Złe warunki pracy, duże odległości, tygodnie, a nawet miesiące poza domem to tylko niektóre z przyczyn niedoboru kierowców ciężarówek w Europie.
Według związkowców, z którymi rozmawialiśmy, często łamane są unijne przepisy dotyczące wynagrodzeń i godzin pracy. Niektórzy mówią o wyzysku.
„Widzimy, że w miejscach, w których firmy zaczynają oszukiwać – a ten parking jest przykładem – kierowcy są poddawani kwarantannie miesiącami, więzieni w ciężarówkach” – mówi Edwin Atema, związkowiec w FNV w Holandii. „Nie mówimy tego. Tak mówią codziennie kierowcy ciężarówek”. Czujemy się więźniami. Prawo istnieje, ale nikogo to nie obchodzi”.
Rząd brytyjski nie zrobił nic, aby to powstrzymać
Sytuacja jest wyraźnie widoczna w Wielkiej Brytanii, która zakończyła swobodny przepływ pracowników w ramach Brexitu.
Brakuje żywności w supermarketach i paliw na stacjach benzynowych.
„Rząd brytyjski nie zrobił tego, co konieczne, aby poradzić sobie z problemami pracowniczymi, które mogą pojawić się wraz z Brexitem” – wyjaśnia David Heng, analityk z Europejskiego Centrum Międzynarodowej Ekonomii Politycznej. „Firmy niechętnie podejmowały kroki i mówiły, co ma się wydarzyć. Nawet kiedy to robiły, nie chciały przesadzać. Rząd był skłonny powiedzieć: „To jest po prostu” projekt strachu „, dobrze sobie poradzisz , to nie będzie problem.”
Sztuczki, które są drogie
Fachowcy, którzy opuścili sektor, mówią, że dla niektórych przewoźników normą stało się zakładanie filii w krajach UE o niższych zarobkach, często na wschodzie lub poza Unią, aby obniżyć koszty. Oczekiwano, że kierowcy ciężarówek będą pracować poza domem za niższe pensje.
„Niektóre firmy otworzyły biura w Polsce, Turcji lub innym kraju o najniższych zarobkach” – wspomina Ron van Lingen, były właściciel firmy z branży. „A potem skierowali kierowców ciężarówek do pracy w Holandii lub Europie, ale płacą im pensje ze swoich krajów, zamiast przestrzegać prawa, w którym trzeba płacić niemieckiemu kierowcy ciężarówki według niemieckich zarobków”.
Związki nalegają teraz, aby piłka była w sądzie państw członkowskich, które muszą zapewnić przestrzeganie prawa pracy i poprawę warunków, jeśli kiedykolwiek chcą, aby sytuacja została rozwiązana.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”