Wolność gospodarcza i dobro wspólne

Wolność gospodarcza i dobro wspólne

„To 'niemal niewolnicze jarzmo’, na początku społeczeństwa przemysłowego, zmusiło mojego poprzednika do mówienia językiem obrona człowieka– podkreślił Jan Paweł II w stulecie nowych rzeczy, aby wydać dokument według swego poprzednika Leona XIII, który pod koniec XX wieku rzuca również światło na trudne czasy, które miały nadejść.

Nikt nie może wątpić, że szczere uczestnictwo tego polskiego papieża było decydującym czynnikiem w upadku muru berlińskiego i kresu utopii nie dającej rozwiązania kwestii społecznej, upadku otwierającego drzwi gospodarce. Przeciąganie, które zamierzał narzucić na całkowicie przestarzałą liberalną wizję, którą podsumował pojęcie „stanu sędziego i żandarmów”. To były czasy, kiedy próbowaliśmy narzucać budynki Konsensus waszyngtoński Jako model rozwiązywania problemów naszych oceanicznych ludów, które dalekie od współdziałania w naszym odbudowie, doprowadziły nas do szeregu awarii łańcuchów.

Ten transcendentny list publiczny, napisany przez zwierzchnika kościoła fałszerstw w usankcjonowanej Polsce, gdzie był on jedynym źródłem nadziei dla związku zawodowego Solidarność, ma swoje korzenie w innym wcześniejszym dokumencie, zatytułowanym pracowaćPomiędzy nimi stanowią zdumiewające wezwanie do sprawiedliwości i działania jako klucza do pokojowego rozwoju społecznego.

Wśród swojego wielkiego uznania dla wolności, Święty Biskup Rzymu mówi: „Współczesna ekonomia handlowa ma pozytywne aspekty, których korzeniami są wolność jednostki, która wyraża się w sferze gospodarczej i w innych sferach. gospodarka jest sektorem wielorakiej działalności człowieka i w niej, jak we wszystkich innych dziedzinach, prawo do wolności jest tak samo ważne, jak obowiązek odpowiedzialnego korzystania z niej…”.

„Konieczne jest odkrywanie i przedstawianie zagrożeń i problemów tego typu działalności. Rzeczywiście, wielu ludzi dzisiaj, być może zdecydowana większość, nie ma środków, aby w sposób efektywny i humanitarnie godnie wejść w system korporacyjny, w którym biznes zajmuje naprawdę centralną pozycję…” .

„W takich przypadkach można mówić dzisiaj, jak w czasach nowych rzeczy, nieludzkiego wyzysku. Pomimo wielkich zmian, jakie zaszły w bardziej rozwiniętych społeczeństwach, ludzkie wady kapitalizmu, a co za tym idzie dominacja rzeczy nad ludźmi, jeszcze nie zniknęły; Rzeczywiście, dla ubogich brak dóbr materialnych został dodany do braku wiedzy i wiedzy, co uniemożliwia im wyjście z upokarzającego stanu zależności…”.

„Sprawia wrażenie, że wolny rynek, zarówno na poziomie państw, jak i w stosunkach międzynarodowych, jest najskuteczniejszym instrumentem alokacji zasobów i skutecznego reagowania na potrzeby. Dotyczy to jednak tylko tych potrzeb, które są 'rozwiązywalne’, z siłą nabywczą i tymi „sprzedawalnymi” zasobami. ”, to znaczy zdolnymi do osiągnięcia odpowiedniej ceny. Istnieje jednak wiele ludzkich potrzeb, które nie mają zbytu na rynku. Ścisłym obowiązkiem sprawiedliwości i prawdy jest zapobieganie podstawowym potrzeb ludzkich przed niezaspokojeniem i by ludzie przez nich gnębieni ginęli.Ponadto trzeba pomóc Ci ludzie muszą zdobywać wiedzę, wchodzić w krąg wzajemnych powiązań, rozwijać swoje kompetencje, aby lepiej oceniać swoje możliwości i zasoby.Ponad logiką wymiany opartej na normach i jej słusznych formach, jest coś, co należy do człowieka, ponieważ jest człowiekiem, z racji swej cnotliwej godności.Nieodłącznie możliwość przetrwania i aktywnego uczestnictwa we wspólnym dobru ludzkości Świat, cele, o których mówił nowych rzeczy, aby nie redukować pracy człowieka i samego człowieka do poziomu prostego towaru: pensji wystarczającej do życia rodzinnego, ubezpieczenia społecznego na starość i bezrobocie, odpowiedniej ochrony warunków pracy…”.

„W tym sensie możemy mówić właśnie o walce z systemem gospodarczym, rozumianym jako metoda zapewniająca absolutną dominację kapitału, zawłaszczanie środków produkcji i ziemi, w związku z wolną podmiotowością ludzkiej pracy. przeciwko temu systemowi nie jest używany system socjalistyczny, który w rzeczywistości jest kapitalizmem państwowym, jako model alternatywny, ale raczej społeczeństwo oparte na wolnej pracy, biznesie i partycypacji. Również to społeczeństwo nie jest przeciwne rynkowi, ale domaga się, aby być kontrolowane w odpowiednim czasie przez siły społeczne i państwo, w taki sposób, aby spełnione były podstawowe wymagania całego społeczeństwa…”.

Pokazano, jak niedopuszczalne jest twierdzenie, że pokonanie socjalizmu pozostawia kapitalizm jako jedyny model organizacji gospodarczej. Trzeba przełamać bariery i monopole, które tak wielu ludzi spychają na margines rozwoju, i zapewnić wszystkim – jednostkom i narodom – podstawowe warunki, które pozwolą im uczestniczyć w tym rozwoju…”.

Mamy nadzieję, że te fragmenty dokumentu napisanego przez Papieża – bez wpływu „K” – przyniosą jasność umysłu wielu LEGOLIO Obsesję na punkcie 150-letniego pojęcia wolności, które przeniknęło po gorzkim owocu, potępionego przez brytyjskiego pisarza Charlesa Dickensa w tak pamiętnych postaciach, jak Oliver Twist.

To może Cię zainteresować

You May Also Like

About the Author: Ellen Doyle

"Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *