Kiedy gwiazda ląduje na Festiwalu Filmowym w Wenecji, świeci jasno przez cały dzień. Rano przed czerwonym dywanem tworzą się kolejki. Nocą krzyki i prośby o autografy zagłuszają uszy Lido. Nawet między nimi, na konferencjach prasowych, w kółko powtarza się ta sama scena: zanim zaleje nas fala pytań kierowanych do dyżurującego piosenkarza, moderatorzy muszą interweniować, aby ponownie rozdać pytania reszcie zespołu. Często włączając w to reżysera i scenarzystów. Oznacza to, że tłumacze filmu kradną uwagę nawet jego twórcom. I tak dzieje się co roku w konkursie, który stał się niemal drugim domem dla wielkich hollywoodzkich aktorów. Dotychczas.
Bo strajk kontynuują tłumacze ustni (od 14 lipca) i scenarzyści (Od 2 maja) W USA – domagając się swoich praw i większego kawałka tortu przeciwko wielkim studiom i platformom, a także regulując sztuczną inteligencję w branży – w 80. edycji Mostry, która rozpoczyna się w środę, zmienił się punkt ciężkości : mniej więcej w tym czasie fani wyobrażają sobie, jak będzie wyglądał garnitur Michaela Fassbendera i co powiedziałaby Emma Stone na temat pełnej przygód swojej następnej postaci. Jednakże zawieszenie, które zostało zaproszone, zabrania prowadzenia działalności promocyjnej. Dlatego oczekiwania skupiają się po przeciwnej stronie. Tym bardziej, że Mostra zazwyczaj rozpoczyna jesienny sezon festiwali i drogę do Oscarów. Jak brak pożądanych twarzy wpłynie na najstarszy filmowy konkurs na świecie? Dlaczego siódma sztuka bardziej oklaskuje wykonawców niż twórców? Czy będzie to okazja, aby częściej słuchać twórców filmowych?
Przecież w konkursie wezmą udział tacy reżyserzy jak Sofia Coppola, David Fincher, Michael Mann, Pablo Larraín, Yorgos Lanthimos, Matteo Garone i Ava DuVernay. Co więcej, każdy z nich ma temat więcej niż godny uwagi. W kolejności: Życie Priscilli Beaulieu, żony Elvisa Presleya; zimnokrwisty zabójca z kryzysem sumienia; Najbardziej burzliwy rok Enzo Ferrari; powrót dyktatora Pinocheta jako wampira; To stworzenie jest równie głodne przyjemności, co wzmocnienia, historii o dwóch imigrantach czy początków nierówności w Stanach Zjednoczonych. Oprócz wyścigu o Złotego Lwa gościć będą Wes Anderson, Richard Linklater i Woody Allen. Albo Céline Sciamma albo JA Bayona, z którym zamyka Mostrę Towarzystwo Śnieżne.
Reżyser Bradley Cooper, który kręci zdjęcia Nauczyciel Miłość kompozytora Leonarda Bernsteina i jego żony, Felicja Montealegre, Wydaje się, że posłuchał aktora: skoro on także gra, to uszanuje strajk. Jego film wyprodukował Netflix, platforma osadzona w AMPTP, Porozumieniu Producentów Filmowych i Telewizyjnych, które stało się czarną bestią Związku Aktorów. Pod jego akronimem zgrupowanych jest 350 firm produkcyjnych, w tym największe: Sony, Warner, Disney, Paramount, Universal, HBO, Netflix… Tym samym 160 000 tłumaczy ustnych w konsorcjum SAG-AFTRA nie może pracować – promocja to biznes – w żadnym z jego praca. Z tego powodu włoski festiwal sukces swojej 80. edycji w szczególności przypisuje reżyserom. Chociaż szare niebo Lido w połączeniu z ryzykiem opadów deszczu prawie codziennie zwiastuje większą niepewność.
„Dziś najsłynniejsi filmowcy też są w pewnym sensie uciekinierami. Może na czerwonym dywanie jest mniej przepychu. Ale z punktu widzenia organizacji nic się nie zmieniło. To studia zarządzają gwiazdami. Te wielkie produkcje i filmy nie będą pochodzić z platform takich jak Netflix; tak, te dzieła Niezależne” – potwierdza Alberto Barbera, dyrektor artystyczny konkursu. Potwierdzono obecność Adama Drivera Ferrari (od Manna), Jessica Chastain (odl pamięć, Michele Franco) czy Caleba Landry-Jonesa (autor dozorca, przez Luca Bessona). Z drugiej strony w filmie zagrała Penelope Cruz ferrari, Chociaż najwyraźniej z powodu innych obowiązków. Do tego stopnia, że Barbera zgodziła się porozmawiać z hiszpańską aktorką, aby zrozumieć jej powody.
