Przedstawiają na scenie historię pielęgniarki, która uratowała ponad 500 dzieci

Przedstawiają na scenie historię pielęgniarki, która uratowała ponad 500 dzieci

The Aktorka Fanny Sarfati uważany za obsesję która dogłębnie bada postacie historyczne, które gra, i unika rysowania ich kreskówek, np. Irina Sendlerowa, by wystawić sztukę warszawski aniołnapisany dla niej przez Thomasa Ortosastige, który podobnie jak dramaturg przywrócił jej wiarę w człowieczeństwo.

„Jestem dobry obsesję, bardzo zamordowany, bardzo pasjonujący się badaniem moich postaci. Bardzo lubię postacie historyczne, bo trzeba być bardzo precyzyjnym, staram się nie rysować karykatur postaci. Dlatego nie noszę makijażu jak starsza pani; Czeszę włosy, ubieram się i ubieram do środka, bo to, czego szukam, to nie przedstawianie ciebie w karykaturze, ale z istotą z krwi i kości” – wyjaśnia animator kultury w wywiadzie o swojej wersji Iriny Sendlerowej ( 1910-2008), wzbogacony podczas pandemii.

Sarfati ponownie wystąpi w czwartek o godz Forum Szekspirado 29 września, do celebrytów polska pielęgniarkaktóry uratował około 2500 dzieci przed śmiercią w nazistowskich obozach koncentracyjnych w Polsce, podobnie jak niemiecki biznesmen Oskar Schindler, konsul japoński na Litwie Chioni Simbo Sugihara i wielki Meksykanin Gilberto Bosque uratowali tysiące.

Mówi, że historia montażu Carlosa Rangela jest pełna ofiar i zbiegów okoliczności. Najpierw post, który zobaczył na Facebooku, dotyczył smutnego memoriału dla Sendlera, który nakręcili m.in. Odważne serce Iriny Sendlerowej (2009) zrealizowany dla telewizji przez Johna Kenta Harrisona z udziałem Anny Paquin (pianino i trylogia X-Men).

„Zakochałem się w jego przedstawieniu, w osobie i jego historii. Wysłałem więc broszurę do nauczyciela Urtusástegui i powiedziałem mu: 'Proszę, spójrz na tę kobietę’. A nauczyciel, który był tak płodny, dziesięć dni później i po staremu przysłał mi scenariusz z monologiem. Który napisał mi o Irinie. Miał dwa tytuły, dał mi wybór, co też jest niezwykłe, że może mi się już nigdy nie przytrafić – mówi Sarfati namiętnie w swojej garderobie po prawykonaniu utworu, który dopiero 27 stycznia 2020 roku zdążył na premierę swojego udziału w innych projektach.

Ale czas na monolog. Carlos Rangel i ja zgodziliśmy się pracować razem, odkąd spotkaliśmy się na festiwalu teatralnym. „Nadszedł czas”, powiedziałem maestro Urtusástegui i poprosiliśmy go o podanie historycznych szczegółów wszystkiego, ponieważ podobała nam się fabuła i sztuki. Po raz pierwszy pokazaliśmy to w jednym poście na Muzeum Pamięci i Tolerancji W wydarzeniu Holokaustu, z wieloma argumentami przeciwko temu, ale o wyjątkowym charakterze”.

„Dzięki temu spektaklowi zdobyliśmy nagrodę San Gines za najlepszy w teatrze niezależnym i Ambasadę RP, której korpus dyplomatyczny był obecny na spektaklu, udzielił nam swojego sponsora i zagraliśmy w Monterrey i Cancun, ale przyszła epidemia i zamknęli nas dla wszystkich” – wskazuje aktorka.

Niestety, Tomás Urtusástegui od czasu jego śmierci 8 kwietnia 2020 r. mógł zobaczyć tylko jedną prywatną uroczystość w domu Sarfatiego i był tak chory, że nie mógł uczestniczyć w jednej w muzeum.

„Łzy były w jej oczach. Powiedział mi, że stracił nadzieję w człowieczeństwie, dopóki nie dowiedział się o historii Iriny Sendlerowej, nadzieja w ludzkości przywróciła go z powrotem, mając nadzieję, że nie przejdziemy wszyscy tak, jakby nic nas nie dotknęło, ponieważ dotykają nas wszystkich.”, Bill.

Sarfati stwierdza, że ​​odosobnienie wzbogaciło jego koncepcję osobowości i dało mu realne wyobrażenie o tym, jak to było być odizolowanym i zagrożonym śmiercią i ludzką stratą, jak miało to miejsce w warszawskim getcie podczas wojny. II wojna światowa Sendlerowa uratowała przed nazistami tysiące dzieci.

„Po ponad roku naszego odosobnienia naprawdę czuję, że postać wpadła w inne duchowe miejsce, dorośliśmy, wszyscy przegraliśmy, czuliśmy nieobecności, zamknięcia, straty, a to spowodowało postać rozwija się w potworny sposób, bo jedno, że rozmawiają z tobą o zamknięciu, a drugie, że to przeżywasz, jedno, że rozmawiają z tobą o stratach i nieobecnościach, a drugie, że żyjesz z tym wszystkie twoje ręce. A kiedy Carlos i ja wróciliśmy do siebie, byliśmy naprawdę różnymi ludźmi” – wyjaśnia Sarfaty.

W październiku 2021 zagrał na Forum Szekspirowskim warszawski aniołjuż związany z Cohen & Cohen, spółką zależną Aarón i Esther Cohen, która ma największą kolekcję filmów z II wojny światowej w Meksyku, aby uwzględnić aspekt multimedialny, który towarzyszy monologowi.

Kto rzuciłby wyzwanie postaci Iriny Sendlerowej w jej monologu? Kim jest twój rozmówca?

Oczywiście, aby go zainstalować, musisz zobaczyć, jak rozbijasz czwartą ścianę i z kim rozmawiasz. Przez dziesięciolecia uważano, że Irina została zastrzelona przez nazistów. Pamiętaj, że nazistowskie akta były niedokładne. Polski ruch oporu przekupił mężczyznę, który miał ją zabić, aby ją uwolnił i odnotował, że ją zastrzelił, ale przeżyła. Do 2000 roku umieścili ją w sanatorium w Warszawie, a wtedy świat dowiedział się, że żyje. Wszyscy uratowani przez nią chłopcy i dziewczęta odwiedzili ją ze swoimi rodzinami, ludźmi w wieku od 60 do 70 lat, którzy przytulali ją, jakby wciąż byli małymi dziećmi. Dlatego zdecydowaliśmy, że ta czwarta ściana przemawia do wszystkich tych, którzy ją odwiedzili i dlatego mówi: „Odtąd przyjechałeś mnie odwiedzić, już ci powiedziałem, co słyszysz, co cię interesuje , więc odszedłeś.” Rozmówcami są dla nas chłopcy i dziewczęta, których uratował.

Skąd czerpiesz siłę, by zagrać tak silną postać?

Wszyscy przedstawiciele mają rytuał przed trzecim wezwaniem. Czy mogę zapalić te dwie świece i poprosić Irinę, jej duszę, aby dała mi siłę do przekazywania przesłania z pasją i prawdą, bez zawodzi, bez wymyślania dziwnych rzeczy i robienia rzeczy dla postaci, ponieważ nie jest to postać fantazja, ale moja historia. Daj mi siłę i odnajdź moją wewnętrzną siłę, jestem też silną kobietą. A jego futerał jest na tyle mocny, że stamtąd piję, ja piję ze skrzynki Iriny.

– Doceniono wielu mężczyzn za ich humanitarną rolę w obliczu Holokaustu (Schindler, Buskis, Sugihara… ale prawie nic nie powiedziano o kobietach, nawet sprawa Iriny nie była popularna ani rozpoznana. Jak bardzo ma to wpływ na zabrać Irinę na scenę?

Było wielu Sprawiedliwych wśród Narodów Świata (przydomek Izraela nadał tym, którzy pomagali Żydom w Zagładzie, w tym Sendlerowej) mężczyzn i kobiet. Schindler jest prawdopodobnie najbardziej znany z filmu Stevena Spielberga, który uratował tysiąc istnień ludzkich. „Jeśli ratujesz jednego, ratujesz całe miasto”, mówi moja praca, ponieważ jeśli ratujesz człowieka, ratujesz jego potomków, całe miasto. Tak, są filmy o Irinie. Spielberg, który sam jest Żydem, ma duży wybór rzeczy o Holokauście. Lista Schindlera To świetny film, oglądam go jeszcze raz i mówię sobie, bo dzięki niemu wiemy, że są ludzie, którzy po drodze nie przeszli niezauważeni. Było wiele kobiet. Zespół Iriny Sendlerowej składał się prawie wyłącznie z kobiet. Była przywódczynią, która zaczynała jak mrówka praca, by ratować jedno dziecko na raz; Następnie wstąpił do polskiego ruchu oporu, który miał Żydowską Radę Pomocy i Komitet Ratowania Dziecka, do którego należała Irina. Ale miała grupę pielęgniarek i wielu ludzi, którzy jej pomogli. Dla wielu ludzi było to koło sukcesu. Dlatego w krążących filmach mówi, że to nie ona, ale wielu ludzi, choć wielu z nich już nie żyje.

***

Sarafati jest przepełniona tym, jak przygotowuje się do postaci, zwłaszcza postaci historycznych, takich jak Sendler czy Golda Meir, premier Izraela w latach 1969-1974, która przeniosła swoje życie na scenę w Balkon Gołdy (2018).

