W ciągu dwóch lat pandemii Covid i międzynarodowej eksplozji platform OTT oryginalna produkcja fantasy została przekształcona, mając na celu lepsze wykorzystanie mniejszych budżetów, przenosząc punkt ciężkości na bardziej wyrafinowane tytuły, które mogą podróżować po całym świecie.
W tym scenariuszu produkcja seriali telewizyjnych spadła w latach pandemii, o czym świadczy najnowszy raport Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego Audiovisual Fiction Production in Europe: Figures 2021.
Wydany przed tegoroczną serią Mania raport analizuje liczbę wyprodukowanych w Europie i pochodzących z Europy filmów i seriali telewizyjnych / SVOD przez najlepszych aktorów, koordynatorów, producentów, zespoły scenarzystów i reżyserów zaangażowanych w ich tworzenie.
Tak więc, podczas gdy w Europie każdego roku produkowanych jest ponad 1100 tytułów (jeden sezon serialu), 22 000 odcinków i 14 000 godzin fantasy, według raportu kryzys Covid-19 2020/2021 zatrzymał wzrost.
Wolumen fikcji audiowizualnej wyprodukowanej w Europie (2015-2021)
Jeśli chodzi o gatunki, mydła codzienne skupiają się na największej części (61%) wyprodukowanych godzin.
Przy dużej liczbie seriali telewizyjnych produkowanych każdego roku Niemcy, Polska i Grecja są liderami pod względem liczby godzin produkcji. Węgry i Portugalia to dwa inne przykłady krajów, w których seriale mają więcej niż 52 odcinki w sezonie.
Ponadto ponad połowa wszystkich wyprodukowanych tytułów to seriale składające się z maksymalnie 13 odcinków na sezon. Ten gatunek seriali nadal się rozwijał podczas kryzysu związanego z COVID-19, ale sezony mają mniej odcinków i są krótsze.
Średnia liczba odcinków na sezon i czas trwania (2015-2021)
Innym ważnym odkryciem było to, że po osiągnięciu szczytu w 2018 r. powstało mniej koprodukcji międzynarodowych. Koprodukcje międzynarodowe stanowią 8% wszystkich tytułów fantasy i ograniczają się głównie do filmów telewizyjnych i seriali sezonowych składających się z 2-3 odcinków.
Większość koprodukcji międzynarodowych miała miejsce między dwoma sąsiednimi krajami, które używały tego samego języka (np. Francja i Belgia, Niemcy i Austria). Jednak koprodukcje niejęzykowe stopniowo wzrastały i stanowiły prawie 60% wszystkich koprodukcji.
Nadawcy publiczni zakontraktowali 55% tytułów, a prywatni 59%. W 2021 roku BBC, Netflix i Warner Bros. Discovery jest pierwszą trójką komisarzy serialu z 13 lub mniej odcinkami na sezon.
Prawie 1400 firm/grup produkcyjnych wyprodukowało co najmniej jeden tytuł w latach 2015-2021, ale tylko 6% z nich wyprodukowało co najmniej jeden tytuł w każdym z ostatnich siedmiu lat. Tak wysokie obroty można przypisać intensywnemu odnawianiu seriali telewizyjnych: średnio w latach 2015-2021 pierwsze sezony stanowiły 51% wszystkich sezonów produkowanych każdego roku.
Około 13 000 scenarzystów i 7 000 reżyserów było zaangażowanych w oryginalne europejskie produkcje fantasy w latach 2015-2021.

„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”

