Magazyn „Wyzwania” poinformował, że Carrefour zamierza wycofać się z Polski i szuka kupca dla lokalnego oddziału firmy. Jak wspomniano, Grupa Carrefour od kilku miesięcy poszukuje nabywcy na aktywa w Polsce i na Tajwanie. Firma pomaga KPMG w przeglądzie tych dwóch działów.
W rozmowie z Reuters rzecznik prasowy Carrefour zaprzeczył, jakoby „jakakolwiek decyzja o sprzedaży aktywów została już podjęta”.
W ramach swojej przyszłej strategii Carrefour rozważa masę krytyczną swoich międzynarodowych spółek zależnych i możliwe przyszłe kroki w zakresie konsolidacji, sojuszy lub likwidacji. „Ten proces jest wciąż w powijakach, a Carrefour zaprzecza podejmowaniu faktycznej decyzji” – powiedziała rzeczniczka firmy.
Największy w Europie detalista spożywczy wdraża obecnie 5-letni plan zwrotu, który został uruchomiony na początku 2018 roku. Zakłada on redukcję kosztów i zwiększenie inwestycji w biznes online. Plan ma na celu pomóc Ci generować lepsze zyski i odeprzeć rosnącą konkurencję ze strony Amazona.
Może być wielu kupujących
Krzysztof Kawa, analityk Ipopema Securities, zwraca uwagę, że biorąc pod uwagę, że Carrefour ma w Polsce sklepy o różnych kształtach, kupujących może być wielu. – Patrząc na przykład na Tesco, które częściowo zostało przejęte przez Grupę Saling, a część sklepów przejęły inne sieci, np. Leroy Merlin, scenariuszy jest wiele. Kaufland może być zainteresowany większymi formatami. Sklepy typu „quick-form” mogą pasować do modelu abka, ale nie wykluczałbym, że pula potencjalnych nabywców jest znacznie szersza: Kawa dodaje, że przykład Tesco pokazuje również, że obaj gracze są z branży spożywczej i pokrewnych.
Kto byłby lepszy niż Carrefour, aby wyjechać z Polski? – Przyglądając się trendom rynkowym, dyskonty od dawna wykorzystują słabości supermarketów i hipermarketów. Kawa mówi, że odejście takiego gracza jak Carrefour może przyspieszyć te zmiany i zwiększyć udział w rynku rabatów.
Inny analityk rynku, który chce pozostać anonimowy, mówi: Rynek jest trudny ze względu na koncentrację dużych graczy na rynku. [Netto przejmujące Tesco – przyp. red.] I presja inflacyjna, która wpływa na wzrost koszyka. Dodaje, że zakup Carrefoura nie jest „historią wzrostu”.
Carrefour ze słabszymi wynikami w Polsce
W pierwszym kwartale br. Sprzedaż Carrefour, podobnie jak w Polsce, spadła o 2,3%, choć raport określił to jako „dobre wyniki” ze względu na konkurencję i zamykanie centrów handlowych. Po skorygowaniu o bieżący kurs walutowy sprzedaż spadła o 6,1 proc., wyłączając wahania kursów walut o 1,3 proc.
W rodzimej Francji podobna sprzedaż wzrosła w pierwszym kwartale tego roku. o 3,5 proc. rocznie. Detalista dobrze radził sobie również w Hiszpanii (+1,7% LFL), Brazylii (+11,6% LFL) i Belgii (+2,9% LFL). Sprzedaż VAT dla całej grupy Carrefour w analizowanym okresie wyniosła 18,577 mln euro.
Grupa Carrefour ponownie mianowała Alexandre Bombarda na stanowisko prezesa i dyrektora generalnego w maju na trzyletnią kadencję.
Carrefour posiada w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: supermarkety, hipermarkety, sklepy hurtowe i detaliczne, sklepy osiedlowe i specjalistyczne oraz sklep internetowy. Posiada również sieć 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieć ponad 40 stacji benzynowych.
W styczniu tego roku rynek ogłosił możliwość przejęcia całej grupy Carrefour przez kanadyjską firmę Alimentation Couche-Tard, która obejmuje sieć stacji benzynowych Circle K w Europie i Ameryce Południowej. Analitycy oszacowali wartość transakcji na 16 miliardów euro (19,5 miliarda dolarów).
Informacja o możliwym zainteresowaniu Carrefourem rozzłościła francuskich polityków. Minister gospodarki Bruno Le Maire powiedział, że pozyskiwanie kapitału zagranicznego od największego francuskiego kontrahenta z sektora prywatnego szkodzi interesom kraju. W rezultacie rozmowy o umowie zostały całkowicie wycofane.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”