Szwajcarzy, którzy mają tendencję do energicznej obrony interesów gospodarczych kraju, uzgodnili w niedzielę w drodze konsultacji zakaz reklamowania tytoniu na stronach dostępnych dla dzieci i młodzieży.
Według kanclerza federalnego wynik został zatwierdzony większością 16 kantonów na 26 i prawie 57% głosów.
„Jesteśmy bardzo szczęśliwi” – powiedziała AFP Stephanie de Borba ze Szwajcarskiego Stowarzyszenia Kontroli Raka, kiedy opublikowano pierwsze wyniki. „Ludzie zrozumieli, że zdrowie jest ważniejsze niż interesy ekonomiczne” – dodał.
Rzecznik „Tak”, dr Jean-Paul Himeyer, powiedział, że palenie stanowi „iluzję wolności”.
„Zdaliśmy sobie sprawę, jak ważna jest ochrona dzieci i młodzieży przed paleniem, a reklama jest bardzo ważnym narzędziem przyciągania nowych konsumentów” – powiedział AFP.
Do tej pory ten alpejski kraj, w którym pali prawie co czwarta osoba, stosował bardzo luźne przepisy dotyczące reklamy wyrobów tytoniowych, zwłaszcza dzięki silnej presji ze strony największych światowych firm tytoniowych, które mają tam swoje siedziby.
W skali kraju zakazane są dotychczas tylko reklamy radiowe i telewizyjne oraz konkretne reklamy skierowane do nieletnich.
I pomimo tego, że niektóre kantony już zaostrzyły swoje przepisy i nowa ustawa w tym zakresie wejdzie w życie w 2023 r., grupy antynikotynowe wezwały do bardziej zdecydowanych działań na rzecz ochrony dzieci i młodzieży, dlatego uruchomiły to popularne prawo . Inicjatywa.
– „Dyktatura poprawności politycznej” –
Tym samym wprowadzono całkowity zakaz reklamy wyrobów tytoniowych na stronach dostępnych dla dzieci i młodzieży, czyli w prasie, bilbordach, internecie, kinie i podczas demonstracji. Te same zasady dotyczą papierosów elektronicznych. Reklamy tylko dla dorosłych, na przykład za pośrednictwem poczty elektronicznej, będą dozwolone.
Przeciwnicy inicjatywy, w tym rząd federalny i parlament, uważają, że posuwa się ona za daleko.
Patrick Eberon, rzecznik kampanii „No” i członek Centrum Pracodawców, skarżył się, że „w imię ochrony dzieci dorośli zamienia się w dzieci”.
Ten sam argument przedstawił Philip Morris International (PMI), światowy gigant w branży, z siedzibą w Szwajcarii jako British American Tobacco i Japan Tobacco, który udzielił finansowego wsparcia kampanii No.
Rzecznik prasowy Philip Morris International powiedział AFP w niedzielę, że „wolność indywidualna jest na śliskim zboczu” i wezwał władze do zapewnienia, aby reklamy skierowane do dorosłych były nadal dozwolone.
Podobnie szwajcarski minister zdrowia Alain Berset dał jasno do zrozumienia, że Parlament będzie teraz pracował nad projektem ustawy wdrażającej tę inicjatywę, która jednak nie wejdzie w życie jeszcze w tym roku.
Inni potępili „zdrowe” tendencje, które przenikają nasze społeczeństwa.
„Dzisiaj mówimy o papierosach, potem o alkoholu czy mięsie. Niepokoi mnie życie w społeczeństwie, w którym ta politycznie poprawna dyktatura jest wymagana, gdzie wszystko musi być uregulowane” – powiedział w niedzielę szwajcarski senator Philipp Bauer. do Partii Radykalno-Liberalnej), w studiach Kanał telewizji publicznej RTS.
Stan płaci wysoką cenę za palenie, z 9500 zgonami rocznie w populacji 8,6 miliona.
– Małpy bez praw –
Ponadto Szwajcarzy odmówili zakazania badań laboratoryjnych na zwierzętach i ludziach, mając 79% przykazań.
Ze swojej strony rejestratorzy kantonu Bazylea, słynącego z zoo, a także grupy farmaceutyczne, mając 75% głosów, odrzuciły propozycję mającą na celu zapewnienie podstawowych praw małpom innym niż człowiek.
Trzy podobne inicjatywy zostały odrzucone w 1985 (70%), 1992 (56%) i 1993 (72%).
Według rządu żadna partia nie poparła go, jeśli zostanie zatwierdzona, będzie miała poważne konsekwencje gospodarcze i zdrowotne w związku, w którym sektor farmaceutyczno-chemiczny odpowiada za ponad połowę eksportu.
Twierdzą jednak, że szwajcarskie ustawodawstwo należy do najsurowszych na świecie, jeśli chodzi o testy na zwierzętach.
Na szczeblu federalnym ponad 55% mieszkańców Szwajcarii również odrzuciło ustawę przewidującą dodatkowe wsparcie mediów w wyniku niższych przychodów z reklam.
W niedzielę frekwencja wyniosła 44% uprawnionych do głosowania.
apo-nl / cm / ząb / mb

„Freelance twitter buff. Typowy adwokat kawy. Czytelnik. Subtelnie czarujący przedsiębiorca. Student. Introwertyk. Zombie maniakiem.”