Rozkwit polskiego kina – Grupa Millennium

Rozkwit polskiego kina – Grupa Millennium

Luis M. Morales

Podczas gdy hollywoodzki przemysł filmowy musiał uciekać się do slapsticku, by zamaskować słabą jakość ostatniego nagrodzonego Oscarem selopu, polskie kino zachwyca świat oszałamiającym pokazem witalności i talentu dzięki międzynarodowemu programowi Netflix. Co najmniej trzy polskie filmy dostępne na tej platformie zasługują na wysoki poziom oglądalności w Meksyku, jeśli publiczność obudzi się z letargu. Dwa z nich miały miejsce w czasach dyktatury komunistycznej: Kryminał Polityk operacja kolca i komedia muzyczna pragnienie we mnie. inny, moje cudowne życieprzedstawia egzystencjalny kryzys nauczyciela gimnazjum zduszonego drobnomieszczańską moralnością współczesnej Polski.

operacja kolca Opowiada o prześladowaniach homoseksualistów prowadzonych przez reżim totalitarny w połowie lat 80. pod pretekstem wykorzenienia AIDS. Bohater Robert, młody policjant, grany przez wielkiego aktora Tomasa Cietica, infiltruje gejowską scenę w Warszawie, by zbadać sprawę morderstwa studenta Jacinto. Choć początkowo Robert chce tylko rozwiązać zbrodnię, życie blisko homoseksualistów sympatyzuje z nimi. Chociaż Robert jest idiotą, jego bliskość do swojego głównego informatora (przystojnego i uwodzicielskiego Czeszewo) powoli wciąga go w meandrujące miejsce. Reżyser Piotr Domalewski, mistrzowski twórca opresyjnej atmosfery, gdy sytuacja tego wymaga, pogrąża się w melodramacie. Film ma podwójną przewagę polityczną, bo dziś faszystowski rząd Andrzeja Dudy surowo prześladuje społeczność gejowską w Polsce. Wizualna metafora instynktów zamkniętych w stalowej szafie, ekspresyjny światłocienie fotografii przyczynia się do poczucia udręki i zejścia do piekła.

pragnienie we mnieZamiast tego drwią ze starej totalitarnej dyktatury za pomocą broni frywolnego humoru, być może bardziej kategorycznego i zabójczego niż poważnego donosu. Film z udziałem zmysłowej aktorki Marii Dębskiej w reżyserii Katarzyny Klimkiewicz jest kroniką trudów wielkiej śpiewaczki w latach 60. Kaliny, która straciła pracę, gdy obelżywy urzędnik uniemożliwił jej wejście do polskiej telewizji, zdenerwowana, że ​​piosenkarka nie chce spać z nią. dla niego. Kalina ma nieredukowalną umiejętność monogamii, mieszka w tym samym mieszkaniu z dwójką kochanków, znaną pisarką i piosenkarką rockową. Rozsądni ludzie uważają ją za dziwkę, ale śmieją się z jej czarnej legendy. Muzyczne numery nadają filmowi błyskotliwy, lekki rytm, który niejako zapowiada zwycięstwo wolności nad siłami porządku. Mimo ogromnej popularności w Polsce piosenkarka boryka się z problemami finansowymi, czynszem i nie zarabia na zakup futra. Ten pogląd na polską rozrywkę lat 60. podkreśla, że ​​ciasne finanse skłaniały, tak jak teraz, do doskonalenia talentów. Hollywoodzkie musicale kinowe rodzą się na całym świecie, ale tylko nieliczni docierają do pełnej wyobraźni i prowokacyjnej podróży tej pysznej komedii.

Valleinclanesco to okropny film moje cudowne życie W dziwny sposób ukazuje paraliżujące ograniczenia wolności jednostki w dzisiejszej Polsce, w której konserwatywna moralność, która zmieniła swój wygląd dopiero po upadku socjalizmu, ucieka się do najbardziej przerażających form zastraszania w celu eksterminacji odmieńców. Wspaniała aktorka Agata Buzek gra Joe, nauczyciela angielskiego, który ma dość swojej rodziny i nieznośnego świata szkoły, w której uczniowie obserwują nauczycieli, a nauczyciele obserwują się nawzajem. Joe, matka starszej dwójki dzieci, poślubiona kiepskiemu kochankowi, którego przewodzi dyrektor, pali Destiny i ucieka od irytującej rutyny w ramionach innego nauczyciela z liceum. Uwięziony w coraz bardziej ograniczającym ją mikrokosmosie, Joe pada ofiarą szantażysty, który wysyła do niej listy opisujące ją jako cudzołożnicę i narkomankę. Jego ostatnim bastionem wolności jest małe mieszkanie, w którym spotyka swoją kochankę. Kiedy jego prześladowcy również wkraczają do tej króliczej nory, nie ma innego wyjścia, jak tylko przejść do ofensywy. Reżyser Łukasz Grzegorzek jest w pełni związany z paranoją bohatera, a autorytarna pokusa odebrania sprawcom prawa do prywatności jest poddawana druzgocącej krytyce.

Widz jest zmęczony oglądaniem uroczych filmów i seriali na platformach pływ, będziesz miał wspaniały bankiet, jeśli spojrzysz na kino w Europie Środkowej. Musimy zachować te kilka okien na świat, które Netflix i Amazon otwierają przed nami, w przeciwnym razie sygnały marketingowe w końcu je zamkną.

Enrique Serna

You May Also Like

About the Author: Vania Walton

"Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *