Jest bardzo prawdopodobne, że słyszałeś określenie „ciemna turystyka”. Być może odważyłeś się nawet odwiedzić kilka satysfakcjonujących miejsc, takich jak Belchit, miasto Saragossa gdzie jest Hiszpańska wojna domowa pozostawiła swój ślad, czyli Muzeum Tortur El Solar w Santillana del Margdzie można zobaczyć różne narzędzia tortur używane w czasach Inkwizycji.
Dziś modna jest „ciemna lub czarna turystyka” zwana także w Hiszpanii tanaturyzmem – odwiedzanie miejsc, w których miały miejsce jedne z najciemniejszych wydarzeń w historii ludzkości. Częściowo dzięki krótkiemu serialowi HBO ”Czarnobylil „Seria Netflix już”inna turystyka».
ankieta przeprowadzona przez Zdjęcie paszportowe online Próby rozwikłania motywów podróżnych do odwiedzania upiornych miejsc, a także zbadania kontrowersji i etyki, które za tym stoją.
- 82% ankietowanych odwiedziło co najmniej jedną czarnoskórą miejscowość turystyczną. Spośród pozostałych 18% podróżnych, którzy jeszcze nie uprawiali wstrząsającej turystyki, 63% stwierdziło, że jest nią zainteresowana.
- Głównym motywem podróży do upiornych destynacji jest aspekt edukacyjny (52%) oraz chęć uhonorowania osób dotkniętych nieszczęśliwymi zdarzeniami (47%).
- Trzy najpopularniejsze destynacje dla szokującej turystyki to: Pomnik narodowy Pearl Harbor (45%) Strefa Zero (44%) i Katakumby Paryża (43%).
- Większość respondentów ma pozytywny (46%) lub bardzo pozytywny (18%) stosunek do ciemnej turystyki: tylko 9% jest temu przeciwnych.
- 57% podróżnych nie lubi innych podróżników, którzy robią sobie selfie w przerażających miejscach
Turystyka wtórna: dlaczego podróżnicy odwiedzają miejsca naznaczone tragediami?
Okazuje się, że 82% ankietowanych odwiedziło w swoim życiu co najmniej jedną ciemną destynację turystyczną: 83% mężczyzn i 81% kobiet. Porównanie między różnymi grupami demograficznymi pokazano również poniżej:
- Generał Zers (25 lat lub mniej): 91%
- Millenialsi (26-38): 83%
- Generał Xerse (39-54): 80%
- Noworodki (55+): 71%
Jeśli chodzi o 18% podróżnych, którzy nie praktykowali jeszcze ciemnej turystyki, zapytaliśmy ich, czy są ogólnie zainteresowani odwiedzaniem złych miejsc: 63% odpowiedziało „tak”.
Następnie zapytaliśmy uczestników o główne motywacje uprawiania ciemnej turystyki. Wyniki są następujące:
- Podoba mi się edukacyjny aspekt ciemnej turystyki: 52%.
- Chcę pozdrowić poszkodowanych w tragedii: 47%.
- Chciałem zanurzyć się emocjonalnie w tragicznym miejscu: 46%.
- Chciałem odkryć miejsce z historią, a nie tylko odwiedzić modne miejsce: 45%.
Jak widać, zwyciężyła strona edukacyjna. Nie jest to zaskakujące, ponieważ ciemne miejsca turystyczne często prezentują podróżnikom oryginalne artefakty i pomagają lepiej zrozumieć przeszłe wydarzenia.
Następnie zapytaliśmy podróżnych, jakie rodzaje ciemnej turystyki są dla nich najbardziej atrakcyjne:
- Turystyka wojenna / Pole bitwy (Podróże rekreacyjne do aktywnych lub byłych stref wojennych): 56%.
- turystyka katastroficzna (Odwiedzanie miejsc, w których wystąpiły katastrofy ekologiczne, naturalne lub spowodowane przez człowieka): 56%.
