Netflix Inc. Zamierza wejść na boisko, ale na razie zaczyna skromnie. Podczas rozmowy z inwestorami kilka dni temu, lider transmisji złagodził oczekiwania dotyczące jego planowanego planu w zakresie interaktywnej rozrywki.
Zarząd zaznaczył, że zacznie skromnie od gier stworzonych na telefony, co pozwoli na eksperymentowanie i poznanie kategorii.
Netflix od lat jest publicznie zaniepokojony tym, jak gry wideo zyskują na popularności. Twoje obawy są uzasadnione i będą się powtarzać coraz częściej.
Według ankiety Deloitte pokolenie Z uznało gry wideo za swoją ulubioną rozrywkę, znacznie wyprzedzając słuchanie muzyki, publikowanie w mediach społecznościowych i oglądanie telewizji.
Ale chociaż Netflix nieśmiało wkracza do świata gier, jego konkurenci są daleko do przodu. Firmy takie jak Microsoft Corp. oraz Tencent Holdings Ltd. i Electronic Arts Inc. Studia gier wideo stawiają na projekty firmy badawczej Newzoo, które do 2024 r. będą miały szansę rynkową na prawie 220 miliardów dolarów.
Wszystko to oznacza, że obecna koncentracja Netflixa może wybić go z wyścigu gier. Oto propozycja, jak zmienić tę sytuację: przejmując CD Projekt SA, twórcę gier Cyberpunk 2077, jednego z największych w Polsce.
Plan nie jest tak daleko idący, jak się wydaje. Szefowie Netflixa wielokrotnie powtarzali, że firma będzie otwarta na akwizycje, które mogą poprawić jej perspektywy rozwoju. A jeśli Netflix zastosuje się do własnego poradnika, w końcu będzie musiał skupić się na oryginalnych treściach i rozwinąć własne możliwości tworzenia gier. Dlaczego nie rozpocząć tego wysiłku teraz?
CD Projekt miał ciężki rok. Akcje firmy spadły o ponad 50% od rozczarowującego grudniowego premiery Cyberpunka, co oznacza, że nabywca może mieć rzadką szansę na uzyskanie wysokiej jakości aktywów z rabatem.
Pomimo ostatnich błędów, CD Projekt nadal jest jednym z nielicznych deweloperów na skalę światową. Jego zdolność do tworzenia gier z niesamowitymi historiami i postaciami, a także oszałamiającą grafiką i wciągającymi światami, jest niezrównana. Wielu krytyków uważa Wiedźmin 3: Dziki Gon za jedną z najlepszych gier wszech czasów.
CD Projekt może być gotowy do powrotu. Inne tytuły branżowe, takie jak No Man’s Sky, zdołały wrócić do swoich wadliwych początków, łatając gry i dodając więcej treści.
To samo może się zdarzyć z Cyberpunkiem. W rzeczywistości głównym problemem z grą była próba zrealizowania jej ambitnej wizji na prostym sprzęcie. Cyberpunk ogólnie dobrze radził sobie na PC, PlayStation 5 i Xbox Series X; Wyzwaniem okazały się starsze konsole. Teraz, z technicznym fundamentem najnowszego silnika gry, tworzenie przyszłych gier CD Projekt będzie prawdopodobnie znacznie łatwiejsze.
Istnieją już wyraźne dowody na to, że podstawowa działalność Netflixa i CD Projektu może stanowić skuteczną kombinację. Sukces serialu Wiedźmin, który sprzedał się w ponad 50 milionach egzemplarzy, przyczynił się do tego, że stał się jednym z najbardziej udanych seriali Netflixa. Stworzyło to również pozytywną pętlę sprzężenia zwrotnego z publicznością programu, co zwiększyło sprzedaż gier.
Netflix, którego kapitalizacja rynkowa sięga prawie 230 miliardów dolarów, z pewnością ma środki na obstawianie dużych zakładów w grach.
Obecna kapitalizacja rynkowa CD Projekt wynosi około 4,7 miliarda dolarów. Nawet gdyby Netflix oferował 40% premii, cena byłaby niższa niż zakup firmy ZeniMax Media, do której należy producent gier Bethesda Softworks, o wartości 7,5 miliarda dolarów. Moim zdaniem CD Projekt jest lepszym deweloperem niż Bethesda.
Wejście w świat gier wideo jest bardzo dobre. Ale jeśli Netflix chce zdobyć serca i umysły następnej generacji, musisz myśleć szerzej.
Tae Kim (felietonista Bloomberg)
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”