Ryanaira W dalszym ciągu rośnie liczba pasażerów i umacnia swoją dominującą pozycję na rynku hiszpańskim. Irlandzki niskokosztowy przewoźnik przewiózł do września o 21% więcej pasażerów niż w tym samym momencie roku poprzedzającego pandemię. Dane od zarządcy lotniska Aeny motywują firmę, którą kieruje Michelle O’Leary W porównaniu do swojego głównego konkurenta w katalońskiej Hiszpanii Tankowanie.
Ten ostatni należy do konglomeratu hiszpańsko-brytyjskiego IAG, przewiózł na hiszpańskich lotniskach w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku 35,4 mln pasażerów w porównaniu do 33,2 mln w 2019 r. Oznacza to wzrost zaledwie o 6,7%. Ryanair przewiózł 47,1 mln użytkowników w porównaniu do 39 mln przed pandemią. Pod względem udziałów kontroluje już 21,8% rynku, podczas gdy trzy lata temu stanowił zaledwie 18,2%. Vueling wzrósł jedynie z 15,5% do 16,4%.
Ze swojej strony Iberia awansowała Nie przekracza to 3,4% w porównaniu do 2019 r., przy 16 mln pasażerów wobec 15,5 wówczas. Firma, która wykazała lepsze wyniki w fazie ożywienia po Covid-19, to tania spółka zależna Iberia Express. Dane Aena pokazują w tym czasie wzrost o 18,9% przy 9,2 milionach pasażerów w porównaniu z 7,7 w tamtym czasie. Pomiędzy obiema spółkami zależnymi dawnych Elm Airlines mają one udział w rynku na poziomie 11,6%, podczas gdy przed pandemią ich udział wynosił 10,8%.
Jeśli linie lotnicze IAG zostaną zgrupowane, kwota daje sumę 60,5 mln pasażerów W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku. To bardzo dobre liczby dla kierowanego przez niego holdingu Luisa Gallego. Oznacza to poprawę o 5% w porównaniu z 2019 r. W samej Hiszpanii lotniska obsługiwane przez Aena obsłużyły 216,6 mln pasażerów, o 17,6% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Ci, którzy wychodzą z kryzysu w gorszej sytuacji w porównaniu z okresem poprzedzającym kryzys zdrowotny, są w takiej sytuacji Lotnicza Europa (-12,7%), EasyJet (-14,3%) i Powietrze Nostrum (-10,5%). Pierwsza z nich rośnie najszybciej w historii w porównaniu do analogicznego okresu 2022 r., ze wzrostem liczby pasażerów o 23,5%, i jest czwartą co do wielkości pod względem liczby pasażerów z udziałem na poziomie 5,6%.
Do firmy oczekującej na licencję od Bruksela Aby zostać w pełni przejęta przez Iberię, ma jeszcze długą drogę do osiągnięcia 6,8% udziałów, które posiadała przed nadejściem Covida. W szczególności wielkość rynku, który obie firmy będą kontrolować w wyniku tej operacji, jest jednym z punktów analizowanych przez Komisję Europejską.
Dla tej części EasyJet Według stanu na wrzesień przewiózł 12 milionów pasażerów do i z portów lotniczych sieci Aena. Szczególnie odczuwa to spadek brytyjskiego rynku turystycznego. Kwartalne wyniki Aeny potwierdzają, że podróżujący z Wielkiej Brytanii pozostają o 6,5% poniżej poziomu sprzed pandemii. Nawet Niemcy spadli o 10,9% w porównaniu z tym etapem.
Grupa Kanaryjska Pintera, która właśnie ogłosiła nowe bezpośrednie połączenia z Madrytem z archipelagu, jest jedną z tych, które odnotowują najwyższy wzrost w okresie w porównaniu do stanu przed pandemią (+26,2 proc.). Według stanu na wrzesień przewiózł 7,2 mln pasażerów w porównaniu do 5,7 mln pasażerów w 2019 r. Drugą linią lotniczą, która odnotowała największy wzrost w porównaniu z okresem przed pandemią, jest niemiecki Eurowings ze wzrostem o 28,3%. Łącznie przewiózł 5,8 mln pasażerów i kontroluje 2,7% rynku w Hiszpanii, o jedną dziesiątą mniej niż przed rokiem.
Według danych Aeny, Tanie linie lotnicze We wrześniu odnotowali 132,9 mln pasażerów, czyli o 6,8% więcej niż przed pandemią. Jego udział w rynku wzrósł z 58,1% w ciągu dziewięciu miesięcy 2019 r. do 61,3% w ciągu dziewięciu miesięcy 2023 r.
15% dodatkowych miejsc siedzących na zimę
Prognozy na sezon zimowy są dobre pomimo wzrostu cen i kontekstu międzynarodowego, który charakteryzował wojnę izraelską. Z danych urzędnika lotniska wynika, że linie lotnicze zarezerwowały 126,6 mln miejsc na lotniskach sieci w okresie od 29 października 2023 r. do 30 marca 2024 r. Liczba ta oznacza wzrost liczby miejsc o 15,1% w porównaniu z liczbami miejsc obsługiwanych w tym samym sezonie 2022.
Jeśli chodzi o porty lotnicze, port lotniczy Adolfo Suárez Madryt-Barajas zwiększył swoją szerokość o 12% do 31,5 mln, a port lotniczy Josep Tradias Barcelona-El Prat zwiększył swoją szerokość o 20% do 23,8 mln. W porównaniu z 2019 r., w tym pierwszym przypadku we wrześniu jest o 3,5% poniżej poziomu sprzed pandemii, a w drugim obsłużono o 7,6% mniej podróżnych niż w tym czasie.
Pod względem oferowanych miejsc na drugim miejscu plasują się lotniska Malaga-Costa del Sol (9,1 mln +26%), Wyspy Kanaryjskie (8,6 mln +12%), Południowa Teneryfa (7,5 mln +15%), Palma de Mallorca (7,2 mln +13%) i Alicante–Elche Miguela Hernandeza (6,3 mln +23%).
Pod względem regionu geograficznego wyróżniają się rynki europejski i krajowy, które kształtują się powyżej poziomów z 2022 r., ze wzrostem odpowiednio o 19% i 7%. dla niego Rynek azjatycki Zaplanowano blisko 621 tys. miejsc, o 257% więcej niż w tym samym sezonie 2022.
w Trasy międzynarodoweRynki Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch zwiększyły liczbę programów o 18%, 20% i 27% w porównaniu z zimą 2022 r., a wzrost zaobserwowano również w Polska (+98%), Irlandii i Stanów Zjednoczonych (+27%).
W całym tym kontekście dyrektor lotniska, który stoi na czele Morrissey Lucena Od stycznia do września tego roku spółka osiągnęła zysk netto w wysokości 1 139,1 mln euro, co oznacza poprawę ubiegłorocznych wyników o 71%. Wynika to między innymi z większej aktywności komercyjnej, jaką prowadzi. Całkowite wyniki operacyjne, czyli EBITDA, wzrosły o około 40% rok do roku i osiągnęły poziom 2 113,6 mln euro.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”