Około 3600 uczestników z ponad 60 krajów zebrało się w Lille na serię Mania.
Producenci wraz z dyrektorami programowymi, marketingowymi i dystrybucyjnymi przedstawiali projekty, dyskutowali o partnerstwie, inicjowali lub promowali koprodukcje oraz znajdowali sposoby na poruszanie się w ciągle ewoluującym biznesie treści.
Dla większości uczestników najważniejszy jest wzrost kosztów produkcji. Jak wyjaśnił jeden z producentów, w ciągu ostatnich kilku lat wraz ze wzrostem liczby produkcji wzrosły również pensje wszystkich, od aktorów, scenarzystów, producentów po ekipy filmowe. Wzrost ten zwolnił, ale talenty i zespoły nie chcą obniżać swoich wynagrodzeń, zwłaszcza w obliczu rosnącej inflacji.
Inflacja oczywiście podniosła wszystkie koszty: transport, hotele, usługi komunalne i lokalizacje.
Inaczej postrzegane są nawet zachęty podatkowe. Szwedzki producent powiedział, że znajdował atrakcyjne zachęty w niektórych krajach europejskich, ale te kraje mają obecnie wyższe stopy inflacji niż Szwecja, więc filmowanie w jego kraju może być bardziej opłacalne.
Wysokie koszty we wszystkich dziedzinach zwiększają potrzebę wspólnych ofert i współfinansowania, przy czym każdy projekt ma dedykowany model finansowania.
Wyzwania często pobudzają kreatywność, czego branża nauczyła się ostatnio podczas pandemii. Wielu dyrektorów ma nadzieję, że ograniczenia budżetowe doprowadzą do bardziej kreatywnych form produkcji, od większego wykorzystania naturalnego światła podczas ujęć według scenariusza do scentralizowanego modelu produkcji bez scenariusza (konfiguracja wykorzystywana w wielu krajach do produkcji własnej wersji programu).
Ponieważ światowi nadawcy (między innymi Netflix, Amazon Prime i Disney+) zmniejszają budżety produkcyjne, duże międzynarodowe firmy produkcyjne szukają możliwości współpracy i oczekują większej elastyczności w udostępnianiu praw.
A ponieważ światowi nadawcy ponownie zastanawiają się nad swoimi strategiami, koncentrując się bardziej na zyskach niż na wzroście liczby abonentów, wielu producentów widzi możliwości, aby najwięksi nadawcy liniowi stali się partnerami w tym przedsięwzięciu.
Innym tematem omawianym w Lille jest wykrywalność: udostępnianie programów i pomaganie widzom w ich znajdowaniu. Dyrektorów marketingu jest wielu. W listopadzie ubiegłego roku Series Mania ogłosiła, że uruchomi coroczną nagrodę Creative Campaign Award, która jest przyznawana za strategię promocyjną serialu. Był tegorocznym zwycięzcą Doktor Who: Strumień z BBC Studios, podczas gdy termos Od Netflix otrzymał specjalne wyróżnienie od jury.
Wreszcie, prawdziwy świat jest zawsze obecny w salach Grand Palais w Lille. Thriller Ukraińsko-Polski dramat wojenny niepublikowane Wygrał sesję programu Co-Pro Program Sessions of the Year i nagrodę w wysokości 50 000 euro. Biorąc pod uwagę obecny stan niepokojów we Francji w związku z protestami i strajkami pociągów przeciwko prezydentowi Macronowi, który podniósł wiek emerytalny z 62 do 64 lat, prawie w każdej rozmowie pada pytanie: „Jak idziesz do domu?”. Wielu zmieniło plany podróży, skorzystało z usług samochodów do Brukseli i stamtąd podróżowało. Ale rozmowy i współpraca są kontynuowane tutaj, w Series Mania.
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”