Działalność Centrum Eksportu i Inwestycji (ProDominicana), zorganizowanego przez Ministerstwo Gospodarki, Planowania i Rozwoju, uświadomiła także strategiczne możliwości, a co za tym idzie wyzwania stojące przed małymi i średnimi przedsiębiorstwami w dążeniu do zdobywania nowych rynków. region.
Przy tej okazji szef tego portfela Pavel Issa Contreras zwrócił uwagę na wsparcie rządu dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w dywersyfikacji ich rynków, ponieważ poleganie na kilku może być ryzykowne w zmieniającym się otoczeniu gospodarczym.
Uznał, że zwiększanie sprzedaży do innych krajów staje się strategią rozwoju kraju, którą należy wspierać poprzez zawieranie solidnych umów o handlu i współpracy z krajami karaibskimi.
Minister nawiązał do wzrostu eksportu do Trynidadu i Tobago oraz powstania „Krajowej strategii eksportu nowoczesnych usług”, która pozwoli na promocję nietradycyjnych usług, jak to ujął, takich jak komunikacja i technologia.
Ze swojej strony Biviana Rivero, dyrektor wykonawcza ProDominicana, zauważyła, że w ciągu ostatnich pięciu lat Santo Domingo pozycjonowało się jako gospodarka z największą wymianą handlową na Karaibach ze światem, o wartości przekraczającej 173,4 miliardów dolarów.
Rivero stwierdził, że w latach 2019-2022 kraj skumulował wymianę handlową z regionem Karaibów na kwotę ponad 9 tys. 120 mln dolarów, a eksport dominikański stanowi 78 proc. tej sumy.
W spotkaniu, skierowanym do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz spółdzielni, uczestniczyły instytucje rządowe, podmioty związane z sektorem logistyki morskiej i lotniczej, różne związki zawodowe, izby handlowe, agenci celni, stowarzyszenia non-profit i wolne obszary celne.
W ramach programu odbyła się konferencja „Karaibskie możliwości rynkowe” oraz interaktywne dyskusje panelowe „Dostęp do rynku na Karaibach” oraz „Logistyka i transport z Republiki Dominikany na rynek karaibski”, umożliwiające wymianę doświadczeń w celu stymulowania zrównoważonego wzrostu w branży. .
Podczas spotkania stwierdzono, że międzynarodowa integracja mikro, małych i średnich przedsiębiorstw generuje pozytywne skutki w zakresie poziomu produktywności, przyjęcia mechanizmów innowacyjnych, jakości miejsc pracy i konkurencyjności krajów pochodzenia.
mgt/mpv
„Freelance twitter buff. Typowy adwokat kawy. Czytelnik. Subtelnie czarujący przedsiębiorca. Student. Introwertyk. Zombie maniakiem.”