Cruz mógł być zaangażowany, tak jak zrobiłby to Driver, w promowanie Ferrari Pomimo bycia członkiem Gildii Aktorów. A pod koniec lipca powstał SAG umowa tymczasowa Umożliwia swoim członkom występowanie i promowanie tytułów niezwiązanych z hollywoodzkimi gigantami, czyli członkami AMPTP, pod warunkiem podpisania przez te firmy produkcyjne umowy przejściowej. Projekt MAN, pomimo budżetu wynoszącego około 100 milionów euro, narodził się samodzielnie. Tym samym filmy te nie tylko można kręcić i promować, ale SAG je do tego zachęca. Po pierwsze dlatego, że pozwala wielu aktorom na opłacenie rachunków niezbędnych po blisko 50 dniach akcji strajkowej, której końca wciąż nie widać. A po drugie, bo uczestnicząc w tych projektach pokazują, że są firmy, które chcą i potrafią, według jej słów, robić filmy na uczciwych warunkach. Kierunki Odmawiają przyjęcia.
W tych wcześniejszych dniach, a także w innych wydaniach, Alberto Barbera robił wszystko, co w jego mocy, aby odpowiadać na portalach społecznościowych tym, którzy błagali o informacje na temat wizyt u najsłynniejszych nazwisk. Oto kolejna wskazówka: w tym roku prawie nie zamieszczał wiadomości, w których twierdził, że jeszcze jej nie zna. Przez telefon owszem, potwierdza, że zakup biletów i kredytów wcale nie spadł: „Żaden film nie zrezygnował z premiery, ale rywaleAutor: Luca Guadagnino. To właśnie ta produkcja otworzyła Mostrę.
Po wycofaniu zapowiadanego filmu otwarcia, którego premiera została przesunięta na kwiecień, wernisaż odbędzie się w najbliższą środę Liderprzez Eduarda de Angelisa. Chociaż ta zamiana przynajmniej w części podsumowuje, z czym mierzy się cały festiwal: od potencjalnego pretendenta do Oscara z Zendayą w roli głównej po włoski film o bohaterskim dowódcy łodzi podwodnej z czasów II wojny światowej. W przypadku braku weryfikacji wartości kinowej obu, siła ich atrakcyjności dla widzów z całego świata dzieli przepaść.
„Od 25 lat czerwony dywan podczas dużych wydarzeń stał się ważny dla promocji, zwłaszcza dużych produktów. Widać, że część publiczności, szczególnie ta młodsza, jest nim podekscytowana. To część rytuału. Centralny moment w Mostrze jest projekcja, ale wokół niej odbywają się kluczowe wydarzenia, takie jak przybycie bohaterów vaporettoOn Zdjęcie, Wywiady… Dla największych studiów priorytetem jest wyjście na plażę ze śpiewakami, a to jest bardzo drogie, pół miliona dolarów lub więcej. i dlatego też obawialiśmy się, że ich przybycie uznają za niebezpieczne. „To się nie wydarzyło” – upiera się Barbera. Tym samym ci, którzy pójdą, będą mogli cieszyć się niespotykanym dotąd wzmacniaczem.
Tak naprawdę wielcy filmowcy zawsze to mieli. Ale chociaż raz nie powinni się tym dzielić. Inni znani, ale mniej znani reżyserzy to Ryosuke Hamaguchi, który za swój film zdobył Oscara prowadzić mój samochód; dni poświęcone Ukrainie czy protestom w Iranie; Albo historie na marginesie, jak historia migrantów przemieszczających się między Białorusią a Polską zielona granicaAgnieszka Holland; Albo dyskryminacja Genichów, trzeciej populacji koczowniczej w Europie, po Rzymianach i Sinti, o której opowiada loboprzez Giorgio Deretiego.
Możliwe jest nawet, że przemówi osoba pozbawiona głosu: agencje, które wcześniej zasypywały dziennikarzy propozycjami wywiadów, nigdy nie zatrudniały tak wielu producentów, operatorów ani innych techników. Zatem rozmowa o wielkich filmach będzie kontynuowana, nawet bez wielu artystów. Tak naprawdę zajęci są dyskusją kluczową dla całej branży: jej przyszłością.
Czeka tu na Ciebie cała kultura, która Ci towarzyszy.
Brać udział
brodawka
Nowości literackie analizowane przez najlepszych krytyków w naszym cotygodniowym biuletynie
otrzymać to
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”