- turystyka cmentarna (Rodzaj wycieczki mającej na celu poznanie cmentarzy pod kątem ich dziedzictwa artystycznego, architektonicznego, historycznego i krajobrazowego): 53%.
- turystyka duchów (Każda forma podróży, która wiąże się ze spotkaniem, identyfikacją z duchami lub tropieniem): 52%.
- turystyka nuklearna (Odwiedzanie miejsc, w których doszło do wybuchów atomowych): 50%.
- Turystyka związana z holokaustem/ludobójstwem (Podróże do miejsc związanych z umyślnym zabijaniem określonego narodu lub grupy etnicznej w celu zniszczenia tego narodu lub grupy): 49%.
- Turystyka więzienna i miejsca prześladowań (obejmuje rekreacyjne, związane z dziedzictwem wizyty w muzeach/atrakcjach w więzieniach lub byłych miejscach odosobnienia): 48%.
Na pierwszym miejscu znalazły się turystyka wojenna/polowa bitewna i turystyka katastroficzna z 56% głosów.
Czarna turystyka: najbardziej pożądane miejsca przez nieustraszonych podróżników
W tym miejscu chcieliśmy zapytać podróżników, jakie tajemnicze miejsca turystyczne chcieliby odwiedzić w swoim życiu.
Daliśmy uczestnikom listę najpopularniejszych ciemnych miejsc i poprosiliśmy o wybranie swoich ulubionych. Sprawdź poniższe wyniki, a także kilka krótkich informacji o niektórych mniej oczywistych miejscach.
Nic dziwnego, że miejsca historycznie najbliższe i najbardziej popularne wśród podróżnych znalazły się na szczycie, z pomnikiem narodowym Pearl Harbor (45%) i terenem World Trade Center (44%) zajęły najwyższe miejsca.
- Pomnik narodowy Pearl Harbor na Hawajach: cztery 5%
- Strefa Zero, Nowy Jork: 44%.
- Katakumby Paryża, Francja (Podziemne kości mieszczą szczątki ponad 6 milionów ludzi w niewielkiej części sieci tuneli zbudowanych w celu połączenia starych kamieniołomów Paryża): 43%
- Hiroszima i Nagasaki, Japonia: 42%
- Wrak North Atlantic Titanic: 41%
- Więzienie Federalne Alcatraz, Kalifornia: 40%
- Obóz koncentracyjny Auschwitz, Polska (kompleks ponad 40 obozów koncentracyjnych i zagłady prowadzonych przez hitlerowskie Niemcy w okupowanej Polsce w czasie II wojny światowej i Holokaustu): 39%
- Zamek Bran, Rumunia (słynie z rozpowszechniania oryginalnej legendy o wampirach hrabiego Draculi): 39%
- Elektrownia jądrowa w Czarnobylu, Ukraina: 37%.
- Fukushima, Japonia: 35%.
- Wuhan, Chiny: 3,4%.
- Choeung Ek, Kambodża (dawny sad i zbiorowy grób ponad 17 000 mężczyzn, kobiet i dzieci zabitych w czasach Czerwonych Khmerów): 32%.
- Centrum Pamięci Ludobójstwa w Kigali, Rwanda (Pomnik ludobójstwa w Rwandzie z 1994 r., w którym znajdują się szczątki ponad 250 000 osób): 32%.
- Las Aokigahara, Japonia (Kojarzony z samobójstwami i znany jako „Las Samobójców”, las zyskał reputację jednego z najczęstszych miejsc samobójstw na świecie: 32%.
- Fabryka Azovstal w Mariupolu na Ukrainie [posguerra] (Jeden z najbardziej symbolicznych punktów oblężenia Mariupola podczas rosyjskiej inwazji na Ukrainę w 2022 r.): 31%.
Zaryzykowaliśmy również włączenie fabryki Azovstal w Mariupolu (Ukraina) jako opcja wybrana przez 31% respondentów.
Choć wojna między Rosją a Ukrainą trwa, mamy nadzieję, że ludzie będą zainteresowani odwiedzeniem tego miejsca.
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”