Raport Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego „Inwestycje w usługi audiowizualne w treści europejskie – analiza od 2012 do 2022 roku” Odkrywa spostrzeżenia na podstawie danych analizy Ampere.
Inwestycje w oryginalne treści rosły szybciej niż dochody sektora w Europie, podczas gdy operatorzy wydali więcej na prawa sportowe. Raport uwzględnia oryginalne treści, które zostały zamówione w przedsprzedaży, zakupione lub wyprodukowane w koprodukcji. suma, W 2022 r. w europejskie rodzime przedsiębiorstwa zostanie zainwestowane 20,8 miliarda euro (Gdzie nie uwzględniono programów informacyjnych i sportowych). Dla analityków jest to mocne ożywienie po kryzysie wywołanym Covid-19.
Platformy streamingowe znacząco zwiększyły swoje inwestycje w produkcję w 2022 roku do tego stopnia, że stanowią 24 proc. ogółu europejskich inwestycji w produkcję oryginalną. Wydarzenia ostatnich miesięcy wskazują jednak, że począwszy od 2023 roku trudno będzie utrzymać tempo wzrostu. Takie firmy jak HBO czy Disney już oficjalnie ogłosiły, że zmniejszą swoje zaangażowanie w rodzimą produkcję.
W 2022 roku Netflix będzie odpowiadał za 45% wszystkich inwestycji platformowych w Europie. Choć jest to liczba wysoka, to jednak niższa niż w 2021 r. (58%).
Wbrew pozorom nadawcy nie wydali mniej. Oryginalne treści stanowią 35 procent inwestycji w telewizję. Drugim co do wielkości wydatkiem nadawców jest nabywanie praw sportowych (28%) i tytułów obcych (26%). W przypadku telewizji prywatnej największą inwestycją są prawa sportowe, które rozwijają się znacznie szybciej niż jakikolwiek inny rodzaj programów.
W krajach takich jak Dania, Niemcy, Belgia i Holandia telewizja publiczna odgrywa główną rolę w finansowaniu oryginalnych treści. W innych krajach, takich jak Polska, Włochy i Francja, inwestycje napędzają prywatne firmy.
Wielka Brytania i Hiszpania reprezentują 37% inwestycji w platformy transmisji strumieniowej na żywo w Europie. W przypadku Hiszpanii udział streamerów inwestujących w oryginalne treści jest szczególnie wysoki (50%).
Po drugiej stronie są kraje takie jak Niemcy, Holandia i Polska, które nie są na tyle atrakcyjne, aby banery można było produkować lokalnie.
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”