„W jego wnętrzu szukam na przykład jego dolegliwości, emocjonalnych uchwytów jego choroby. Kulawizna od łamania nóg i stóp (jak Sendlerowa) to nie to samo co kulawizna od zapalenia żył, jak Golda Meir; masz zapalenie żył, czasami kulejesz, a czasami nie. Kiedy Twoje nogi i stopy są złamane przez tortury, cały czas utykasz i zmienia się biodro.”

„Nawet te chore rzeczy, które musisz studiować. Irina miała wielką siłę w dłoniach, jej głos nie łamał się zbytnio, jej głos był stary, ale zawsze silny i wyraźny, dlatego widzisz głos, który jej daję, to nie jest Fanny, ale to nie jest popękane. Staruszka też nie, bo Irina nie była, mimo że miała dziewięćdziesiąt lat, nie mówiła tak. Widzi swoje małe rączki i były bardzo silne i jak stara kobieta, która trzyma robiąc swoje małe rączki w ten sposób, widzisz, że siła idzie z tobą do grobu. Tak bardzo studiowałem postać, czas, w którym żył, holokaust, który studiowałem więcej niż raz ”; Dodać.

Sztuka zaczyna się cytatem Sendlerowej o tym, jak bardzo była zła, gdy powiedzieli jej, że jest aniołem. Jakie uczucie wywołuje w tobie to życie: gniew, przerażenie, pycha?

Przenosi mnie do szpiku kostnego. Dla mnie też, jak Tomás (Ursusástegui) daje mi nadzieję w człowieku; Bardzo mnie to porusza i daje mi siłę, by uwierzyć, że my, zwykli ludzie, możemy coś zmienić, że możemy robić niezwykłe rzeczy, nawet jeśli są to małe nasiona. Nie musisz ratować 2500 dzieci, chciałbym, żebyśmy mogli, ale możesz zrobić małe rzeczy, które mają znaczenie. Na przykład możesz szanować bliźniego i szanować jego różnice, chociaż już teraz.

A co cię bardziej złości: że była tylko Irina Sendlerowa czy wielu Adolfów Hitlera?

To bardzo bolesne i mocne pytanie. Nadal uważam, że dobrych facetów jest więcej niż złych; Wierzę też, pomimo tego ogromnego świata, że ​​gdybyśmy mogli policzyć ludzi, bylibyśmy w ludzkości bardziej dobrzy niż zła.

— W naszym obecnym kontekście, z kolejną wojną w Europie, z wieloma sytuacjami w wielu regionach świata, takich jak Europa, Dominikana, Izrael i Stany Zjednoczone, gdzie ludzie są odizolowani, jak w warszawskim getcie, cóż możemy nauczyć się Iriny Sendlerowej?

Oczywiście chciałabym być tak mądra jak Irina, ale niewiele mogę się od niej nauczyć, że uczy nas tysiąca rzeczy, ale gdy zdamy sobie sprawę, że (problem) nie dzieje się z drugą osobą, jest to konieczne. (Epidemia) nie przydarzyła się Chińczykom, przydarzyła się nam wszystkim. Nie zdarza się to czarnym, żydom, katolikom, protestantom i gejom, ani grupom, co przydarza się każdemu z nich, przytrafia się nam. Bo jeśli ktoś obok ciebie nienawidzi grupy, skąd wiesz, że nie nienawidzą cię za nic innego? Teraz, gdy grupy neonazistowskie, takie jak wesele w Tlaxcala (w kwietniu), mają nazistowski motyw, jeśli naziści zobaczą tych ludzi, których uważają za neonazistów, wyślą ich do obozu koncentracyjnego. Po prostu za mało się uczymy i nawet nie wiemy. Wystarczy dołączyć do grupy, aby dołączyć. Bardzo nam zależy na tym, by należeć do czegoś, do czego my też możemy należeć do głupstw, bo to również ogranicza przestępców i absurdy. To, co dzieje się z jedną osobą, dzieje się z nami wszystkimi, jesteśmy jednością i to jest jedna z nauk Iriny Sendlerowej.

W spektaklu Sendler mówi, że czuje się winny, że nie uratował więcej dzieci.

Schindler również miał ten sentyment. Pod koniec filmu Spielberga Schindler zdjął szpilkę i powiedział: „To mogło uratować kogoś innego”. Bo ludzie, którzy wchodzą w krąg cnót, zawsze wiedzą, że mogą więcej. To nauka, która fascynuje!

W jej pracach jest też bardzo mocny przekaz dotyczący humoru Iriny Sendlerowej.

Dostajemy to też od samej Iriny, bo mimo wszystko, co wycierpiała, była miłą i czułą kobietą, śmiała się, bo mówiła – i tak mówi tekst -: „Zapomnij o złu, zawsze pamiętaj o dobru, o tym tak właśnie jest. Lepiej”. Pamiętanie, żeby nie zapomnieć, to dobra rzecz, ale na co dzień najmądrzejsi są ci, którzy potrafią się śmiać. Myślę, że inteligentni ludzie to ci, którzy mają poczucie humoru.

PCL

You May Also Like

About the Author: Vania Walton

"Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *