Nauki. Dowody na istnienie pierwszej okrągłej planety oddalonej o 1300 lat świetlnych

04-10-2021 zdjęcie GW Orionis, potrójnego układu gwiazd z tajemniczą przestrzenią w otaczających pierścieniach pyłowych. W układzie gwiazdowym 1300 lat świetlnych od Ziemi naukowcy z UNLV (University of Nevada, Las Vegas) mogli znana planeta krążąca wokół 3 gwiazd. Polityka badawczo-technologiczna ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), ESO/EXETER/KRAUS i in.

Madryt, 4 (Europejska prasa)

W systemie gwiezdnym 1300 lat świetlnych od Ziemi naukowcy z UNLV (University of Nevada, Las Vegas) mogli zidentyfikować pierwszą znaną planetę krążącą wokół 3 gwiazd.

W przeciwieństwie do naszego Układu Słonecznego, który składa się z jednej gwiazdy, uważa się, że połowa wszystkich systemów gwiezdnych, takich jak GW Ori, gdzie astronomowie obserwowali nowe zjawisko, składa się z dwóch lub więcej gwiazd połączonych grawitacyjnie. Ale nie odkryto żadnej planety krążącej wokół trzech gwiazd na potrójnej orbicie kołowej.

Wykorzystując obserwacje z potężnego teleskopu Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), astronomowie UNLV przeanalizowali trzy pierścienie pyłowe obserwowane wokół trzech gwiazd, które mają kluczowe znaczenie dla formowania się planet. Znaleźli jednak dużą, choć kłopotliwą przerwę na obwodzie dysku.

Zespół zbadał różne pochodzenie, w tym możliwość, że luka została utworzona przez moment grawitacyjny trzech gwiazd. Ale po zbudowaniu pełnego modelu GW Ori odkryli, że najbardziej prawdopodobnym i fascynującym wyjaśnieniem przestrzeni dyskowej jest obecność jednej lub więcej masywnych planet podobnych z natury do Jowisza.

Jak powiedział w oświadczeniu Jeremy Smallwood, główny autor i doktor astronomii w UNLV, gazowe olbrzymy są często pierwszymi planetami, które powstają w układzie gwiezdnym. Za nim podążają planety ziemskie, takie jak Ziemia i Mars.

Sama planeta jest niewidoczna, ale odkrycie, które zostało podkreślone we wrześniowym badaniu w miesięczniku „Comiesięczne zawiadomienia Królewskiego Towarzystwa Astronomicznego”, wskazuje, że jest to pierwsza odkryta planeta kołowa. W nadchodzących miesiącach spodziewane są kolejne obserwacje teleskopu ALMA, co może stanowić bezpośredni dowód tego zjawiska.

„To naprawdę ekscytujące, ponieważ sprawia, że ​​teoria powstawania planet jest naprawdę solidna” – powiedział Smallwood. „Może to oznaczać, że planety są bardziej aktywne, niż nam się wydaje, co jest bardzo dobrą rzeczą”.

About the Author: Randolph Feron

"Amatorski praktykujący muzykę. Wieloletni przedsiębiorca. Odkrywca. Miłośnik podróży. Nieskrępowany badacz telewizji."