Wojna w Rosji może doprowadzić do wzrostu cen samochodów i niedoborów

Elektryczny e-golf z logo Volkswagena na krawędzi sfotografowany w niemieckiej fabryce samochodów Volkswagen Transparent w Dreźnie, we wschodnich Niemczech, 28 kwietnia 2017 r. Wyniszczająca wojna Rosji z Ukrainą przynosi całe mnóstwo nowych problemów światowemu przemysłowi motoryzacyjnemu . (Jennis Meyer, Associated Press)

Szacowany czas czytania: 6-7 minut

DETROIT – BMW wstrzymało produkcję w dwóch niemieckich zakładach. Mercedes spowalnia prace w swoich zakładach montażowych. Volkswagen ostrzega przed przerwami w produkcji i szuka alternatywnych źródeł części zamiennych.

Od ponad roku światowy przemysł motoryzacyjny przeżywa katastrofę brak chipów komputerowych A inne istotne części spowolniły produkcję, opóźniły dostawy i obniżyły ceny nowych i używanych samochodów. Wyjście poza zasięg milionów konsumentów.

Teraz nowy pracownik – Wojna Rosji z Ukrainą – Zrób kolejną przeszkodę. Nagle ważne kable elektryczne wyprodukowane na Ukrainie są poza zasięgiem. Oczekuje się, że w związku z rosnącym popytem ze strony kupujących, coraz mniejszymi materiałami i wojną powodującą większe zakłócenia, ceny samochodów w nadchodzącym roku dobrze wzrosną.

Wojenne zniszczenia przemysłu samochodowego pojawiły się po raz pierwszy w Europie. Ale jest prawdopodobne, że w końcu wpłynie to również na produkcję w USA, jeśli rosyjski eksport tego metalu: palladu katalizatory Nikiel na akumulatory do samochodów elektrycznych – zepsuty.

„Trzeba stracić tylko jedną część, aby nie móc wyprodukować samochodu” – powiedział Mark Wakefield, współszef globalnego działu motoryzacyjnego w firmie konsultingowej Alex Partners. „Każdy wybój na drodze zamienia się w nieplanowany wzrost produkcji lub wzrost kosztów”.

Problemy z dostawami nękają producentów samochodów od wybuchu pandemii dwa lata temu, czasami zamykając fabryki i powodując braki pojazdów. Silne ożywienie po recesji doprowadziło do tego, że popyt na samochody przewyższył podaż, co spowodowało drastyczny wzrost cen nowych i używanych samochodów, wykraczający poza wysoką ogólną inflację.

Według Edmunds.com średnia cena nowego samochodu w Stanach Zjednoczonych wzrosła w zeszłym roku o 13% do 45 596 USD. Średnie stosowane ceny wzrosły znacznie bardziej: od lutego wzrosły o 29% do 29 646 USD.

Przed wojną S&P Global spodziewał się, że światowi producenci samochodów wyprodukują 84 miliony samochodów w tym roku i 91 milionów w następnym. (Dla porównania w 2018 roku zbudowali 94 miliony). Obecnie prognozuje mniej niż 82 miliony w 2022 i 88 milionów w przyszłym roku.


Potrzebujesz tylko jednego kawałka, więc nie robisz samochodu.

— Mark Wakefield, Globalny Dział Motoryzacyjny Alix Partners


Mark Folthorpe, dyrektor generalny S&P, jest jednym z analityków, którzy uważają, że dostępność nowych samochodów w Ameryce Północnej i Europie pozostanie bardzo ograniczona, a ceny utrzymają się na wysokim poziomie do 2023 roku. Rynek motoryzacyjny zintensyfikuje popyt na samochody używane i utrzyma je ceny również wysokie – czego wiele rodzin zabrania.

Ostatecznie wysoka inflacja w całej gospodarce (artykuły spożywcze, gaz, czynsze i inne podstawowe potrzeby) prawdopodobnie sprawi, że wielu zwykłych nabywców nie będzie w stanie kupić nowego lub używanego samochodu. Więc popyt spada. I tak w końcu ceny.

„Dopóki presja inflacyjna nie zacznie osłabiać możliwości konsumentów i firm, prawdopodobnie będzie to oznaczać, że osoby z upodobaniem do nowego samochodu będą skłonne zapłacić dużo” – powiedział Folthorpe.

Jednym z czynników wpływających na ponure perspektywy produkcji jest zamykanie fabryk samochodów w Rosji. W zeszłym tygodniu francuski producent samochodów Renault, jeden z ostatnich producentów samochodów kontynuujących budowę w Rosji, poinformował, że zawiesi produkcję w Moskwie.

Podważyło też przekształcenie Ukrainy w obleganą strefę wojny. Wells Fargo szacuje, że od 10% do 15% głównych narzędzi zasilających produkcję motoryzacyjną w rozległej Unii Europejskiej powstaje na Ukrainie. W ciągu ostatniej dekady producenci samochodów i części zainwestowali w ukraińskie fabryki, aby obniżyć koszty i zbliżyć się do fabryk europejskich.

Niedobór kabli spowolnił fabryki w Niemczech, Polsce, Czechach i innych krajach, co skłoniło S&P do obniżenia prognozy globalnej produkcji samochodów o 2,6 miliona pojazdów na ten i następny rok. Niedobór mógłby zmniejszyć niemiecki eksport samochodów do Stanów Zjednoczonych i innych krajów.

