W drugiej edycji bloku GEN FOCO Empresarial bohaterem była rodzinna firma Arcoiris. Założona nieco ponad 22 lata temu, od pierwszego momentu wejścia na lokalny rynek szybko się rozrosła, aby konkurować z innymi dużymi markami, które istnieją do dziś.
Oscar Rafael Ortega, dyrektor firmy, zauważył, że firma nigdy nie pozwoliła sobie na to, a w miarę możliwości poczyniono inwestycje w rozwój nowych produktów pod kątem określonych obszarów, co doprowadziło firmę do stanu ciągłej konkurencji na rynku .
Przedstawiciel firmy powiedział, że zawsze słuchał sugestii klientów i w tej sytuacji Arcoiris wyprodukował niezliczoną ilość produktów, na które obecnie jest duże zapotrzebowanie, takich jak zioła, produkty kuchenne, przyprawy itp.
Oscar Rafael Ortega wyjaśnił: „Mamy taką mentalność, że firma, która na dłuższą metę nie słucha swoich klientów, traci całą swoją wiarygodność i tym samym cierpi na rynku”.
Dodał, że Arcoiris zajmuje bardzo silną pozycję na lokalnym rynku, a wieloletnie doświadczenie pozwala mu być liderem w dziedzinie ziół leczniczych i przypraw.
„Mamy 80% sprzedaży w kategorii ziół i 70% sprzedaży w kategorii przypraw” – wyjaśnił kierownik.
Firma posiada obecnie ponad 1000 pozycji w certyfikowanych produktach, które nadają się do sprzedaży i konsumpcji przez klientów.
Firma została nagrodzona Top of Mind w solach i przyprawach w 2021 r., co inspiruje więcej siły i zachęt do rozwoju innowacji, nowych produktów i otwierania nowych rynków za granicą itp.
Arcoiris to marka obecna w różnych krajach świata m.in. na twardym rynku Stanów Zjednoczonych i Hiszpanii, gdzie ma czterech dystrybutorów, Boliwia, Polska i Kanada.
Prowadzimy negocjacje, aby nasze produkty mogły trafić na inne rynki, np. do krajów Ameryki Środkowej. Doceniamy, że w tym okresie udało nam się zamknąć pierwsze dostawy – powiedział dyrektor Arcoiris.
Głównymi produktami są zioła, przyprawy, różnego rodzaju sosy, a od niedawna tradycyjna i smakowa yerba mate oraz słodkie pieczywo.
Oscar Ortega (ojciec), właściciel firmy, poinformował, że rodzinny biznes zaczynał od zera. Po latach pracy postanowił rzucić pracę i poświęcić się tworzeniu i prowadzeniu własnego biznesu.
W tym czasie, prawie 23 lata temu, Ortega zaczął sprzedawać swoje nieliczne produkty, przedstawiając się największym sieciom supermarketów tamtych czasów. Nic nie było łatwe, wielokrotnie był odrzucany. Jednak jego upór opłacił się i miał okazję wejść do gondoli w ówczesnym hiszpańskim supermarkecie, który znajduje się na ulicy o tej samej nazwie. „Po tej nadarzającej się okazji wydawało się, że coś zostało uwolnione i od tego momentu nie przestaliśmy sprzedawać produktów, co pozwoliło nam na szybki rozwój” – powiedział Ortega.
Dodał, że dystrybucja produktów w pierwszych latach odbywała się za pomocą kombi, która jest ważna do dziś, która jest symbolem w firmie, chociaż nie jest już używana; To relikt i żywe wspomnienie poświęcenia, jakie poczyniła posuwająca się naprzód firma.
Zastępca Dyrektora ds. Zasobów Ludzkich, Alejandro Gonzalez Ortega, wyjaśnił, że firma zatrudnia bezpośrednio 286 pracowników i kolejnych 200 osób współpracujących pośrednio, wykonując określone prace w czasach dużego zapotrzebowania. „Pracujemy tylko w ciągu dnia, z wyjątkiem okresu, kiedy mieliśmy dwie zmiany, aby zaspokoić popyt, który mieliśmy, i dlatego prawie się załamaliśmy” – powiedział wicedyrektor.
Pod względem odpowiedzialności społecznej jest to coś, co charakteryzuje firmę z pomocą, jaką od lat niesie społeczności, jak np. ośrodek zdrowia z zaopatrzeniem, ubraniami dla lekarzy czy potrzebnymi akcesoriami. Istnieją placówki edukacyjne, które pomagają im na stałe, co zostało podkreślone podczas pandemii.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”