Na Srebrnym Globie, Wielka katastrofa kina Ci-Fi w komunistycznej Polsce

Na Srebrnym Globie, Wielka katastrofa kina Ci-Fi w komunistycznej Polsce

Walencja. Nie mogę nawet powiedzieć, że byłem nim zachwycony solaris ani z prześladowca Do Tarkovslii nie mogę powiedzieć, że filmy Paradżanow Realizm post-socjalistyczny ma kilka tekstów, które zmieniły moje życie, ale uwielbiam je oglądać. Fotografia mnie pochłania, a rytm hipnotyzuje. Pobudza wyobraźnię i rozpala ciekawość. To nie to samo, co rozrywka Gwiezdne WojnyJednak kino to nie tylko jeden sposób na rozrywkę.

Było to widać już lata temu. Przyzwyczajeni do zabawiania się jednym językiem filmowym, widzowie wpadali w zły humor w kontakcie z innymi. Dziś te inne języki praktycznie nie są uważane za ważne. Reakcje publiczności na film nie tak eksperymentalny jak Alkarras Oni są tego dobrym przykładem.

film polski Dookoła srebrnego świata Do Andrzej Żuławski Zaliczałbym się do tej kategorii. To przypadek podobny do klasycznej czechosłowackiej opowieści science fiction, IKARIE XB 1, który również pochodził z czasów PRL, a którego scenariusz jest często określany jako nieznośny hałaśnik. powyżej, z pseudofilozoficzną fanfarą.

W prawdziwym socjalizmie filmowcy, mimo że stworzyli naprawdę godne pochwały szkoły i firmy, nie musieli robić wygórowanych rachunków kasie i producentom. Społeczeństwo było dosłownie niewolnikiem partii, a partia otrzymywała hojne pensje od państwa. Paradżanow popadł w ZSRR na wszelkie możliwe represje, ale jego wielkie czyny nie zostałyby zrealizowane w kraju kapitalistycznym. Nikt nie zainwestuje w jego pomysły ani nie odda do jego dyspozycji tak wielu zasobów. To po prostu nie było możliwe. niemożliwe.

Ta sytuacja była szczególnie stresująca w kinie science fiction. Komuniści produkowali filmy i seriale poświęcone popularnej rozrywce i eskapizmowi, ale potrzeba wysadzania kin w celu osiągnięcia zysku nie była normą, a to oznaczało, że w kinie science fiction było wiele filmów, które zamiast wrzucić do cyrku polubienia trzech utworów Gwiezdne Wojny, skłaniali się ku propozycji kulturalnej. Zrobił coś, co nie było dziwne także po drugiej stronie Kubricka z nim 2001 Również Johna Boormana z nim Zardozmetafizyczna propozycja z mistrzem trikini, jakby rzucała wyzwanie pomysłom strażaka, który mógłby rywalizować z nim za żelazną kurtyną.


Dookoła srebrnego świata Kilka lat temu został odrestaurowany cyfrowo. Być może dlatego został nazwany Gwiezdne Wojny Z komunistycznej Polski, co brzmi jak współczesny marketing. Ponadto rząd wstrzymał zdjęcia, a jedna piąta filmu pozostała w produkcji.Kule od lat leżały w szufladzie i po latach zostały przypadkowo znalezione. Wszystko to nadawało mu pewną aurę legendy. Kiedy jednak mówi się, że miejsce mógł zająć Andrzej Żuławski Jerzego Lucasa Jeśli pozwolą mu to dokończyć, wydaje mi się, że mam dużo do powiedzenia. Zwłaszcza, że ​​myślę, że środkowoeuropejski menedżer miał więcej na myśli 2001 kiedy adaptował dzieła swoich poprzedników Jerzego Suławskiego. książka Trylogia Księżycaktóra, o ile mi wiadomo, nie została wcześniej opublikowana w języku hiszpańskim.

Na papierze historia jest całkiem niezła. Niektórzy astronauci docierają na planetę, rozmnażają się i zakładają nowe osady. Jednak ci, którzy urodzili się na Ziemi, żyją dłużej niż tubylcy tej nowej planety, dzięki czemu mogą być świadkami rozwoju stworzonego przez siebie społeczeństwa, a jednocześnie są uważani za swego rodzaju półbogów. I tak to trwa, dopóki nowy astronauta nie przybywa i nie uznaje Mesjasza za swoją drogę, gdy ten wyzwala krwawą orgię, która prowadzi do… Film dotyczy innych obszarów bardzo bliskich delirium.

Aby zrozumieć kontekst, w jakim został nakręcony, niezbędny jest film dokumentalny ucieczka do srebrnego globu, Do Kuba MikordaKtóre mają interwencje kalibru Krzysztofa Zanussiego, jeden z tych reżyserów za żelazną kurtyną i wyjątkowo nieznany. Słuchając ich z rozmachem, można zrozumieć, że polski rząd komunistyczny był zazdrosny o sukces, jaki Andrzej Żuławski osiągnął we Francji i zaproponował mu powrót do Polski, by filmować z całym luksusem. wniosek przed nim.

W dokumencie przemawia również jego syn i podaje ciekawsze dowody. Dalej mówi, że jego ojciec był patologicznym narcyzem i porannym rozmówcą New Age. Lubił szamanów i mentalistów takich jak empanady Jodorowsky. Dlatego, kiedy państwo wkłada wszystkie swoje zasoby w uwolnienie swojej kreatywności, dalekie od podnoszenia czegoś z myślą o społeczeństwie, robi to, co robi chory egoizm: masturbuje się.


Do tego dochodzi rzeczywistość gospodarcza. Polityczny i społeczny kontekst Polski w drugiej połowie lat 70. nie był dobrze znany również w Hiszpanii. Mówią nam, że do tego czasu Polska była socjalistyczną arkadią Jana Pawła II I Reagana Postanowili go zniszczyć. Chociaż druga część zdania jest całkowicie poprawna, w latach 70. polska gospodarka socjalistyczna rozpoczęła głęboką recesję, która zmniejszyła słabą siłę nabywczą, którą już posiadali polscy robotnicy. W ten sposób walka związkowa nasiliła się, powodując erozję systemu, aż w końcu upadł wraz z murem, jak wszyscy inni w regionie.

Chociaż państwo zaopatrywało Żuławskiego w to, czego potrzebował, polska gospodarka nie była w stanie tego zapewnić z szybkością konwencjonalnej fotografii. Terminy osłabiły morale zespołu, ale nie tak bardzo, jak ekscentryczność menedżera. Część filmu została nakręcona trzy kilometry pod ziemią, w kopalni, w upale iw upale. Ponieważ tekst z pseudoreligijnymi aluzjami nie spodobał się także komunistom, ostatecznie ograniczono wydatki. minister, Janusza WilhelmiegoZakręć kran i wyślij wszystkich do domu. Mówi się, że próbował zniszczyć negatywy, ale część filmu i część kostiumów udało się uratować, a resztę zdemontowano lub usunięto.

Wilhelmi ma bardzo ciekawą biografię, przeszedł na marksizm, żeby się wspinać i obiecał Biuru Politycznemu, że przyprowadzi artystów. Nie miał jednak instrumentu, który dominuje w kulturze w demokracji i świecie zachodnim, pieniędzy, a zdecydowana większość artystów i intelektualistów buntowała się przeciwko niemu, aż stał się jedną z najbardziej znienawidzonych postaci w Polsce. Jednym z najbardziej intrygujących elementów dokumentu jest obecność ekipy, która w nim uczestniczyła Dookoła srebrnego świata Zastanawia się, co by się stało, gdyby film został wypuszczony. Najprawdopodobniej jego harmonogram uległby zmianie i nie wszedłby na pokład samolotu, który rozbił się we Vratsa w Bułgarii i zakończył jego życie w 1978 roku.

Następnie istnieje wiele teorii na temat weta. Niektórzy mówią, że to było typowe. Oczywiście sytuacja gospodarcza w Polsce i niebezpieczeństwo sowieckiej inwazji, gdyby związki nadal udawały, były bardzo realne. Wyjaśnią środek. Podobnie jak ekonomia, wymykające się spod kontroli wydatki na taki film, kiedy ludność codziennie cierpiała z powodu trudności, również nie miały sensu. Nawet aktorzy, z którymi przeprowadzono wywiady na potrzeby filmu dokumentalnego, przyznają, że nie czuli się dobrze z wydatkami, gdy kraj przeżywał trudny okres. Jeszcze ciekawsze jest to, że kiedy się o tym mówi, reżyser mógł odetchnąć z ulgą, że zrezygnował z kręcenia, bo prawda jest taka, że ​​w drugiej połowie filmu wyraźnie nie wiedział, dokąd zmierza.

Mówi się, że może wpływać obcymoże w Davida Finchera I Jean Pierre Jeunet. Co mi się wydaje Dookoła srebrnego świata To seria scen godnych CIMOC. Specjalnie dla tej mieszanki typu uniwersum Conan z przyszłością kosmosu. Dla tych z nas, którzy byli dziećmi, tego rodzaju ilustracja ucieczki czy ulotności była najwyższym wyrazem artystycznym, trudno nie cieszyć się takim filmem, choć po półtorej godziny można się zakrztusić, gdyby nie niestrawność. Jednak jego ekscesy nie są czymś, czego nie może zrobić ktoś, kto jest w stanie cieszyć się różnymi językami filmowymi ze swoimi fantazjami i ekstrawagancją. Musisz to wszystko zjeść.

You May Also Like

About the Author: Vania Walton

"Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *