Łącząc precyzję i elastyczność orkiestry kameralnej z udanymi wykonaniami dzieł symfonicznych, Sinfonietta Kraków jest szczególnie znana z wykonawstwa muzyki współczesnej. Współpracowali przy kilku produkcjach promujących nową muzykę i twórczość polskich kompozytorów. Szczególnie znani są z interpretacji fragmentów Krzysztofa Pendereckiego, z którym od początku łączyła ich ważna artystyczna więź. Spędzili dużo czasu koncertując, zarówno w kraju, jak i za granicą, występując w takich krajach jak Chiny, Holandia, Finlandia, Niemcy, Czechy i Austria.
W koncercie inauguracyjnym FIMUCITÉ 16 Sinfonietta Cracovia zaprezentuje program z kompozycjami znanych kompozytorów, takich jak polski Wojciech Kilar, Amerykanin Philip Glass, a także Hiszpan Diego Navarro. Będąc pierwszą wizytą na Wyspach Kanaryjskich, Sinfonietta z własnej inicjatywy zapragnęła włączyć twórczość Navarro, ponieważ jest on najbardziej reprezentowanym kompozytorem filmowym na wyspach.
W 2022 roku mija 90. urodziny kompozytora Wojciecha Kellera (1932-2013). Jeden z najważniejszych głosów muzycznych w Polsce, Kilar ma twórcze życie, które trwa od ponad 50 lat. Swoje talenty użyczał w trzech dziedzinach kompozycji: muzyce filmowej, koncertowej i sakralnej. Twórczość jego odpowiednika, amerykańskiego kompozytora Philipa Glassa (1937-), obchodzącego w 2022 roku 85. urodziny, łączy świat muzyki filmowej i koncertowej. Kompozycje Glassa zawładnęły wyobraźnią milionów ludzi w każdej możliwej dziedzinie – od dziesiątek utworów mistrzowskich (w tym trzech nominowanych do Oscara) po zadziwiającą liczbę dzieł, w tym symfonie, koncerty, opery i utwory fortepianowe.
Praca oferuje unikalną mieszankę dwóch muzycznych światów. Kilar i Glass są ze sobą powiązane na wiele sposobów, zarówno wyraźnych, jak i subtelnych. Jako dwaj młodzi kompozytorzy Killar i Glass poszukiwali najważniejszego nauczyciela XX wieku i znaleźli go u słynnej mistrzyni Nadii Boulanger. Oprócz związku Boulanger, Glassa i Kilara łączymy jako archetypowe przykłady kompozytorów z pogranicza sztuki i komercji, co można uznać za główny problem artystyczny naszych czasów. Dodaj do tego wyraźne głosy muzycznej indywidualności obu kompozytorów, którzy zachowali swoją twórczą integralność niezależnie od tego, czy komponowali symfonie, ścieżki dźwiękowe, msze czy koncerty.
Krakowska Sinfonietta łączy te podobieństwa Wojciecha Kilara i Philipa Glassa; Kompozytorzy, którzy są jednoznacznie sobą, a jednak wciąż wznoszą się na wyżyny kultury masowej, zacierając granice między formami sztuki. Wielką ciekawostką jest to, że obaj artyści skomponowali muzykę do filmów o hrabim Drakuli.
Jeśli chodzi o muzykę Diego Navarro ujętą w programie, podczas koncertu odbędzie się trasa koncertowa po niektórych z jego ostatnich utworów do udanych filmów, takich jak „El Fotográfico de Mauthausen” czy „El Páramo”, film, który stał się kilkudniową premierą w styczniu, Najchętniej oglądany film obcojęzyczny w serwisie NETFLIX na świecie. Możemy również posłuchać „Przejścia do świtu” (Passage to Dawn), ścieżki dźwiękowej nominowanej w 2017 roku do prestiżowej nagrody Ghent World Soundtrack Awards, wydanej przez popularną holenderską wytwórnię Varèse Sarabande.
Koncert ten jest częścią międzynarodowej trasy Sinfonietta Kraków „Kilar 90”.
Zegarki (Philip Glass) – Suita (pierwsza część)
Apartament Draculi Todda Browninga (Philip Glass)
Apartament Dracula Brama Stokera (Wojciech Kilar) – Brides
Portret Damy (Wojciech Kilar)
Wymawia się dziewiątą bramę (Wojciech Kilar)
Urawa (Voichke Keller)
Temat przewodni Páramo (Diego Navarro)
Główny temat fotografa Mauthausen (Diego Navarro)
Apartament Passage at Dawn (Diego Navarro)
ćwiczenie:
Sinfonietta Kraków prowadzona przez Kasię Tomala
Soliści gościnni:
Aleksander Debic (fortepian)
Maria Candelaria Hernandez (sopran).
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”