Hiszpania jest drugim co do wielkości producentem samochodów w Europie i znacznie przewyższa wielkość produkcji Francji czy Włoch. Chociaż fabryk jest mniej Wśród tych krajów znajdują się historyczni gracze w przemyśle samochodowym. Hiszpańskie fabryki Wyprodukowano 1 613 618 pojazdów W pierwszych ośmiu miesiącach roku wielkość produkcji była wyższa niż bezpośrednich konkurentów, takich jak Wielka Brytania, i wyniosła 645 859; Türkiye z 981 897; Według danych uzyskanych od stowarzyszeń producentów w wyżej wymienionych krajach, Włochy – 347 062 lub Portugalia – 221 525.
Więc takWyższą liczbę osiągają jedynie NiemcyNiemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Samochodowego (VDA w niemieckim akronimie) odnotowuje na swojej stronie internetowej, że w okresie od stycznia do sierpnia fabrykę opuściło 2 780 500 samochodów. „To cud przemysłowy – zwłaszcza, że w Hiszpanii nie mamy ośrodków decyzyjnych – że udało się to osiągnąć Dzięki jakości produkcji i dialogowi społecznemu pomiędzy firmami i związkami zawodowymi„, co ułatwiło pokój społeczny, a wraz z nim pojawienie się nowych modeli produkcji i nowych inwestycji” – wyjaśnia EFE dyrektor generalny Hiszpańskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów i Ciężarówek (ANVAC), José López Taval.
Mniej fabryk niż wiele krajów europejskich
Jednak Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) ujawniło to w swoim najnowszym raporcie Hiszpania ma 16 fabryk To liczba mniejsza niż w innych krajach. Organizacja wymienia rafinerie (Ford), Martorell (Seat, Audi), Saragossę (Citroen, Opel), Madryt (Citroen), Valladolid (Renault, Nissan, Mercedes), Palencia (Renault), Figo (Citroen, Peugeot, Opel, Toyota), Vitoria (Mercedes-Benz) i Pampeluna (Volkswagen), wszystkie skupiały się na produkcji samochodów, a w niektórych przypadkach także na montażu i produkcji silników. Reprezentuje także dworce autobusowe Tuna, Arbuses (Ayat), Santiago de Compostela (Castrosoa), Ormaiztegui (Irizar) i Ourense (UNVI); oraz pojazdy ciężkie z Madrytu (Iveco) i Lazcao (Irizar).
Na poziomie kontynentalnym Niemcy (54), Wielka Brytania (36), Rosja (32), Francja (31), Włochy (23) i Polska (19) Przewyższa Hiszpanię pod względem liczby fabryk i dorównuje Turcji, chociaż wszystkie z wyjątkiem pierwszego kraju produkują mniej pojazdów niż Hiszpania. Tym samym Hiszpania zarejestrowała w 2022 r. 2 205 000 pojazdów, czyli prawie dwukrotnie więcej niż Francja z 1 447 000 sztuk i dwukrotnie większą liczbą fabryk oraz prawie trzy razy więcej niż Włochy z 782 000 samochodów i sześcioma dodatkowymi fabrykami.
„Ważne jest… rentowność zakładu, „Więcej niż w tej samej kwestii” – podkreśla López Taval, podkreślając bazę dostawców hiszpańskiego przemysłu, niezbędne dla eksportu możliwości logistyczne kraju oraz stosowanie takich programów, jak dualne kształcenie zawodowe, które pozwala na dostosowanie siły roboczej do nowe technologie.
the Dysonans występuje także pomiędzy liczbą fabryk a produkcją w innych krajach. Takie jak Słowacja, której pięć fabryk wyprodukowało w 2022 r. ponad 970 000 pojazdów, czy Czechy, które mają dziewięć fabryk i 1 221 000 jednostek, są znacznie wyższe niż ich odpowiedniki w Polsce, która ma dwukrotnie więcej ośrodków przemysłowych, nieprzekraczającą 500 000 samochody.
Te dwie zmiany zbiegają się w Niemczech, które są historycznie liderem w tej branży w Europie, gdzie w ubiegłym roku w 50 fabrykach wyprodukowano ponad 3 700 000 pojazdów. Na terenie Niemiec znajdują się najważniejsze fabryki kilku firm – wszystkie niemieckie – np. Ingolstadt (Audi), gdzie w 2022 r. wyprodukowanych zostanie 332 981 egzemplarzy; Dingolfing (BMW) z 245 tys. samochodów; i Sindelfingen (Mercedes) z 240 000, choć wyróżnia się fabryka Volkswagena w Wolfburgu, największa na świecie, z mocą produkcyjną na poziomie 800 000 samochodów, chociaż w zeszłym roku z jej wnętrzności wyjechało nieco ponad 400 000 samochodów.
