Carrefour naciska na swoich dostawców, aby obniżali ceny do Polski czy Rumunii

Carrefour naciska na swoich dostawców, aby obniżali ceny do Polski czy Rumunii

Ceny żywności są niskie. Carrefour jest gotowy podjąć wszelkie niezbędne działania, aby osiągnąć ten cel, zakończyć inflację w Hiszpanii i zwiększyć udział w rynku. W rezultacie firma wywiera presję na duże międzynarodowe firmy, aby obniżyły cenę zakupu swoich produktów. Firma prowadzi rozmowy w sprawie zakupów od dużych grup spożywczych za pośrednictwem Eureki, centrum zakupów zrzeszającego Francję, Hiszpanię, Włochy, Belgię, Polskę i Rumunię.

Carrefour proponuje swoim głównym dostawcom w tych sześciu krajach identyczne ilości i warunki, co oznacza, że ​​dostawcy muszą sprzedawać produkty sprzedawane w Hiszpanii, Włoszech, Francji czy Belgii po cenach polskich lub rumuńskich. W ten sposób supermarket tnie koszty, choć kosztem marży branży. Tak właśnie stało się w PepsiCo. Carrefour będzie nadal sprzedawał produkty północnoamerykańskiego koncernu w Polsce i Rumunii, ale nie w Hiszpanii, Włoszech, Francji czy Belgii.


Według źródeł bliskich negocjacjom relacje biznesowe zostały zerwane po tym, jak producent napojów bezalkoholowych odmówił obniżenia cen pomimo odejścia od sieci mającej 10% udziału w rynku w samej Hiszpanii. Dla Carrefoura zadanie i tak nie jest łatwe, bo choć udział marki Pepsi w rynku napojów bezalkoholowych jest stosunkowo niewielki, to jest ona absolutnym liderem na rynku przekąsek i przekąsek. Z takimi markami jak Ruffles, Lay's, Cheetos czy Doritos. Inaczej jest w przypadku innych marek, takich jak Alvalle czy Quacker.


Zmiana strategii Carrefoura została zapoczątkowana pod koniec 2022 roku, choć doszła do skutku dopiero w ubiegłym roku. Francuska firma dystrybucyjna zerwała umowy o wspólnych zakupach z Tesco, Système U i Louis Delhaize, aby uruchomić własną siedzibę główną, Eureca, z biurem w Madrycie i wielkością sprzedaży przekraczającą 66 000 milionów. Każdy dostawca negocjuje obecnie w ten sposób sprzedaż nie tylko w Hiszpanii czy Francji, ale w całej Europie.


Największy europejski dystrybutor


Grupa Carrefour posiadająca 16 000 sklepów w 34 krajach ugruntowała swoją pozycję pierwszego wieloformatowego dystrybutora w Europie i drugiego na świecie z 50% sklepami franczyzowymi. Oprócz krajów objętych centrum zaopatrzenia firma jest obecna także w Grecji i Turcji.


Bez zamknięcia rachunków w zeszłym roku hiszpańska spółka zależna Carrefour odnotowała spadek zysków o 24,2% w latach 2021–2022 do 289,8 mln euro. Jednak ze względu na wzrost cen obroty osiągnęły poziom 9 027 mln, czyli były o 9,5% wyższe od sprzedaży wynoszącej 8 241 mln w 2021 r. Podobnie jak Mercadona zrobiła to już w 2008 r., kiedy usunęła ze swoich supermarketów 800 zawyżonych banknotów, nie musiała wprowadzać rotacji.


W Hiszpanii liderem rynku jest Mercadona z rekordowym udziałem 26,7%, a drugim Carrefour z 9,9% – wynika z najnowszych danych firmy doradczej Cantor. Na trzecim miejscu znajduje się Lidl z 6,4%, a Dia na czwartym z 3,8% udziałem.




You May Also Like

About the Author: Eugene Barker

"Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Guru sieci. Organizator. Geek kulinarny. Amator telewizyjny. Pionier kawy. Alkoholowy narkoman."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *