Świadczy o tym analiza Green Recovery Tracker, która skupia ekspertów ds. Zmiany klimatu z Instytutu Klimatu, Środowiska i Energii w Wuppertalu (Niemcy) oraz E3G (z siedzibą w Berlinie, Brukseli, Londynie i Waszyngtonie).
Mechanizm odporności Unii Europejskiej przeznaczy 672,5 mld euro pożyczek i dotacji dla krajów Unii Europejskiej, aby pomóc im wyjść z kryzysu związanego z koronawirusem. Latem ubiegłego roku przywódcy Unii Europejskiej uzgodnili, że plany muszą obejmować wydatki w wysokości co najmniej 37%, aby przejść na bardziej ekologiczną gospodarkę.
Analiza Green Recovery Tracker skupia się na 14 krajowych planach naprawy z krajów Unii Europejskiej, a kolejne zostaną dodane do listy w nadchodzących tygodniach.
Obecnie Finlandia jest krajem z największym udziałem wydatków na politykę ekologiczną w planie naprawy (42%), wyprzedzając Belgię (34%) i Hiszpanię (31%).
Jest za Słowacją (30%), Łotwą (29%), Bułgarią (27%), Estonią (25%), Rumunią (24%), Francją (23%, w tym środki finansowane z budżetu krajowego), Republiką Czeską (22%).%). ), Niemcy (22%, w tym środki finansowane z budżetu krajowego), Portugalia (19%), Polska (18%) i Słowenia (5%).
„ Duże ryzyko ”
Łączna analiza wskaźników tych 14 analizowanych krajów pokazuje, że udział zielonych wydatków w ich planach naprawy wynosi 24% (68 000 mln z 422 000 mln euro ogółem), a zatem, według Green Recovery Tracker, jako całość „nie” Zasługuje na ambicję „lepszego budowania z powrotem”.
Ponadto eksperci dostrzegają „znaczne ryzyko”, że „działania, które na pierwszy rzut oka wydają się ekologiczne, kończą się wsparciem dla paliw kopalnych” oraz że „wiele planów obejmuje środki niezgodne z zieloną transformacją”.
W rzeczywistości zwracają uwagę, że 106 000 milionów euro (25% całości) potencjalnych wydatków odzwierciedlonych w analizowanych planach może mieć pozytywny lub negatywny wpływ na klimat, w zależności od tego, w jaki sposób zostaną zainwestowane.
Eksperci wyjaśniają, że zgodnie z ich metodologią, projekt planu naprawy w Hiszpanii osiąga udział zielonych wydatków na poziomie 31%, mniej niż 37% wartości odniesienia UE. Ponadto ustalili, że 17% (12,1 mld euro) może mieć pozytywny lub negatywny wpływ na zieloną transformację, w zależności od zastosowania odpowiednich środków.
Najbliższe dwa miesiące będą ważnym sprawdzianem wiarygodności komisji. Eksperci twierdzą, że konieczne jest, aby UNHCR właściwie monitorował plany i upewniał się, że kamienie milowe i cele wyznaczone na nadchodzące miesiące zapewniają jasność co do tego, gdzie dokładnie zostanie wykorzystane środki na odbudowę.
Przykłady środków planu przejścia na gospodarkę inną niż ekologiczna obejmują 3,2 mld euro w Polsce na efektywność energetyczną, którą można by wykorzystać na wsparcie kotłów gazowych, 244 mln euro w Bułgarii i 600 mln euro w Rumunii na infrastrukturę gazu kopalnego i bez widocznego potencjalnego wykorzystania zielonego wodór.
Obietnice klimatyczne złożone przez europejskich przywódców nie będą miały znaczenia, jeśli plany naprawy państw członkowskich nie będą prawdziwie przekształcające i nie będą kierować pieniędzy na projekty, które przyspieszają przejście do neutralnej dla klimatu UE. Zadłużamy nasze dzieci w długi i dla ich dobra musimy dokonywać dobrych inwestycji na rzecz zrównoważonej przyszłości, tak aby europejska gospodarka była konkurencyjna. „Zależy to od naszej wiarygodności, naszej gospodarki i przywództwa” – powiedział Lawrence Tubiana, dyrektor Europejskiej Fundacji Klimatycznej i „architekt” Porozumienia Paryskiego.
Wycena Hiszpanii
Według Michaela Gonzaleza, profesora naukowego w BC3 (Baskijskie Centrum Zmian Klimatu), wyniki hiszpańskiego programu Green Recovery Tracker są „pozytywne i zachęcające”. „Niemniej jednak musimy nadal nalegać, aby paliwa kopalne nie otrzymywały bezpośredniej lub pośredniej pomocy publicznej i że w każdym razie musi to być bardzo warunkowe” – dodał.
Hiszpania opublikowała plan promujący jeden z najbardziej pozytywnych, przyjaznych dla środowiska, cyfrowych i uczciwych działań naprawczych w Europie. Plan koncentruje się na lokalnych miejscach pracy tworzonych przez efektywność energetyczną w budynkach, innowacje i transformację mobilności. Będzie to również wymagało ścisłej współpracy między sektorem publicznym i prywatnym oraz między regionami, aby osiągnąć pozytywną wizję w bardzo krótkim okresie ”- powiedział Peter Sweetman, dyrektor generalny ds. Strategii klimatycznej.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”