Waga działalności gospodarczej w portach poprawia się i powraca już do poziomu sprzed pandemii. Z raportu Eurostatu wynika, że w 2022 r. łączną masę przesyłek morskich we wszystkich krajach UE oszacowano na około 3 480 mln euro, co oznacza wzrost o 0,8% w porównaniu z rokiem poprzednim. Szkody gospodarcze, jakie pandemia wyrządziła sektorowi, spowodowały spadki o 7,3% w 2020 r. Z kolei rok 2021 był bardziej pozytywny, gdyż odrobił się o 3,9% po spadku odnotowanym w zeszłym roku.
Od roku poprzedzającego wybuch kryzysu finansowego do roku ubiegłego, czyli okresu ponad trzydziestu lat, dynamika zmian całkowitej masy transportu morskiego wyniosła 2,8%. Jednakże roczny wskaźnik zmienności w latach 2015–2022 wyniósł 3,1%, co wskazuje na stałą tendencję wzrostową.
W ubiegłym roku płynne ładunki masowe stanowiły 37% całkowitego ładunku przeładowanego w głównych portach europejskich. Ponadto w raporcie wskazano, że największą kategorią towarów był węgiel, ropa naftowa i gaz ziemny.
Większość towarów UE (67,5%) jest transportowana do lub z portów znajdujących się poza jej granicami, co sprawia, że transport morski pod względem tonażu jest najpowszechniejszą formą transportu towarów. Z kolei transport transgraniczny pomiędzy portami UE stanowił 21,2% ogółu przewozów w 2022 r.; Natomiast odsetek przewozów pomiędzy portami krajowymi sięgnął 7,5%.
Holandia nadal prowadzi
Aktywność w Holandii potwierdza trend z poprzednich lat. Kraj nadal prowadził Klasyfikacja Porty europejskie w transporcie towarów w 2022 roku. Porty tego kraju (Rotterdam, Amsterdam i Zelandia) obsłużyły 565 mln ton towarów (o 9 mln więcej niż w roku ubiegłym), co stanowi 16% całkowitego wolumenu towarów przewiezionych drogą morską .
Najważniejszymi portami pod względem ruchu były Rotterdam z 427 mln ton, Antwerpia Brugia w Belgii (254 mln ton) i Hamburg w Niemczech (103 mln ton). Te trzy porty reprezentują ponad jedną piątą wszystkich portów europejskich (22,5%).
W porównaniu do roku 2021 liczba ton przeładowanych w porcie w Pireusie (-8,8%) spadła jeszcze bardziej na poziomie europejskim. Następne miejsca zajmują Bremerhaven w Niemczech ze spadkiem o 8,6% i Walencja ze spadkiem o 7,1%.
Z kolei portami, w których nastąpił największy wzrost przewozów towarowych w porównaniu do roku ubiegłego, był Gdańsk w Polsce, ze wzrostem o 40,3%; Na drugim miejscu znajduje się Kartagena ze wzrostem o 17,3%. Wreszcie Konstanca w Rumunii ze wzrostem o 15,2%.
W porównaniu z 2021 r. tylko sześć krajów odnotowało spadek działalności portów w latach 2012–2022. Największe spadki odnotowały Łotwa, Estonia, Francja i Niemcy. Z drugiej strony względny wzrost zaobserwowano w Polsce, Rumunii i na Malcie.
Z dokumentu wynika, że przepływ towarów napływających do krajów Unii Europejskiej wzrósł w 2022 r. o 4,7% do ok. 2,2 mld ton w porównaniu do 2021 r., natomiast przepływy zewnętrzne spadły o 5% do nieco niecałych 1,4 mld ton.
Śledź wszystkie informacje Gospodarka I Praca W Facebook I Slub w naszym Cotygodniowy biuletyn
Program pięciodniowy
Najważniejsze cytaty ekonomiczne dnia, wraz z kluczami i kontekstem pozwalającym zrozumieć ich zakres.
Pobierz go na swój e-mail
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”