Pandemia spowodowała poważne szkody w liczbie oficjalnych miejsc pracy na świecie, a zatem Tysiące ludzi wybrało stworzenie i rozwinięcie pomysłu na biznes lub przedsiębiorczość, między innymi, jako wyjście z kryzysu.
Według rankingu opublikowanego przez CircleLoop, który uszeregował najbardziej przedsiębiorcze kraje w OECD, w oparciu o sześć zmiennych z Global Entrepreneurship Monitor, Kolumbia znajduje się w pierwszej trójce najbardziej przedsiębiorczych regionów, z wynikiem 6,59, plasując się za Chile i Południe. Korea (patrz wykres).

Ranking waży sześć czynników określających stopień przedsiębiorczości dla każdego kraju: odsetek osób, które prowadzą własną działalność gospodarczą, tych, którzy zamierzają rozpocząć działalność gospodarczą w ciągu najbliższych trzech lat, tych, którzy zrobili to niedawno, tych, którzy widzą dobre możliwości w kraju i tych, którzy wierzą, że posiadają umiejętności niezbędne do stworzenia nowego biznesu oraz tych, którzy obawiają się niepowodzenia swojego pomysłu.
Według Ivana Jaramillo, badacza pracy z Universidad del Rosario, Kolumbia ma najwyższy odsetek osób, które niedawno założyły firmę., aby ujednolicić politykę kraju w zakresie przedsiębiorczości i dostosować warunki, aby ludzie mogli rozwijać swoje projekty, takie jak ustawa 2069 lub „Prawo o przedsiębiorczości”, które zostało uruchomione w styczniu tego roku.
W przypadku innych zmiennych zauważono, że 64,8% Kolumbijczyków uważa, że mają umiejętności potrzebne do założenia firmy, podczas gdy 39,5% nie robi tego z obawy przed porażką. W biznesowej wizji kraju 47,9% uważa, że firmy mają duże szanse na rozwój, a 33,9% planuje rozwijać swoje pomysły biznesowe w ciągu najbliższych trzech lat.
Ranking podkreśla również, że w kraju rodzi się nowe pokolenie przedsiębiorców, a 31 kolumbijskich firm pojawiło się na liście najszybciej rozwijających się firm w obu Amerykach Financial Times 2020.
Z kolei Chile, z wynikiem 6,91 na 10, jest drugim najbardziej przedsiębiorczym krajem na świecie i pierwszym w regionie, a także ma najlepszy wynik w dwóch z sześciu analizowanych kategorii: osób, które uważają, że mają potencjał do rozpoczęcia działalności gospodarczej, o 71,7%; a tych, którzy planują założyć firmę w ciągu najbliższych trzech lat, wzrosła o 50,6%.
Korea Południowa wyprzedziła tylko dwa kraje łacińskie z wynikiem 6,94, wyprzedzając odsetek osób prowadzących własne firmy (16,1%) i najniższy odsetek osób, które nie zaczną obawiać się porażki (13,8 proc.).
W pierwszej piątce zestawienia znalazły się Stany Zjednoczone i Łotwa z notami odpowiednio 5,5 i 5,05.
Zamykała się w pierwszej dziesiątce najbardziej przedsiębiorczych krajów OECD: Polska z wynikiem 4,8; Włochy 4.51. Kanada 4,45; Szwecja 4.44. I Holandia, która dostała 4.30.
Brak funduszy i brak historii sukcesu zniechęcają przedsiębiorców
Carlos Bravo, założyciel hiszpańskiej firmy reklamowej Coguan, podkreślił, że wśród czynników, które zniechęcają do przedsiębiorczości, jest brak dostępu do finansowania i niekorzystne warunki kredytowe dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Ponadto zauważył, że skoro sukcesów, jako proporcji całości projektów, jest niewiele, niewielu przedsiębiorców odważa się wejść na rynek z własnym pomysłem, ze względu na związaną z nim niepewność.

„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”