W tym filmie z 21 marca Mark Wakefield, współkierownik globalnego działu motoryzacyjnego AlixPartners, przemawia podczas wywiadu dla Associated Press w biurach konsultingowych w Southfield w stanie Michigan.
W tym filmie z 21 marca Mark Wakefield, współkierownik globalnego działu motoryzacyjnego AlixPartners, przemawia podczas wywiadu dla Associated Press w biurach konsultingowych w Southfield w stanie Michigan (zdjęcie: Mike Householder, Associated Press)

Wiązki przewodów to wiązki przewodów i złączy, które są unikalne dla każdego modelu; Nie jest łatwo przenieść się do innej fabryki części zamiennych. Pomimo wojny producenci sprzętu, tacy jak Aptiev i Leoni, byli w stanie sporadycznie ponownie otwierać fabryki na zachodniej Ukrainie. Joseph Massaro, dyrektor finansowy Aptief, wciąż przyznaje, że Ukraina „nie jest otwarta na żaden normalny biznes”.

Aptiv z siedzibą w Dublinie zamierza przenieść produkcję do Polski, Rumunii, Serbii i być może do Maroka. Ale proces ten potrwa do sześciu tygodni, pozostawiając niektórych producentów samochodów bez części w tym czasie.

„W dłuższej perspektywie będziemy musieli ocenić, czy i kiedy ma sens powrót na Ukrainę” – powiedział Massaro analitykom.

BMW stara się koordynować ze swoimi ukraińskimi dostawcami i rozwija szerszą sieć części zamiennych. To samo dotyczy Mercedesa i Volkswagena.

Jednak znalezienie alternatywnych dostaw może być prawie niemożliwe. Większość fabryk części działa na granicy wydajności, dlatego należy wybudować nową przestrzeń roboczą. Firmy będą potrzebowały miesięcy, aby zatrudnić więcej osób i dodać zmiany.

„Proces szkolenia w celu stworzenia nowej siły roboczej przyspiesza i nie jest to coś, co dzieje się z dnia na dzień” – powiedział Folthorpe.

Gwiazdy Mercedesa wystawione w fabryce Daimler-Benz w Sindelfingen w południowych Niemczech, 1 lutego 2011 r.
Gwiazdy Mercedesa są prezentowane w fabryce Daimler-Benz w Sindelfingen w południowych Niemczech, 1 lutego 2011 r. (Zdjęcie: Michael Latz, Associated Press)

Folthorpe powiedział, że spodziewa się dalszych cięć zarówno ze strony Ukrainy, jak i Rosji. Ukraina jest największym na świecie eksporterem neonu, gazu używanego w laserach, które trawią obwody w chipach komputerowych. Większość producentów chipów ma zaopatrzenie na sześć miesięcy; Pod koniec roku można go skrócić. Pogłębi to niedobór chipów, który przed wojną opóźniał produkcję na dłużej, niż oczekiwali producenci samochodów.

Podobnie Rosja jest głównym dostawcą surowców, takich jak platyna i pallad, które są wykorzystywane w katalizatorach w celu zmniejszenia zanieczyszczenia. Rosja produkuje również 10% światowego niklu, który jest głównym składnikiem akumulatorów samochodów elektrycznych.

Dostawy minerałów z Rosji nie zostały jeszcze zamknięte. Recykling może pomóc złagodzić niedobory. Inne kraje mogą zwiększyć produkcję. Niektórzy producenci przechowują minerały.

Ale Rosja jest także dużym producentem aluminium i eksporterem rudy żelaza wykorzystywanej do produkcji stali. Około 70% importu rudy żelaza w USA pochodzi z Rosji i Ukrainy, więc producenci stali będą musieli przenieść produkcję z Brazylii lub użyć alternatywnych materiałów, mówi Alex Partners. Tymczasem ceny stali gwałtownie wzrosły z 900 dolarów za tonę kilka tygodni temu do 1500 dolarów obecnie.

Jak dotąd negocjacje w sprawie zawieszenia broni na Ukrainie nic nie dały i walki trwają. Pojawienie się nowego wirusa w Chinach może również ograniczyć dostawy. Analitycy branżowi twierdzą, że nie mają jasnego pojęcia, kiedy części i surowce w naturalny sposób trafią do produkcji pojazdów.

Nawet jeśli wynegocjowana zostanie umowa o zaprzestaniu walk, sankcje na rosyjski eksport pozostaną w mocy nawet po osiągnięciu ostatecznego porozumienia. Do tego czasu zapasy nie zaczną normalnie płynąć. „Będzie więcej alkoholu z powodu zakłóceń, które nastąpią w wszechobecnych łańcuchach dostaw” – powiedział Folthorpe.

Wakefield zauważył również, że biorąc pod uwagę stłumiony popyt na samochody na całym świecie, nawet jeśli producenci samochodów wznowią pełną produkcję, wyprodukowanie wystarczającej liczby pojazdów byłoby czasochłonnym procesem.

Kiedy świat może wyprodukować wystarczającą liczbę samochodów i ciężarówek, aby zaspokoić popyt i utrzymać niskie ceny?

Wakefield nie twierdzi, że wie.

„Jesteśmy w środowisku wysokich cen i ograniczonego środowiska (produkcyjnego)” – powiedział. „To dziwna rzecz dla przemysłu motoryzacyjnego”.

Kino

Powiązane historie

Tom Krecher i Calvin Chan

Więcej historii, które mogą Cię zainteresować

You May Also Like

About the Author: Ellen Doyle

"Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.