wzrost w Koszty i wysoka konkurencja Z Przemysł spożywczy W Hiszpanii grozi wzrost odchylenie w sektorze. To jeden z wniosków raportu, który zrobił Kredyt i ostrożność, który uważa, że pogorszenie marż handlowych i stopniowe wygasanie bodźca finansowego może prowadzić do wzrostu niewypłacalność i upadłość w ciągu najbliższych kilku miesięcy.
konkretny, Kredyt i ostrożność Oczekuje się, że rosnąca presja kosztowa na sektor, pogarszające się marże zysku i stopniowe wygasanie stymulacji fiskalnej doprowadzą do wzrostu niewypłacalności i upadłości, szczególnie wśród mniejszych firm, których zadłużenie wzrosło podczas pandemii.
Towarzystwo Ubezpieczeń Kredytów spodziewa się, że wartość dodana sektora wzrośnie w tym roku o ok. 2%. Chociaż zapotrzebowanie na odbudowę wzrosło od pierwszej połowy 2021 r., eksperci ci uważają, że jest to „kruche ożywienie” ze względu na ciągłe występowanie ostatnich zmiennych. Producenci i przetwórcy w głównych podsektorach stoją w obliczu rosnących cen surowców, nawozów i energii. Sektor napojów częściowo odzyskał równowagę po znacznym spadku sprzedaży w 2020 r., chociaż nie osiągnął jeszcze poziomów sprzed pandemii. W sektorze owocowo-warzywnym, który składa się głównie z małych firm, wzrost eksportu częściowo rekompensuje problem wysokich cen ich surowców. W sektorze mięsnym nałożone niedawno bariery importowe z Chin doprowadziły do gwałtownego spadku cen wieprzowiny, co wraz ze wzrostem kosztów energii i pasz pogorszyło marże na sprzedaży producentów.
Sytuacja nie jest wyłącznie hiszpańska. Na poziomie globalnym łańcuch wartości w sektorze spożywczym wiąże się z bardzo podobnymi zagrożeniami, z jakimi boryka się Hiszpania. Na wielu rynkach na całym świecie marże, na jakich działają firmy produkujące i przetwarzające żywność, są strukturalnie niskie i pod presją. Ale w Hiszpanii sektor dystrybucji bardzo różni się od innych krajów, ze znaczną wagą lokalnych marek i bardzo konkurencyjnym otoczeniem. Siła przetargowa głównych detalistów i kanał rabatowy jest bardzo wysoka, ale hiszpańskie centra skupu oferują również bardzo konkurencyjne stawki dla niezależnych lub lokalnych sieci. W każdym razie napięcie cenowe zaostrzone zmiennością cen surowców, skutki epidemii czy nieprzewidywalność pogody „mogłyby spowodować natychmiastowe pogorszenie rentowności firm”.
Zmiana nawyków konsumpcyjnych to kolejny element, który może sprawiać problemy niektórym producentom. Klient końcowy wymaga od producentów żywności i napojów coraz większej przejrzystości w zakresie składników, procesów produkcyjnych i łańcuchów dostaw, a każdy, kto nie spełnia tych żądań, może napotkać trudności, czy to ze strony dostawców, czy dystrybutorów.
Powiązane wiadomości
Eksperci kredytowi i ostrożności pamiętają, że pomimo tych trudności, popyt na żywność i napoje jest nieelastyczny, ze względu na fundamentalny charakter ich konsumpcji. Przyciąganie dochodu może skierować rynek do pewnych firm, które są w stanie oferować swoje produkty określonym segmentom klientów.
W tym kontekście sektor spożywczy charakteryzuje się wysokim ryzykiem niewypłacalności na początku 2022 r., szczególnie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i umiarkowanym ryzykiem w Niemczech, Belgii, Danii, Słowacji, Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych, Francji, Meksyku i Nowej Zelandii. lub Holandia, Portugalia, Wielka Brytania, Czechy, Rosja, Singapur lub Szwecja. Ryzyko jest niskie w Australii, Austrii, Brazylii, Kanadzie, Chinach, Węgrzech, Indiach, Indonezji, Irlandii, Włoszech, Japonii, Polsce, Szwajcarii, Korei Południowej, Tajlandii, Tajwanie i Turcji.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”