Od redakcji: Transmisja internetowa z pierwszej próby uruchomienia Firefly, zaprezentowana przez Everyday Astronaut, ma zostać uruchomiona na godzinę przed startem. Jeśli uruchomienie pozostanie ustawione na 18:00 PT (21:00 ET; 0100 GMT), transmisja na żywo rozpocznie się o 17:00 PT (8 PM PT; 0000 GMT).
Kredyt wideo: Codzienny astronauta / Firefly Aerospace
Pierwszy lot testowy rakiety Alpha firmy Firefly Aerospace może wystartować już w czwartek z bazy sił kosmicznych Vandenberg w Kalifornii.
Czterogodzinne okno startowe otwiera się o 18:00 czasu PT (21:00 EST) w czwartek lub 0100 GMT w piątek. Według zespołu pogodowego Vandenberga, istnieje 100% szansa na akceptowalne warunki pogodowe podczas okna startowego, ale warunki mogą być mgliste.
Dwustopniowa rakieta Alpha została zaprojektowana do przenoszenia do 2000 kg (1000 kg) na orbicie na małej wysokości lub do 1388 funtów (630 kg) ładunku na wysokość 310 mil (500 km) od Słońca – biegun orbita synchroniczna.
Alpha jest jedną z kilku specjalnie opracowanych małych wyrzutni satelitów nowych na rynku, a napędzana naftą rakieta zostanie początkowo wystrzelona z kompleksu kosmicznego 2-West w Vandenberg, bazy wojskowej położonej 140 mil (225 kilometrów) na północny zachód od Los Angeles Los Angeles. .
Firefly przeniósł się na miejsce startu SLC-2W po tym, jak ostatnia rakieta United Launch Alliance Delta 2 wystartowała z platformy w 2018 roku.
Oprócz unowocześnienia budynku integracyjnego Delta i obiektów wsparcia na miejscu, firma Firefly zainstalowała zupełnie nowe stanowisko startowe i przenośnik – wznosząc je na platformie. Delta 2 została ułożona pionowo na wyrzutni, podczas gdy wyrzutnię Alpha zmontowano poziomo, a następnie zwinięto i podniesiono do góry.
W zeszłym miesiącu firma Firefly zakończyła test statyczny czterech głównych silników Reaver rakiety Alpha w SLC-2W, po symulowanym odliczaniu, w którym zespół startowy załadował do pojazdu silniki nafty i ciekłego tlenu.
Cztery silniki Reaver na pierwszym etapie będą generować ponad 165 000 funtów ciągu przy maksymalnej mocy, a silnik Lightning na drugim stopniu wytworzy ponad 15 000 funtów ciągu.
Firefly mówi, że spodziewa się sprzedać niestandardową premierę Alpha za 15 milionów dolarów za lot.
W pełni zmontowany pojazd nośny Alpha ma wysokość około 97,6 stóp (29,75 m) i średnicę około 6 stóp (1,8 m).
Firefly twierdzi, że rozmiar jego rakiety – która może przenosić cięższe ładunki niż Electron Rocket Lab lub LauncherOne Virgin Orbit – odróżnia ją od innych potencjalnych dostawców startów na rynku małych satelitów.
Firma Firefly Aerospace, z siedzibą w Cedar Park w Teksasie, wcześniej nazywała się Firefly Space Systems, zanim zbankrutowała. Zmieniona firma wyszła z postępowania upadłościowego w 2017 roku pod nowym właścicielem.
Noosphere Ventures, firma z siedzibą w Menlo Park w Kalifornii, prowadzona przez partnera zarządzającego Maxa Polyakova, finansuje obecnie program rozwoju rakiet Firefly.
Inne projekty Firefly poza wyrzutnią Alpha obejmują rakietę Beta, która będzie wykorzystywać zmodernizowane silniki do przenoszenia ciężkich ładunków na orbitę. Firefly ma również ambicje stworzenia robota księżycowego, statku kosmicznego napędzanego elektrycznymi silnikami odrzutowymi oraz statku kosmicznego wielokrotnego użytku.
Firefly opracowuje również drugą platformę startową, która będzie zlokalizowana na opuszczonej wyrzutni Complex 20 w Cape Canaveral Space Force Station na Florydzie.
Podczas pierwszego lotu testowego Firefly ma na pokładzie szereg materiałów edukacyjnych, artystycznych i badawczych. Firma zaoferowała bezpłatną pojemność startową podczas pierwszego lotu testowego alfa w ramach programu o nazwie Firefly, misja przyspieszania badań i edukacji lub DREAM.
Rakieta Alpha startuje z Vandenberg, aby wycelować na wysokość 186 mil i przechylić 137 stopni do równika. Niezwykła orbita, zwana orbitą wsteczną, ponieważ rakieta poruszałaby się w kierunku przeciwnym do obrotu Ziemi, wymagałaby wyrzutni alfa, aby skierować się na południowy zachód do Oceanu Spokojnego, ścieżką przechodzącą na południe od Hawajów.
Silniki pierwszego stopnia Reavera Alpha zostaną wyłączone około trzech minut po starcie, zanim bombowce doładowania spadną na Pacyfik. Drugi stopień silnika Lightning pali się przez sześć minut, aby dotrzeć na orbitę, po czym następuje rozmieszczenie kilku CubeSatów i małych ładunków „pico-sat”.
Jeśli plan lotu będzie kontynuowany, pocisk Alpha będzie próbował na krótko ponownie zapalić silnik drugiego stopnia około 54 minuty po starcie. Żagiel hamujący opracowany przez inżynierów i studentów z Purdue University następnie wystrzeliwuje z drugiego stopnia, aby umożliwić oporowi aerodynamicznemu stopniowe spowolnienie prędkości ciała zużytej rakiety, zanim ostatecznie wejdzie w atmosferę ziemską.
Wyślij e-mail do autora.
Obserwuj Stephena Clarka na Twitterze: Umieść tweeta.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”