Roman Polański to jedna z najbardziej kontrowersyjnych postaci kina. Polski reżyser żydowski, ocalały z Holokaustu, stracił prawie całą rodzinę i spędził lata nazistowskiego reżimu tak, jak Władysław Szpilman, człowiek, który zagrał słynnego „Pianistę”, który zdobył Oscara dla najlepszego reżysera. Po pobycie w krakowskim getcie trzeba błąkać się po lasach, ukrywać się w zamkach gospodarskich, kraść żywność i ukrywać się, aby nie znaleźć się obok Hitlera. Po wojnie poznał swojego ojca, jedynego ocalałego z niemieckiej rodziny. W młodości zaczął kręcić filmy i przeniósł się do Stanów Zjednoczonych w 1968 roku, kiedy nakręcił film „Dziecko Rosemary”, który zyskał międzynarodowe uznanie, ale kilka lat wcześniej otrzymał już nagrodę Urso de Ouro za film „Repulsa” „. .
Ale jego podróż przez Stany Zjednoczone była równie bolesna, jak życie w Polsce. Kiedy podróżował, aby promować film „Dziecko Rosemary”, kadryl Charlesa Mansona wtargnął do jego domu i zabił jego ciężarną żonę, Sharon Tate. Następnie podjął decyzję o powrocie do Europy. Kilka lat później Polański wrócił do Stanów Zjednoczonych, gdzie nagrał i wydał piosenkę „Chinatown”. Jednak znów będzie musiał zmierzyć się z kolejnymi problemami. Reżyser został skazany za gwałt po tym, jak na imprezie odbył stosunek seksualny z 13-letnią nastolatką. Polański wrócił do Europy, aby uniknąć więzienia, i od tego czasu więcej nie odwiedził tego kraju.
Jego karierę charakteryzują dramaty i napięcie, z których większość to dzieła sztuki, które uwiecznią jego nazwisko w kinie i pozwolą aktorom i aktorkom odgrywać wyjątkowe, bardzo mocne i wymagające role. Wystąpił w ponad 40 produkcjach, z których większość to „Lokator” będący częścią ważnej i kultowej „Trylogii Apartament”.
„O Último Portal” z Johnnym Deppem w roli głównej to jedno z jego najmroczniejszych i najbardziej przerażających dzieł. W przeciwieństwie do większości horrorów kręconych wyłącznie w kinach, Polański w szczególny sposób oddaje atmosferę paranoi i strachu. Z pewnością jest to autorski twórca filmowy, który zrewolucjonizował wiele sposobów i gatunków. W intensywnej i klaustrofobicznej atmosferze Polański wywołuje poczucie izolacji i nerwicy, kwestionując prawdziwość i autentyczność swoich bohaterów. Kiedy patrzymy na nasze łańcuszki, czujemy tyle samo dyskomfortu i niepewności, ile widzimy na tkaninie.
Mało tego, ich filmy zawsze owiane są tajemnicą, pozostawiając w widzach więcej wątpliwości niż pewności. Tak jest w przypadku „Portalu O Último”. Fabuła filmu koncentruje się wokół Deana Corso (Depp), który specjalizuje się w autentyczności starożytnych i rzadkich dzieł literackich. Jego życie zostaje wywrócone do góry nogami, gdy zostaje zatrudniony przez tajemniczego badacza Borisa Balkana (Frank Langella). Klient jest skłonny zapłacić kwotę niezbędną do odkrycia, że książka zakupiona przez arystokratę o skłonnościach samobójczych jest naprawdę oryginalna. Dzieło jest autorstwa Torchii, weneckiej autorki, która spłonęła w pożarze po tym, jak wspólnie z Lucyferem napisała i opublikowała książki zawierające przesłania okultystyczne. Zostały już tylko trzy próbki. Bałkan chce wiedzieć, czy naprawdę jest jednym z nich. Podczas śledztwa Corso zostaje uwikłany w spisek obejmujący morderstwa, tajemnice i tajemnice.
Otaczająca i złożona fabuła łączy w sobie przyciągające wzrok kompozycje wizualne, kamery ustawione pod nieoczekiwanymi kątami oraz różne symbole i metafory, a także malownicze europejskie grobowce sprzed tysięcy lat, takie jak zamki, kamienne uliczki, starożytne sklepy, góry i nie tylko. Film pochodzi z 1999 roku i efekty specjalne są kiepskie, ale nie umniejszają wartości dzieła.
film: Albo ostatnia brama
Tytuł: Romana Polańskiego
rok: 1999
seks: Tajemnica / Horror / Suspens
Uwaga: 9/10
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”