Niedaleko wiodącej niemieckiej marki znajdowała się fabryka Skody w Mladá Boleslav (Czechy) czy wspomniana już fabryka Stellantis Group w Vigo, w których w 2022 roku wyprodukowano ponad 400 000 samochodów.
Przemysł europejski schodzi na drugie miejsce
Według najnowszych danych ACEA, fabryk W 2022 r. państwa członkowskie UE wyprodukowały 13 mln samochodówco oznacza wzrost o milion w stosunku do roku poprzedniego, pomimo spowolnienia w łańcuchach dostaw, spowodowanego zamknięciem granic w związku z pandemią oraz negatywnymi skutkami blokady Kanału Sueskiego w związku z uziemieniem statku Ever Give.
Jednakże, Produkcja 29% To mniej niż w 2019 r., kiedy wyprodukowano 18,5 mln pojazdów, w tym samochodów osobowych, dostawczych, ciężarówek i autobusów. Jeśli uwzględnimy kraje europejskie niebędące członkami bloku ugrupowania, produkcja Starego Kontynentu sięgnie 16,3 mln, ale odnotuje spadek o 0,5% w porównaniu z 2021 r. i o 26% mniej niż rok przed pandemią. Z ponad 22 milionami jednostek.
Dawno minęły lata, kiedy europejskie fabryki odpowiadały za 31% wyprodukowanych samochodów (2007 r.). Zajęli pierwsze miejsce na rynku motoryzacyjnym Pod względem wolumenu pierwsze miejsce zajęły Chiny, przechodząc z produkcji 13% pojazdów w 2007 r. do 32% w 2022 r., co stanowi „jedną trzecią jednostek” według ACEA.
Europa pragnie być bardziej konkurencyjna
Drugim co do wielkości producentem w 2022 roku była Europa z 19% udziałem w światowym udziale, za nią plasowała się Ameryka Północna, oba otoczone chińskim sektorem motoryzacyjnym, napędzanym łatwym dostępem do surowców, będącym jego priorytetem w obszarze elektryki akumulatory samochodowe, niski koszt produkcji i jego sukces w Rosji, gdzie nie ma prawie konkurencji ze względu na przerwanie handlu między Zachodem a państwem słowiańskim.
Aby być konkurencyjnym, szczególnie w przypadku pojazdu elektrycznego – który jest obowiązkowy w Unii Europejskiej od 2035 roku – dyrektor generalna ACEA Sigrid de Vries zwraca uwagę, że Europa musi „przyspieszyć budowę fabryk akumulatorów I zawrzeć nowe sojusze, aby zapewnić dostawy materiałów i nie uzależniać się od jednego kraju – jak w przypadku kontrolowania chińskiego eksportu germanu i galu, które są kluczowe w produkcji mikrochipów.
De Vries dodaje, że instytucje powinny „Promowanie dostępu do niedrogiej energii – Ceny znacznie wzrosły od czasu inwazji na Ukrainę. – Ograniczenie skutków inflacji i opracowanie wspólnej strategii przemysłowej, aby zwiększyć konkurencyjność europejskich producentów, zwłaszcza w zakresie przejścia z silnika spalinowego na silnik elektryczny.
W przypadku Hiszpanii Anfac podkreśla potrzebę „inwestowania w technologię, Wykorzystanie ciężaru energii odnawialnej i rozbudowa sieci punktów ładowania„Uelastycznić pomoc na adaptację fabryk i zachęcać do tworzenia fabryk akumulatorów i podzespołów elektronicznych poprzez ułatwianie wydawania pozwoleń na ich montaż lub eksploatację litu – metalu niezbędnego do wytwarzania ww. wyrobów.”
Jednak pierwszym krokiem byłoby promocja samochodów elektrycznych, Jego udział w sprzedaży w Hiszpanii, choć rośnie, wynosi 11%, podczas gdy w takich krajach jak Portugalia jest to 28%. „Jeśli nie sprzedajemy samochodów elektrycznych w Hiszpanii, dlaczego marki miałyby chcieć je produkować tutaj, a nie w innych krajach?”, mówi Lopez Taval.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”