Osobliwością tego festiwalu jest to, że w jury zasiadają wyłącznie chłopcy i dziewczęta. Oglądaj kino! Ma międzynarodową konkurencję, segment krajowy i dywizje pozakonkursowe.
Chociaż San Martín de los Andes jest obszarem turystycznym znanym z narciarstwa i krajobrazów jak ze snu, ma historię związaną z kinem.
Mianowicie: od ponad 70 lat ma kino, organizowane są tam warsztaty filmowe dla całej społeczności, inne festiwale filmów dziecięcych żyją od 20 lat, a działalność kulturalna jest powszechna.
Ten związek między regionem a kulturą jest bardzo podatnym gruntem dla przestrzeni takich jak Festival Cine a la Vista!
Dyrektor generalny festiwalu jest odpowiedzialny za Norę de Domenica i Clarę Suarez, które współprogramują również z Matteo Mataraso. Reszta zespołu składa się z technika Agustiny Luso; Analia Abrego, lokalny juror; Juan Pablo Freire i Juan Pablo Laralde jako wolontariusze oraz Laura Farina i Ana Tapia jako nauczyciele i uczniowie CPEM 57 w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji.
Aby lepiej zrozumieć ideę tego festiwalu skierowanego do nastolatków, EscribiendoCine rozmawiał z zespołem Cine a la Vista!
Jakich narzędzi używasz, aby zaimplementować ten „inny sposób na stwierdzenie”, że Cine a la Vista!
Głównym instrumentem festiwalu jest dyskusja młodzieży na zakończenie każdego występu. Od programowania jest specjalne badanie do selekcji bardzo różnorodnych filmów. Tyle formatów, krajów, stylów i tonów, zawsze myśląc o Twoim guście i motywach, które Cię interesują. Stamtąd, pod koniec pokazu, dorośli opuszczają salę i zostaje tylko zespół dyskusyjny. Lee Jurass wyrażają siebie, wspólnie myślą i analizują film. Jest to bardzo wzbogacające doświadczenie, ponieważ między nimi powstaje formacja spojrzenia.
Do jakich wniosków doszedłeś przez te wszystkie lata dotyczące konsumpcji audiowizualnej przez młodzież?
Chociaż prawdą jest, że są bombardowani przez dominujący przemysł kulturalny, podczas festiwalu i przez lata kończą się wszystkie propozycje, które mamy do zaoferowania. Dorastanie to etap budowania tożsamości i do tego potrzebne są powieści. Jeśli do tego czasu czegoś się nauczyliśmy, to tego, że jest dużo otwartości na oglądanie innych filmów i innych historii oraz pozwalanie sobie przez nie przechodzić. Potrzebują tylko przestrzeni, takich jak Cine a la Vista, które ze spotkania i ciekawości generują skojarzenia z tymi filmami.
Jak pracujesz z młodymi ludźmi, którzy są częścią pokolenia, które nie jest ściśle związane z kinem i w którym konsumpcja audiowizualna pochodzi z Internetu i platform takich jak YouTube, Netflix itp.?
Ideą festiwalu jest ponowne połączenie doświadczeń audiowizualnych z teatrem filmowym. Nie dlatego, że inne formy konsumpcji wydają się nam złe, ale dlatego, że chcemy zbliżyć do niej tę przestrzeń. Tak jak przynosi się im książki, aby mogły zapoznać się z literaturą, tak zabieranie ich do kina jest częścią składu widzów, który chcemy rozwijać. Nie widzimy konfliktu między nowymi technologiami a klasycznym doświadczeniem kinowym. Nastolatki to te, którym udaje się zbudować więzi między nimi, poddając się im w podobny sposób i budując mosty między ich sposobami widzenia kina. Festiwal stara się zapewnić im narzędzia do debaty i świadomości filmowej, aby mogli ten proces przeprowadzić.
Jakie są osobliwości festiwalu filmów dla nastolatków w miejscu takim jak San Martin de los Andes?
Robienie festiwalu tutaj ma wiele zalet. Posiadanie małej skali pozwala na masowe włączenie społeczności. Nastolatki, które pochodzą z innych prowincji i krajów, pozostają w domach innych rodzin, które przyjmują ich z wielką miłością. To bardzo piękna sieć, która pozwala na obecność festiwalu. Dodatkowo możesz przysiąc, że są cicho w środku, chodzą i cieszą się doświadczeniem. Być może jednym z negatywów jest poczucie, że jesteśmy „za daleko” na tak środkową Argentynę, bo jesteśmy „w środku”.
Programowanie
Międzynarodowy Konkurs
Co widzimy, gdy patrzymy w niebo? (Gruzja)
Potrójny problem (Polska)
Ninjabi (Norwegia)
Mateusz (Urugwaj)
Połącz kropki (Kanada)
jak chcę (Koprodukcja Egiptu, Francji, Norwegii, Palestyny i Niemiec)
Konkurs krajowy
wynaleziony
Jestem dziewczyną, jestem księżniczką
Pralnia sportowa Nancy
czerwona gwiazda
Jezus Lopez
Narty
pod koniec tego tygodnia
Góra
Będzie też sekcja konkursowa dla filmów krótkometrażowych nakręconych przez nastolatków oraz równoległa próbka, poza konkursem, z festiwali FICWallmapu (Międzynarodowy Festiwal Filmu i Sztuki Rdzennej i Afro-descendenckiej w Wallmapu), Red Snow (International Horror Festival i El Bolsón’s). Dziwne i wspaniałe science fiction).
Ponadto w tym roku odbędzie się laboratorium scenariuszy pod dyktando Samanthy Victorii i Federico Marcelo, których zaproszenie obejmowało udział 17 projektów filmów fabularnych, z czego 14 krajowych i 3 międzynarodowe, zwycięzcami są scenariusze: Iberah Alejo Estrbo (Pulson), Zło Davis, Miś Era (Rosario) i Cimarron Mariana Chiesa (Bariloche); Kto poprowadzi lekcje podczas festiwalu.
Wszystkie informacje są dostępne na stronie Cine a la Vista oraz w sieciach takich jak @festivalcinealavista
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”