Sztuka ukraińska zwraca się do Brukseli, aby pokazać swoją historię i tożsamość

Sztuka ukraińska zwraca się do Brukseli, aby pokazać swoją historię i tożsamość

Bruksela, 18 października (EFE) – Ukraińska sztuka przybyła do Brukseli, aby schronić się przed atakami i bombami z wystawą „W oku huraganu: awangarda Ukrainy”, której celem było ukazanie tożsamości kraju poprzez sztukę początku XX wieku stulecia i powiązaniach „czasów zawirowań politycznych” w przeszłości z teraźniejszością.

Wystawa, którą otwarto w czwartek w Królewskich Muzeach Sztuk Pięknych w Belgii, prezentuje ponad 60 dzieł ukraińskiego modernizmu, ruchu, który rozwinął się w złożonym kontekście społecznym i politycznym upadających imperiów, I wojny światowej i rewolucji 1917 r. Albo powstanie Związku Radzieckiego.

Znajdują się w nim prace takich artystów jak Kazimierz Malewicz czy Alexandra Exeter, sięgające od kubizmu po konstruktywizm i ukazujące szeroki wachlarz technik i stylów, takich jak akwarela czy gwasz, próbujące ukazać „dynamiczną i różnorodną” scenę. Początek ubiegłego wieku.

Zatytułowana „W oku huraganu” organizatorzy wystawy starali się pokazać związek między okolicznościami pierwszej tercji XX wieku a tym, czego obecnie doświadcza Ukraina w związku z inwazją na Rosję, jak stwierdziła kuratorka wystawy. i historyk sztuki Katya Denisova.

„Ukraina była przez wiele lat polem bitwy, a artyści pracowali w bardzo trudnych i wymagających warunkach. Dostrzegliśmy bezpośrednie podobieństwa z tym, co dzieje się dzisiaj, kiedy Ukraina ponownie stała się polem bitwy” – zauważył.

Pomimo zawirowań politycznych w latach 1900–1930 ukraińscy artyści rozpoczęli „prawdziwy renesans” w sztuce, literaturze, teatrze i kinie, ponieważ ich tożsamość kształtowała się przede wszystkim poprzez kulturę i zanim zagroziły im represje stalinowskie.

„Ukraińscy artyści byli częścią szerszego ruchu, z których wielu studiowało w Krakowie, Monachium, Wiedniu czy Paryżu i utrzymywało kontakt ze swoimi odpowiednikami w Europie Zachodniej. Staraliśmy się podkreślić, że Ukraina była i jest dziś przestrzenią wielokulturową” powiedział. – stwierdziła komisarz EFE.

Z powodu rosyjskiej inwazji Ukraińcy starali się chronić swoje dziedzictwo kulturowe, a według Denisowej projekt ten wnosi wkład w tę misję, ponieważ „jest sprzeczny z niektórymi rosyjskimi narracjami propagandowymi”, które przedstawiają region „w bardzo scentralizowanym świetle”.

Kuratorka zauważyła: „Staramy się pokazać nasze dziedzictwo i kulturę i to właśnie odróżnia nas od innych krajów i to właśnie staramy się robić na tej wystawie, pokazywać ukraińską sztukę i uznawać ją za naszą własną”.

Aby chronić dzieła sztuki przed możliwymi atakami, 15 listopada 2022 roku ewakuowano je z Kijowa, co Konstantin Akinsha, również kurator i historyk, określił jako „ryzykowną” operację.

Konwój realizujący prace uniknął przejazdu w pobliżu „potencjalnych celów” i od tego dnia miały miejsce „ataki rakietowe na dużą skalę” na infrastrukturę energetyczną Ukrainy, co było „niezwykle bolesnym” doświadczeniem dla wszystkich zainteresowanych, „ponieważ nie wiedzieliśmy, co się wydarzy zdarzyć.” „Stało się.” Denisova potwierdziła EFE.

Później doszło do opóźnienia na przejściu granicznym z Polską ze względu na rakietę, która spadła tego dnia na terytorium Polski, ale pomimo „trudnej podróży” dzieła są teraz chronione i „europejska opinia publiczna ma możliwość poznania sztuki ukraińskiej .” – dodał komisarz.

Dzieła wypożyczone są z Narodowego Muzeum Sztuki Ukrainy oraz Muzeum Teatru, Muzyki i Filmu Ukrainy, oba mieszczące się w Kijowie.

Teraz, po przyjęciu w Muzeum Thyssen w Madrycie i Muzeum Ludwiga w Kolonii, pozostanie „w oku huraganu” w Brukseli do 28 stycznia, po czym uda się do Wiednia i Londynu.

Pauli Jimenez Belmonte

You May Also Like

About the Author: Vania Walton

"Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *