Podczas tego lotu zawsze przelatuje przez Meksyk, jego centralną bazę od lat. Caracas jest w porządku obrad na listopad. Przyczyną tego zatoru w 2022 roku jest projekt o krótkiej, ale mocnej nazwie: Móc (skrzynka).
Film nakręcony w Meksyku, ze sceną zimową w Chile, to dramat o pozbawionym matki nastolatku szukającym ojca. Prześladuje go tragiczna atmosfera i bez planowania angażuje się w walkę pracowników migrujących w regionie, gdzie zaginięcia, zwłaszcza kobiet, piętrzą się w policyjnych aktach, które nigdy nie prowadzą do skazania. Dla głównego bohatera wielki konflikt jest z jego sumieniem, ponieważ od najmłodszych lat kłóci się o lojalność, uczucie i niemoralność. Podczas gdy jego babcia – telefoniczna osobowość – tęskni za nim w stolicy.
Nagrodzony na festiwalach w Lizbonie/Estoril, Miami, Salonikach (Grecja), Minneapolis/St Paul i Wenecji (Leoncino d’Oro Ajescola Award, UNICEF), to już drugi pełnometrażowy film Vegas (Merida, 1967), biolog molekularny i filmowiec , pierwszy iberyjski Amerykanin Zdobywa Złotego Lwa na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji za swój pierwszy film stamtąd (2015).
Dodano do tego krótkiego filmu Słonie nigdy nie zapominają (2004) w tym, co definiuje jako kończącą się teraz „trylogię”, o napiętych patriarchalnych relacjach i szefach. To zainteresowanie wzbudza jego ciekawość, ponieważ twierdzi, że bardzo różni się od delikatnej zażyłości, jaką zawsze miał ze swoim ojcem, malarzem i muralistą Oswaldo Vegasem (1926-2014).
Istnieje bezpośredni związek między przywódcami i brak postaci ze strony ojca w rodzinie latynoamerykańskiej. Nie mając ojca w domu, ryzykujemy „doskonalenie go”. Jego nieobecność sprawia, że nie można poznać jego wad. A to jest bardzo niebezpieczne, bo jeśli lider dnia jest „idealny”, jest się gotowym zrobić dla niego wszystko. Tak powstały takie sprawy jak (Juan Domingo) Perón i (Hugo) Chavez.”
Mówiąc o twoim ojcu, wydaje się, że krąży wiele fałszywych dzieł…
Wydaje mi się komplementem, że krążą fałszywe Oswaldo Vegas. Oznacza to, że istnieje entuzjastyczny kolekcjoner biznesu mojego ojca. Niechciani przez rynek artyści nie są fałszywi. taka jest prawda. A teraz, jak ktoś, kto chce mieć „Vegas”, może mieć pewność, że praca przed nim jest prawdziwa? Na szczęście Fundacja Oswaldo Vigasa posiada dział certyfikacji, który bardzo skutecznie opiekuje się każdym, kto tego potrzebuje. Zasadniczo, i dotyczy to wszystkich wielkich profesorów wenezuelskich, nigdy nie należy zdobywać pracy bez zatwierdzenia bezpośrednio przez odpowiednią instytucję. Przychodzi do nas wiele osób, które uważają, że zawarli „wspaniały” interes, zdobywając pracę poniżej ceny rynkowej od kogoś w trudnej sytuacji ekonomicznej lub od kogoś, kto musiał opuścić kraj. Zdecydowana większość tych „możliwości” kończy się poważnymi oszustwami. Nie jest trudno uniknąć tej sytuacji.
„Uważam za komplement, że krążą fałszywe Oswaldo Vegas. Oznacza to, że istnieje zapalony kolekcjoner mojego ojca” – mówi Lorenzo Vegas (dzięki uprzejmości Oswaldo Vegas Foundation).
Bycie naukowcem z wykształcenia, czy pomaga ci w artystycznych procesach twórczych?
