Umowa Lufthansy z ITA zwiastuje kolejne umowy wśród europejskich linii lotniczych Reuters

Umowa Lufthansy z ITA zwiastuje kolejne umowy wśród europejskich linii lotniczych Reuters
© Reutera. ZDJĘCIE PLIKU: Samolot Italia Trasporto Aereo (ITA Airways) jest sprawdzany przez pracowników lotniska Fiumicino w Rzymie, Włochy, 31 stycznia 2023 r. REUTERS / Remo Caselli

Napisane przez Joannę Płosińską i Angelo Amante

LONDYN/RZYM (Reuters) – Zakup przez Lufthansę (ETR:) mniejszościowego pakietu udziałów w przynoszącej straty ITA Airways nadaje nowy impuls fali konsolidacji na rozdrobnionym europejskim rynku lotniczym, co może prowadzić do wykupu akcji. krajowe linie lotnicze.

Niemiecka grupa będzie oceniana pod kątem jej zdolności do uczynienia działalności będącej następcą Alitalii rentowną w nadchodzących latach, co może utorować drogę dużym liniom lotniczym do rzucenia się na większą liczbę narodowych przewoźników, którzy padli ofiarą konkurencji.

„To kolejny dowód na to, że integracja z europejskim przemysłem lotniczym trwa i moim zdaniem jest konieczna” – powiedział w zeszłym tygodniu dyrektor generalny Lufthansy, Carsten Spohr.

„Sukces zależy od skali i umiejętności skupienia siły naszych działań pod jednym dachem”

Portugalski TAP, który został dofinansowany przez rząd podczas pandemii, oraz skandynawski SAS, który próbuje wyjść z postępowania upadłościowego, mają trudności z konkurowaniem z tanimi rywalami, takimi jak Ryanair (LON:) i Wizz Air (LON: ).

Lufthansa, Air France-KLM (EPA:) oraz właściciel Iberia Airlines i British IAG (BME:) położyli podwaliny pod potencjalne oferty na TAP, a portugalski rząd chce go sprzedać.

„Istnieje wiele innych linii lotniczych tylko z powodu postrzeganej potrzeby posiadania narodowej linii lotniczej i prawdopodobnie przeżywają one dość ciężki okres” – mówi James Halstead, analityk lotniczy i partner zarządzający w Aviation Strategy.

Analitycy twierdzą, że w nadchodzących latach rynek będzie nadal dzielił się na dwie części: trzy duże grupy linii lotniczych Lufthansa, Air France-KLM i IAG kupujące mniejszych krajowych przewoźników oraz tanich gigantów, takich jak Ryanair.

„Umowa Lufthansa-ITA jest procesem zgodnym z logiką ostatnich 25 lat w świecie lotnictwa w Europie, która polega na coraz większej integracji regionalnych i krajowych linii lotniczych”, mówi Andrea Giuricin z TRA Consulting.

Z danych TRA Consulting wynika, że ​​w 2018 roku pięć największych linii lotniczych w Europie, w tym Lufthansa i Ryanair, kontrolowało około 50% rynku, podczas gdy w USA – gdzie obaj operatorzy byli wcześniej skonsolidowani – duże linie zyskały 86%. .

Analitycy ostrzegają, że ci, którzy nie pasują do Wielkiej Trójki, są bardziej niż kiedykolwiek zagrożeni po prostu zniknięciem.

„Nie będą w stanie rosnąć tak dobrze jak inne, więc stracą swoją grawitację i grawitację i będą się rozpadać, aż umrą” – mówi Halstead.

Transakcja z Lufthansą i inne, takie jak przejęcie Asiana Airlines (KS:) przez Korean Air (KS:) będą gorącymi tematami na dorocznym spotkaniu IATA w Stambule w przyszłym tygodniu.

niełatwe

Ale nie jest łatwo odwrócić sytuację linii lotniczej w kryzysie, zwłaszcza gdy tani przewoźnicy kontynuują szybką ekspansję na rynki takie jak Włochy i Europa Wschodnia.

Analitycy twierdzą, że wraz ze wzrostem kosztów emisji dwutlenku węgla i droższymi lotami tani przewoźnicy staną się bardziej atrakcyjni dla konsumentów, co utrudni dużym grupom ratowanie borykających się z problemami przewoźników średniego zasięgu.

Analitycy twierdzą, że presja wywierana na europejskie linie lotnicze, aby korzystały ze zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), które jest do pięciu razy droższe niż zwykle, skłoni świadomych kosztów konsumentów do częstszego korzystania z tanich linii lotniczych.

W przypadku ITA największym wyzwaniem dla Lufthansy będzie konkurowanie z blisko 40-procentowym udziałem Ryanaira we Włoszech, trzecim rynku europejskim, oraz zaoferowanie wystarczającej przewagi konkurencyjnej na trasach średnio- i długodystansowych.

Ryanair posuwa się również naprzód w Europie Wschodniej, mając na uwadze rozwijające się gospodarki i udział w rynku w regionie, walcząc z węgierskim Wizz Air.

„W Polsce znacznie wyprzedzamy LOT (krajowe linie lotnicze) i planujemy pozostać tam przez jakiś czas, nadal rozwijać się w Czechach i wielu innych krajach Europy Wschodniej i dostrzegamy więcej możliwości w tym obszarze” — powiedział Neil Surhan, dyrektor finansowy Ryanaira w maju.

Jednak włoski rząd postrzega umowę Lufthansy jako jedyne wyjście z ITA po latach strat i nieudanych prób reorganizacji Alitalii.

„Perspektywa pozostawienia samego siebie na rynku takim jak lotnictwo to myślenie życzeniowe” – powiedział w zeszłym tygodniu włoski minister gospodarki Giancarlo Giorgetti. „Nie ma wątpliwości, że interes narodowy będzie chroniony”.

(Reportaż Mary Mann i Padricka Halpina; montaż autorstwa Marka Pottera; montaż w języku hiszpańskim autorstwa Flory Gomez)

You May Also Like

About the Author: Ellen Doyle

"Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *