Luis M. Morales
Podczas gdy hollywoodzki przemysł filmowy musiał uciekać się do slapsticku, by zamaskować słabą jakość ostatniego nagrodzonego Oscarem selopu, polskie kino zachwyca świat oszałamiającym pokazem witalności i talentu dzięki międzynarodowemu programowi Netflix. Co najmniej trzy polskie filmy dostępne na tej platformie zasługują na wysoki poziom oglądalności w Meksyku, jeśli publiczność obudzi się z letargu. Dwa z nich miały miejsce w czasach dyktatury komunistycznej: Kryminał Polityk operacja kolca i komedia muzyczna pragnienie we mnie. inny, moje cudowne życieprzedstawia egzystencjalny kryzys nauczyciela gimnazjum zduszonego drobnomieszczańską moralnością współczesnej Polski.
operacja kolca Opowiada o prześladowaniach homoseksualistów prowadzonych przez reżim totalitarny w połowie lat 80. pod pretekstem wykorzenienia AIDS. Bohater Robert, młody policjant, grany przez wielkiego aktora Tomasa Cietica, infiltruje gejowską scenę w Warszawie, by zbadać sprawę morderstwa studenta Jacinto. Choć początkowo Robert chce tylko rozwiązać zbrodnię, życie blisko homoseksualistów sympatyzuje z nimi. Chociaż Robert jest idiotą, jego bliskość do swojego głównego informatora (przystojnego i uwodzicielskiego Czeszewo) powoli wciąga go w meandrujące miejsce. Reżyser Piotr Domalewski, mistrzowski twórca opresyjnej atmosfery, gdy sytuacja tego wymaga, pogrąża się w melodramacie. Film ma podwójną przewagę polityczną, bo dziś faszystowski rząd Andrzeja Dudy surowo prześladuje społeczność gejowską w Polsce. Wizualna metafora instynktów zamkniętych w stalowej szafie, ekspresyjny światłocienie fotografii przyczynia się do poczucia udręki i zejścia do piekła.
pragnienie we mnieZamiast tego drwią ze starej totalitarnej dyktatury za pomocą broni frywolnego humoru, być może bardziej kategorycznego i zabójczego niż poważnego donosu. Film z udziałem zmysłowej aktorki Marii Dębskiej w reżyserii Katarzyny Klimkiewicz jest kroniką trudów wielkiej śpiewaczki w latach 60. Kaliny, która straciła pracę, gdy obelżywy urzędnik uniemożliwił jej wejście do polskiej telewizji, zdenerwowana, że piosenkarka nie chce spać z nią. dla niego. Kalina ma nieredukowalną umiejętność monogamii, mieszka w tym samym mieszkaniu z dwójką kochanków, znaną pisarką i piosenkarką rockową. Rozsądni ludzie uważają ją za dziwkę, ale śmieją się z jej czarnej legendy. Muzyczne numery nadają filmowi błyskotliwy, lekki rytm, który niejako zapowiada zwycięstwo wolności nad siłami porządku. Mimo ogromnej popularności w Polsce piosenkarka boryka się z problemami finansowymi, czynszem i nie zarabia na zakup futra. Ten pogląd na polską rozrywkę lat 60. podkreśla, że ciasne finanse skłaniały, tak jak teraz, do doskonalenia talentów. Hollywoodzkie musicale kinowe rodzą się na całym świecie, ale tylko nieliczni docierają do pełnej wyobraźni i prowokacyjnej podróży tej pysznej komedii.
Valleinclanesco to okropny film moje cudowne życie W dziwny sposób ukazuje paraliżujące ograniczenia wolności jednostki w dzisiejszej Polsce, w której konserwatywna moralność, która zmieniła swój wygląd dopiero po upadku socjalizmu, ucieka się do najbardziej przerażających form zastraszania w celu eksterminacji odmieńców. Wspaniała aktorka Agata Buzek gra Joe, nauczyciela angielskiego, który ma dość swojej rodziny i nieznośnego świata szkoły, w której uczniowie obserwują nauczycieli, a nauczyciele obserwują się nawzajem. Joe, matka starszej dwójki dzieci, poślubiona kiepskiemu kochankowi, którego przewodzi dyrektor, pali Destiny i ucieka od irytującej rutyny w ramionach innego nauczyciela z liceum. Uwięziony w coraz bardziej ograniczającym ją mikrokosmosie, Joe pada ofiarą szantażysty, który wysyła do niej listy opisujące ją jako cudzołożnicę i narkomankę. Jego ostatnim bastionem wolności jest małe mieszkanie, w którym spotyka swoją kochankę. Kiedy jego prześladowcy również wkraczają do tej króliczej nory, nie ma innego wyjścia, jak tylko przejść do ofensywy. Reżyser Łukasz Grzegorzek jest w pełni związany z paranoją bohatera, a autorytarna pokusa odebrania sprawcom prawa do prywatności jest poddawana druzgocącej krytyce.
Widz jest zmęczony oglądaniem uroczych filmów i seriali na platformach pływ, będziesz miał wspaniały bankiet, jeśli spojrzysz na kino w Europie Środkowej. Musimy zachować te kilka okien na świat, które Netflix i Amazon otwierają przed nami, w przeciwnym razie sygnały marketingowe w końcu je zamkną.
Enrique Serna
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”