Wydaje się, że nie ma związku między myślą artystyczną a naukową. Jednak oba procesy psychiczne wymagają umiejętności abstrahowania.
– W tym filmie młody bohater wygląda na zdezorientowanego i bardzo zmienia zdanie. Czy chcesz stworzyć to samo uczucie w scenach?
Nie sądzę, żeby zmienił zdanie za bardzo. Od samego początku kurczowo trzyma się idei, że Mario jest jego ojcem i od tego czasu jest gotów zrobić wszystko, aby zdobyć swoje miejsce w swoim „domu”. W końcu to prawda, że podejmuje decyzję sprzeczną z tym, do czego dążył, ale robi to nie z pomieszania, ale z dojrzałości, jaką osiągnął przez rozwój filmu.
Jak zrównoważyć sprawiedliwość i bezkarność w tej historii? Czy nie ma niebezpieczeństwa wywołania spirali przemocy? Lub postawić na zbawienie?
Film nie stara się być „sprawiedliwy” ani potępiać bezkarności. To po prostu obraz jednego z tysięcy dzieci, które są gotowe zrobić wszystko, aby znaleźć swoje miejsce i akceptację.
Jak wybrano aktorów? Wygląda bardzo naturalnie, jakby wyjęta z rzeczywistości.
Obsada to mieszanka profesjonalnych aktorów i nie-aktorów z Chihuahua (Meksyk). W końcu ręka reżysera musi zadbać o to, by ton niektórych nie kolidował z tonem innych. To kwestia prowadzenia aktorów.
–Móc Ubolewa nad zniknięciem kobiet na pograniczu, ale większość filmu opiera się na rolach męskich. Jaki był tam zamiar?
Pomimo tego, że film eksploruje męskość i moc, którą ona generuje, kręcąc w Chihuahua nie mogłem pominąć ważnych kwestii w tym regionie. W ostatnich latach z nieznanych przyczyn zniknęło ponad 20 000 kobiet.
Opowiadanie napisał z dwoma scenarzystami. Jak wyglądał ten proces, skoro między dwojgiem ludzi było trudno?
– Chociaż fabuła tej historii została napisana wiele lat temu, kiedy zaczynałam pracę nad scenariuszem, postanowiłam współpracować najpierw z Laurą Santullo, z którą tworzyłam „świat”, w którym pokazywany jest film, a następnie z Paulą Markovitch , z którymi znane były postacie i ich motywy. Proces pisania jest bardzo samotny, a posiadanie kogoś, z kim można dzielić się pomysłami, może być pocieszające. A jeśli współpraca jest szczera, projekt może wiele zyskać.
– Będąc pierwszym zdobywcą Grand Prix Latynosów na Festiwalu Filmowym w Wenecji, z perspektywy, jakie to uczucie po prawie siedmiu latach i jaką presję wywołuje teraz w swoim następnym filmie?
– Generuj dużą presję podczas osiągania Móc. to normalne. Teraz, kiedy udało mi się nakręcić ten film, myślę, że zdjąłem z siebie presję. W każdym razie mam nadzieję…
Kompletny Jak mówi twoja trylogia ojca / syna, czy masz już jasne wyobrażenie o swoim następnym projekcie lub przynajmniej, dokąd chcesz się udać?
-Teraz muszę porozmawiać o kobiecie. W tej chwili pracuję nad scenariuszem o kobiecie, która kocha w sposób przytłaczający, bezgraniczny… Zobaczymy, dokąd mnie to zaprowadzi.
– Będzie jego pierwszą kobiecą postacią. Jakieś specjalne przygotowanie, badania lub inspiracje?
– Nie prowadzę badań. Nie zrobiłem tego z żadnym z moich filmów. Wypuszczam pomysły i staram się je zrozumieć. Pierwsze myśli są zwykle złe i ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że nie działają. Dlatego zdrowo jest nigdy się w nich nie zakochać.
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”