii o wartości sporu wynoszącej 332,4 mln euro, z których najważniejsze dotyczą podatków od osób prawnych i podatku od wartości dodanej za lata 2002-2017”.
Główne spory grupy ze Skarbem Państwa dotyczą stosowania odliczeń z tytułu działalności eksportowej w podatku dochodowym od osób prawnych związanych z przejęciem w 2006 r. lotniska Heathrow (Londyn), na które Ferrovial przekazał 119,2 mln USD. I gasić wartość firmy wynikającą z zakupów brytyjskiej grupy usługowej Amey (przejętej w 2003 r. i sprzedanej w 2022 r.) oraz grupy obsługi lotnisk Swissport, która została przejęta w 2005 r. i sprzedana w 2011 r.
Są to operacje przeprowadzone przez Del Pino, wielkiego architekta zagranicznej ekspansji Ferrovialu, a obecnie odpowiedzialnego za jego przeniesienie do Holandii, dzięki bardzo hojnym ulgom podatkowym przyznanym przez rząd Aznar w 2002 roku hiszpańskim firmom na zakup zagranicznych firmy. Prawie sto dużych korporacji, w większości karibu, skorzystało z tego systemu. Została uznana za nielegalną przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w grudniu 2016 roku. Dlatego wezwała hiszpańskie Ministerstwo Skarbu do przywrócenia tej pomocy.
W ten czwartek minister finansów María Jesús Montero zaznaczyła w Sewilli, że jej ministerstwo „pod jakimkolwiek przymusem lub groźbą zawsze będzie bronić interesów większości obywateli”, dodając, że „kiedy pozywa się różne firmy „zapobiegania” oszustwom podatkowym, za co odpowiadamy wszyscy” – informuje Europa Press.
Montero żałował ogłoszenia Ferroviala, który poprosił go o „ponowne rozważenie” decyzji o przeniesieniu siedziby do Holandii. I „przede wszystkim”, jeśli nie zmienisz zdania, „zachowaj taką kwotę inwestycji i miejsc pracy, jakie masz obecnie” w Hiszpanii.
Kartel autostradowy
W swoich ostatnich sprawozdaniach finansowych Ferrovial wymienia między innymi wielomilionowe kary za praktyki monopolistyczne, które w ostatnich latach nałożyła na niego Krajowa Komisja ds. Rynków i Konkurencji (CNMC). Organ ten zwrócił się o prawo weta jako wykonawcy do zarządzania tym i resztą głównych firm wykonawczych w celu zmowy przetargowej na kontrakty.
W tych relacjach uwzględniono również inne procesy sądowe, takie jak te, które wciąż toczą się w sprawie Radial 4, autostrady w Madrycie, którą państwo musiało ratować; Albo ten otwarty przez Cintra (spółkę zależną Ferrovial Highway) z powodu wielokrotnego wypadku na autostradzie w Dallas (Teksas, USA), w którym brały udział 133 pojazdy i zginęło 6 osób. Jest stroną w 31 wniesionych pozwach i „są one na wstępnym etapie procesu sądowego”.
Bardziej zaawansowane jest wszczęcie w czerwcu 2019 r. dochodzenia karnego na Słowacji w sprawie domniemanych przestępstw przeciwko środowisku popełnionych przez podwykonawcę w ramach joint venture, którego Ferrovial jest głównym udziałowcem (65%) na budowę autostrady DRR7 w Bratysławie. Akt oskarżenia określa wielkość szkód na 8,7 miliona. Prokurator przesłał już akta sędziemu, który „zadecyduje, czy skierować sprawę na rozprawę, czy też zwrócić postępowanie do prokuratury w celu dalszego zbadania” – wyjaśnia w swojej relacji Viruvial.
W Hiszpanii grupa była bohaterem skandali korupcyjnych, takich jak sprawa Palau. „Płacąc prowizje za formację polityczną Convergence Democrática de Catalunya (CDC), otrzymałem nagrody w niektórych konkursach i przetargach na budowę robót publicznych we Wspólnocie Autonomicznej Katalonii”, jak ustalił Sąd Najwyższy w 2020 r. Dwa kierownictwo spółki oskarżonej W sprawie, którą Sąd Okręgowy w Barcelonie uniewinnił w 2018 r. na podstawie własnych zasług.
–––––
Wartość dziennikarska
elDiario.es jest finansowany ze składek 60 000 członków, którzy nas wspierają. Dzięki nim możemy pisać takie artykuły jak ten i żeby wszyscy czytelnicy – także ci, którzy nie mogą zapłacić – mieli dostęp do naszych informacji. Ale prosimy o zastanowienie się przez chwilę nad naszą sytuacją. W przeciwieństwie do innych mediów, nie zamykamy naszej prasy. To znacznie utrudnia nam przekonanie naszych czytelników do konieczności płacenia w porównaniu z innymi mediami.
Jeśli dostajesz informacje z elDiario.es i uważasz, że nasze dziennikarstwo jest ważne, że warto być obecnym i docierać do jak największej liczby osób, wesprzyj nas. Ponieważ nasza praca jest konieczna i ponieważ elDiario.es jej potrzebuje. Zostań członkiem, zostań członkiem elDiario.es.

„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”