Dwunasta edycja Międzynarodowego Festiwalu Kina i Pamięci Wspólnej (FICMEC) odbędzie się w Nador (Maroko) w dniach 11–16 grudnia 2023 r., po przesunięciu jego obchodów zaplanowanych na koniec października ze względu na szacunek dla ofiar przemocy. Straszliwe trzęsienie ziemi we wrześniu, które spustoszyło region Marrakeszu.
Jak powiedział Melilli Hoy Rafael Guerrero Moreno, dyrektor ds. komunikacji międzynarodowej FICMECE, tym razem tematem festiwalu będzie „Migracja i pamięć” jako inspiracja dla filmów dokumentalnych. Rzeczywistość imigrantów, którzy opuszczają swoje kraje pochodzenia w celu poprawy warunków życia, jest zjawiskiem stałym, które dotyka wiele krajów świata, w tym Maroko i Hiszpanię, a niektórzy po latach wracają do miejsc pochodzenia. Lub aktywnie uczestniczyć w rozwoju tych krajów i krajów ich przyjmujących. Jest to zatem aktualna kwestia, o której wspomniał król Maroka Mohammed VI w niedawnym oficjalnym przemówieniu.
Po starannej selekcji spośród ponad 500 filmów koordynowanych przez dyrektora artystycznego FICMEC, portugalskiego reżysera Carlosa Coelho, w trzech oficjalnych sekcjach (8 filmów fabularnych, 8 filmów dokumentalnych i 14 filmów krótkometrażowych) rywalizować będzie 30 produkcji kinowych z 17 krajów na czterech kontynentach. filmy). Films) o miejsce na prestiżowej liście zwycięzców tego jednolitego wydarzenia charakteryzującego się zaangażowaniem w obronę i promocję praw człowieka, pluralizmu kulturowego i postępu narodów.
Maroko i Hiszpania to dwa kraje rywalizujące o największą liczbę filmów – po pięć filmów w każdym – i jedyne, które biorą udział we wszystkich trzech sekcjach. Istnieją trzy marokańskie filmy fabularne: „Rozwód w Casablance” Mohameda Aheda Bensoudy, „Głos Berbera” Tarka Al-Idrissiego i „Lato w Boujad” Omara Moula Douiry. A także film dokumentalny o Laayoune „Memory of Peace” Ahmeda Zarkana i Younesa Bouhamli oraz film krótkometrażowy „Shadow of Butterflies” Sofii El Khayari. Instytut Cervantesa w Fezie, jako uczestnik konkursu, w tym roku sponsoruje dwa hiszpańskie filmy fabularne: „Cinco lobitos” w reżyserii Alaudy Ruiz de Azúa oraz „El radioaficionado” w reżyserii Ikera Elorriety. Nie zabraknie także Hiszpanii z dokumentem „Los Negroes” Antonio Palacios oraz filmami krótkometrażowymi „Dancing Memories” 18-letniego reżysera Ivana Melguezo i „Fronterra” Anatala Péreza.
Z różnych krajów
W poszczególnych sekcjach rywalizować będą także filmy z Polski, Egiptu, Chin, Brazylii, Iraku, Iranu, Kuwejtu, Turcji, Jordanii, Francji, Belgii, Wielkiej Brytanii, Kanady, Kuby i Chile. Krajem gościnnym dwunastej edycji są Chiny, które do konkursu zgłosiły dwa filmy krótkometrażowe i są członkiem jury filmów fabularnych.
Jeśli w filmach obecne jest zróżnicowanie geograficzne, międzynarodowość przenika także składy komitetów jury trzech sekcji oficjalnych, w których skład wchodzą wybitne osobistości ze świata kina z Hiszpanii, Niemiec, Francji, Włoch, Portugalii, Bułgarii, Meksyku i Egiptu. Irak i oczywiście Maroko. Jury będą przewodniczyć bułgarski reżyser Georgi Balabanov (filmy fabularne), który poprowadzi kurs dla zaawansowanych, brytyjska reżyserka Jill Daniels (filmy dokumentalne) i marokański pisarz Mohamed Murabit (filmy krótkometrażowe).
FICMEC nie ogranicza się do kina, ale jest także forum międzynarodowej debaty na kluczowe, aktualne tematy, które zawsze odnoszą się do praw człowieka, kultur, dialogu jako rozwiązania konfliktów, demokracji i pokoju.
Uzyskaj dostęp do pełnej wersji treści
W tym roku Festiwal Filmu i Pamięci Współdzielonej Nador porusza temat „Deportacja i pamięć”
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”